بازی و

ریاضی

کلاس

چهارم

ضرب و تقسیم

خانواده بزرگ شهید چمران بازی و ریاضی کلاس چهارم (ضرب و تقسیم)

مقدمه

ما در مدرسه چمران برای یادگیری عمیق و با لذت، برنامه ریزی می کنیم. برای این هدف باید تلاش کنیم که یادگیری ریاضی چهارم دبستان با استفاده از بازی و ریاضی کلاس چهارم و پروژه های ریاضی کلاس چهارم انجام شود. ما نباید برای آموزش عجله کنیم. جوری که یادگیری صورت نگیرد و فقط انباشت اطلاعات غیر کاربردی برای دانش آموز اتفاق بیفتد. استفاده از بازی ریاضی کلاس چهارم، باعث می شود بچه ها مشتاقانه مفاهیم ریاضی کلاس چهارم را آموزش ببینند. در این نوشته به چند مورد از بازی ریاضی های کلاس چهارم و پروژه های ریاضی کلاس چهارم، اشاره می کنیم.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها) به طور مثال یک کوله تجربه مربیان چهارم دبستان مراجعه کنید.

بررسی کلی سرفصل های کتاب

فصل اول اعداد و الگوها است که از اول دبستان داشتیم و هرسال مواردی که بچه ها میخوانند وسیع تر میشود.مثلا سال سوم ۱۰۰۰، سال چهارم میلیون و سال پنجم میلیارد و الی آخر را می خوانند.

فصل دوم کسر است. که باز در کلاس سوم بچه ها آن را خواندند و هدف کلی آن در کلاس سوم مفهومی بود. در سال چهارم تساوی کسرها ها را داریم که موضوع مهمی است. و همچنین ضرب عدد در کسر را داریم.

فصل سوم ضرب و تقسیم است. که بچه ها در سال سوم با مفهوم کلی ضرب آشنا شده بودند. ضرب یک رقم در یک رقم و در چند رقم را در کلاس سوم کار کردند. در کلاس چهارم نیاز به یک مرور و جرقه دارند.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه چهارم ابتدایی، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس چهارم، مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای پایه چهارم ابتدایی را مشاهده کنید.

بسته پایه چهارم

بازی  و ریاضی های کلاس چهارم برای مرور ضرب

بازی هب

بازی هب. میتوان هب سه تایی برای مرور جدول ضرب ۳، یا دوتایی برای جدول ضرب ۲ و حتی ۷ و ۸ را بازی کرد.

بخوانید  کتاب چتر سبز آزیو کریمر

بازی ضرب مساحتی

بازی بعدی ضرب مساحتی است. که نیاز به کاغذ شطرنجی داریم. بچه ها دوتا تاس می اندازند. مثلا یکی ۳ ودیگری ۶ می آید. درکاغذ شطرنجی یک مستطیل می کشند که در طولش ۶ خانه و در عرضش ۳ خانه داشته باشد سپس داخل آن می نوشتند که ۳ ضربدر ۶ می شود ۱۸. کسی این بازی را برنده می شد که بیشترین میزان خانه را پر کرده باشد. و با این روش ضرب ۱ تا ۶ را بچه ها یاد می گرفتند.

بازی ضرب لیوانی

بازی بعدی ضرب لیوانی است. روی یک کاغذ بزرگ چند دایره می کشیم. داخل هرکدام یک عدد می نویسیم که حاصل ضرب دو عدد است. سپس یک لیوان برمیداریم و پشت آن مینویسیم ۳ ضربدر ۶. بچه ها باید سریع این لیوان را پیدا کنند و روی خانه ای که داخلش ۱۸ نوشته است بگذارند.

بازی بعدی استفاده از یک نرم افزار ضرب است، که لینک آن گذاشته می شود. این بازی ۴ گزینه ای است و بچه ها باید جواب ضربی که از آنها پرسیده شده است را از بین ۴ گزینه پیدا کنند. که این بازی برای تمرین در خانه بسیار مناسب است.

بازی کاغذ اعداد

بازی کاغذ اعداد. برای این بازی اعداد صفر تا ۹ را در کاغذهای کوچک مینویسیم. بچه ها دونفر دونفر باهم بازی می کنند. به صورت شانسی یک کاغذ را برمی دارند. مثلا یک عدد مثل ۹ در می آید.  باید ۴ تا عدد برداریم.  با کمک این اعداد باید ضرب عدد دورقم در دورقم را بسازیم. مثلا اعداد ۹،۱،۸و مجدد ۱ در می آید. هرکس می تواند با این ارقام اعداد خودش را بسازد. مثلا یکی از بچه ها ضرب ۱۹ در ۸۱ و دیگری ضرب ۹۱ در ۱۸ را می سازد. حاصل ضرب هر کدام از این اعداد که بزرگتر باشد، آن دانش آموز برنده میشود.

برای مرور ریاضی، بچه ها را گروه گروه می کنیم. به آن ها کاربرگ می دهیم. سپس بین آن ها مسابقه می گذاریم که کدام گروه زودتر انجام می دهد.هم تمرین کار گروهی است وهم تمرین ضرب.

بخوانید  الفبای چمرانی شدن

پروژه هایی برای ضرب و تقسیم ریاضی چهارم

پروژه کسب و کار برای بازی و ریاضی کلاس چهارم

خرید و فروش بسته. مثلا ما ۴ بسته داریم، نقل،آبنبات، کشمش و شکلات.  بچه ها از هر کدام از این ها، مقداری که نیاز دارند می خرند. برای محاسبه ی هزینه، بچه ها باید ضرب کنند تا بفهمند که چقدر می شود. برای تقسیم، اینطور محاسبه می کردند که مثلا ۵ تا دانه نخودچی می شود ۱ گرم پس هر دانه نخودچی چه قیمتی می شود. این حساب و کتاب ها که ذهن بچه ها را درگیر می کند خیلی می تواند کمک کننده باشد.

پروژه آشپزی برای بازی و ریاضی کلاس چهارم

در پروژه های آشپزی مثلا درست کردن الویه و سالاد. اینکه چه موادی را نیاز داریم. از هرکدام چقدر می خواهیم. قیمت هرکدام چقدر می شود. قیمت کلی این سالاد چقدر می شود و… همه بچه ها را درگیر ضرب و تقسیم می کند.

پروژه نویسندگی برای بازی و ریاضی کلاس چهارم

پروژه نویسندگی، که مثلا باید بچه ها یک متنی را بنویسند و در کل مدرسه بخش کنند. حالا مدرسه چند نفر است و ما برای پرینت گرفتن این برگه ها چقدر باید پرداخت کنیم. هر برگه انقدر تومان است و باید یک ضرب را انجام دهیم.

پروژه شهرسازی برای بازی و ریاضی کلاس چهارم

پروژه شهرسازی، دونوع طرح دارد، ساده و پیچیده. طرح ساده نیاز به مقوا شطرنجی دارد. یک شهر می خواهیم بسازیم. این شهر، بیمارستان، زمین فوتبال  و… دارد. بیمارستان مثلا به ابعاد ۱۳ در ۳۰ باشد. این را به راحتی بچه ها ضرب می کنند و ابعاد آن را بدست می آورند. اینجا شهر خود بچه هاست و خودشون نظر و ایده می دهند. این موضوع خیلی جذاب و درگیرکننده است. حتی می توانیم در حالت سه بعدی، ماکت درست کنیم.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی و ریاضی کلاس چهارم، توضیحات ارائه شده توسط آقای قنبری ، مربی کلاس چهارم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.