بازی و

ریاضی

کلاس سوم

جدول ضرب

خانواده بزرگ شهید چمران بازی و ریاضی کلاس سوم، جدول ضرب

مقدمه

ریاضی کلاس سوم خیلی مهم است. مهم ترین مبحث ریاضی کلاس سوم، ضرب است. بچه ها اول مفهوم ضرب را یاد می گیرند، سپس آن را حفظ می کنند. حالا این که چطور مفهوم ضرب را یاد بگیرند، خیلی مهم است. ما سعی می کنیم با بازی و ریاضی کلاس سوم، بچه ها را به ریاضی کلاس سوم و ضرب مشتاق کنیم.

اگر دقت کرده باشید خود کتاب درسی، یک سیری را با بچه ها و معلم پیش می برد. فصل اول شمارش چندتا چندتا و الگوها می باشد. اگر بچه ها بتوانند شمارش چندتا چندتایی را راحت یاد بگیرند و به خوبی بشمارند، مفهوم ضرب را تقریبا ناخواسته یادگرفته اند.

بازی و ریاضی کلاس سوم و شمارش چندتا چندتا و الگوها

ما برای شروع انتقال مفهموم ضرب با بازی، از یک بازی ریاضی مخصوص کلاس سوم استفاده کردیم. یک تکلیفی به بچه ها دادیم این بود که گفتیم کسانی که در خانه هایشان پله دارند، پله ها را بالا بروند و دانه دانه بشمارند. ببینند چندتا پله دارند. بعد فرض گرفتیم که مثلا بیست تا پله داشتند.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها) به طور مثال یک کوله تجربه مربیان سوم دبستان  و بسته پایه سوم مراجعه کنید.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با پله بازی

بیاید پله ها را با چندتا کاغذ رنگی مثلا کاغذ رنگ سبز، قرمز و آبی  علامت گذاری کنیم. هرکدام از این رنگ ها نماد یک عدد بود. مثلا کاغذ رنگ قرمز ۵ تایی بود، کاغذ آبی ۲ تایی و سبز ۳ تایی بود. سپس میگفتیم: حالا یک کاغذ در دست بگیرید و هر چندتایی که می شمارید، در کاغذ بنویسید. مثلا  الان می خواهید قرمز را علامت بزنید، ۵ تا پله را می شمارید و یک دانه کاغذ قرمز می چسبانید. دوباره ۵ تا دیگه بالا میروید و یک کاغذ قرمز دیگر می چسبانید. و همینطور مثلا تا پله بیستم. زمانی که این کار را انجام دادید، دوباره در مسیر برگشت کاغذهای قرمزتون رو بشمارید و ببینید که چندتا کاغذ قرمز دارید. با این روش عملا داریم با بچه ها ضرب کار می کنیم و قاعدتا وقتی پله ها را ۵ تا ۵ت ا می شمارند، ۴تا کاغذ قرمز سر راه شان میبینند و ۴ بار عملا از روی محور اعداد پریده اند.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با قصه

ما برای بازی و ریاضی کلاس سوم در مبحث ضرب یک داستان داشتیم.  یک پادشاهی بود که می خواست انواع غذاها را بپزد و به مردم شهر نذری دهد.  هرنفر از اعضا خانواده را برای پخت آش یک لوبیا یا یک نخود حساب میکردیم. سپس می گفتیم: که اگر یک خانواده مثلا ۵ نفر باشند، ما چندتا لوبیا باید برایشان در نظر بگیریم؟ خوب ۵ تا. حالا اگر در یک آپارتمان ۵ تا خانواده ۵ نفری زندگی کنند، ما باید چندتا لوبیا بگذاریم؟ بچه ها ۵تا ۵تا می شمردند و کنار می گذاشتند و در آخر من از بچه ها میخواستم که ۵ تا  ۵تا پشت سرهم بشمارند. ۵،۱۰،۱۵،۲۰ و همینطور جلو می رفتیم تا به عددی که میخواستیم می رسیدیم.

بخوانید  ایده های تدریس اجتماعی پایه سوم

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای بازی و ریاضی کلاس سوم را مشاهده کنید.

