بازی

ریاضی

خلاق

کلاس

دوم

خانواده بزرگ شهید چمران ریاضی خوشمزه برای کلاس دومی

مقدمه

ریاضی کلاس دوم نسبتا سطح ساده ای دارد و پیچیده نیست. ریاضی کلاس دوم مباحث مختلف و متنوعی دارد. نکته مهم آن درگیر شدن بچه ها است. اگر بتوانیم خوب بچه ها رو درگیر کنیم می توانیم آن ها را همراه کنیم. اگر نتوانیم بچه ها را با فضا درگیر کنیم، دائما چالش داریم و بچه ها ریاضی کلاس دوم را یاد نمی گیرند. ما برای همراه کردن بچه ها از بازی ریاضی خلاق کلاس دوم استفاده می کنیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم را مشاهده کنید.

بسته بازی ریاضی دوم

یک کوله تجربه معلمان دوم دبستان

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم بحث شمارش و بسته بندی نذری

در ابتدای کتاب ریاضی کلاس دوم، بحث اعداد و شمارش را داریم. یک پروژه ساده برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم در بحث شمارش داریم. در این بازی ریاضی، بدون اینکه بچه ها اذیت شوند و فشار و استرسی بابت فهم مطلب روی آنها باشد، مفهوم را متوجه می شوند. با بچه ها یک قراری می گذاریم. امروز قرار است بسته بندی شکلات نذری با کلاس ما باشد. شکلات ها، پاکت های بسته بندی و چسب را می آوریم . سپس قرارمان را روی تخته با همدیگر می نویسیم. مثلا روی تخته می نویسیم که بچه ها ما یک پاکت داریم و قرار است در هر پاکت ۵ شکلات گذاشته شود.

حتی رنگبندی این ۵ شکلات داخل بسته را می توانیم به بچه ها بگوییم. این فعالیت می تواند مقدمه ای برای الگو یابی باشد. مثلا در هر بسته دوتا سبز رنگ و سه تا زرد رنگ بگذاریم. چسب بزنیم و بسته بندی کنیم.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و آموزش ساعت

مشاهده ساعت، استفاده از ساعت، زمانبندی های ساعت در طول روز خیلی به بچه ها کمک می کند که ساعت را یاد بگیرند. مثلا یکی از کارهایی که ما برای آموزش ساعت در ریاضی کلاس دوم، انجام می دهیم، در بخش مسئولیت ها است. هرکدام از بچه ها قرار هست هرکاری را در یک زمان مشخصی انجام دهد. این زمانبندی ها و اعلام ساعت ها خیلی کمک می کند.

مثلا یکی دیگر از کارهای ما این است که برنامه روزمان را روی تخته می نویسیم. مثلا ساعت ۸ تا ۸:۱۵ دقیقه این کار را انجام می دهیم . معلم می توانیم روی تخته این را بنویسید ولی در بیانش بگویید ۸ و ربع که اینجا برای بچه ها سوال می شود که شما روی تخته نوشتید ۸:۱۵ دقیقه ولی گفتید ۸ و ربع، که این خودش کمک میکند جلوتر که بحث ربع و نیم را داریم در همین جا به آن ها آموزش دهیم.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم  وبسته های ۱۰ تایی، چندتایی و یکی ای

برای آموزش مبحث بسته های ده تایی، چندتایی و یکی ای  در ریاضی کلاس دوم نیاز به طراحی چند بازی ریاضی خلاق داریم. یکی از این فعالیت ها، همان بسته بندی است. این بسته ها می تواند، شکلات نذری، بسته هایی برای فعالیت کلاس و بازارچه باشد.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و بازارچه و پول چمرانی

در مدرسه ی چمران ما