ایده های چمرانی برای درس ریاضی سوم دبستان

بسته طرح درس ریاضی سوم 

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص ایده های بازی و ریاض کلاس سوم برای، ارائه زیر توسط آقای شامیری، مربی پایه سوم ادبستان پسرانه شهید چمران را مشاهده کنید.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با بازی جنگی پیاده

ما برای بازی و ریاضی کلاس سوم در مبحث ضرب یک بازی جدید طراحی کردیم که ترکیب چند بازی بود. مارو پله، بازی جنگی و چندبازی دیگر. ما یک جدول ۳۰ خانه ای با بچه ها کشیدیم. سپس بعضی از خانه ها را علامت زدیم و گفتیم: این خانه ها میدان نبرد است و اینجا خط مقدم ما است. ما یک تعداد سرباز داریم. هرکدام از این سربازها می توانند فقط یک خانه حرکت کنند. روز اول یکی یکی شمردیم و جلو رفتیم و خیلی ساده بود. مثلا گفتیم برای اینکه بخواهیم به خانه ۹ برویم چند سرباز نیاز داریم که بچه ها خیلی راحت می گفتند، ۹ تا.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با بازی جنگی موتوری

دفعه بعدی گفتیم: برای اینکه سریع تر به خانه ای که قرار است جنگ باشد برسیم، موتور سیکلت را وارد میکنیم.  باک بنزنین موتور ما فقط اندازه حرکت در دوخانه ظرفیت دارد. از وقتی که موتور و ماشین رو به بازی اضافه کردیم قانون بازی این بود که بچه ها باید سریع ترین وسیله را انتخاب کنند و اینکه نمی توان از خانه ای که خط مقدم است رد شوند. یعنی اول باید به آن خانه برسند و سپس یک ماشین دیگر را انتخاب کنند و رد شوند.

مثلا الان ما می خواهیم به خانه شماره ۹ برویم و موتورمان هم فقط میتواند دو خانه دو خانه حرکت کند، حالا چندتا موتور لازم داریم؟ اگر بچه ها از ۵ تا موتور استفاده میکردند، موتورشان از خانه شماره ۹ که خط مقدم بود رد میشد و موتورشان با بمب افکن های دشمن منفجر می شد. پس باید در خانه شماره ۸ پیاده می شدیم و از یکی از سربازها استفاده می شد و پیاده به خانه ۹ می رفتند. سپس میگفتیم که جلو خانه ۹ یک مساوی هم می گذاریم و می نویسیم ۴ تا موتور و یک سرباز داشتیم.

بخوانید  ریاضی خوشمزه برای کلاس دومی

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با بازی جنگی ماشینی

روز بعد ماشین هم اضافه کردیم، ماشین ساده سه تا حرکت میکرد. بعد مثلا برای رفتن به خانه شماره ۶ سریع ترین مدل رفتن استفاده از ماشین بود حالا به چندتا ماشین احتیاج داریم؟ که بچه ها می شم ردند و میگفتند دوتا. اوایل بازی برای بچه ها گنگ بود ویکی یکی می شمردند و می گفتند خوب اگر ماشین قرار است ۳تا ۳تا حرکت کند، حالت چوب خطی می شمردند یعنی سه خانه جلو می رفتند و یک علامت میزدند.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با بازی جنگی ترکیبی

رفته رفته که بازی جلو رفت و هلی کوپتر اضافه شد و ۶ تا ۶ تا باید جلو می رفتند، قبلی ها خیلی برایشان رند شده بود. مثلا اگر می خواستیم به خانه شماره ۲۰ برویم، سوال می کردیم که با چه وسایلی می توانیم حرکت کنیم؟  قرار گذاشتیم از اینجا به بعد چند حالت جواب بدهند.

مثلا اگر قرار است به خانه ۱۸ برویم، اگر با موتور فقط حرکت کنید، چندتا موتور لازم است؟ یا اگر با ماشین فقط حرکت کنید، چندتا ماشین لازم است؟ همین روش باعث می شد، در ذهن بچه ها بماند که اگر قرار است برای رفتن به خانه شماره ۱۸ با موتور حرکت کنیم باید ۹ تا دوتایی جلو برویم. اگر قرار باشد با ماشین بروم که ۳ تا ۳ جلو می رود، باید ۶ تا ماشین استفاده کنم.  همین  باعث می شد بچه ها شمارش چندتا چندتایی در ذهن شان بماند.

نکته مهم بازی و ریاضی کلاس سوم برای ضرب با بازی جنگی

نکته مهمی که در این مدل بازی ها و یادگیری ها وجود دارد این است که دائما از بچه ها سوالات چالشی بپرسیم، چرا؟ چون بعد از یک مدت این بازی ها برای بچه ها لوس می شود، ولی اگر دائما از آنها سوالات چالشی بپرسیم، مثلا بگوییم الان به خانه ۲۰ رفتیم حالا می خواهیم به خانه شماره ۶ برگردیم ، چه جوری باید برویم؟ دانش آموز درگیر این بازی و پروژه می شود. این که خیلی ساده بگوییم ۵ تا ۵ت ا بشمار، یا ۱۰ تا ۱۰ تا بشمار خیلی جذاب نیست.

بازی و ریاضی کلاس سوم برای تقسیم با بازی جنگی

از همین بازی حتی میتوان در بحث تقسیم برای بچه ها استفاده کرد. که مثلا برای رفتن به خانه شماره ۱۰ به چند موتور نیاز داریم؟ خوب بچه ها باید ۱۰ را تقسیم بر ۲ کنند.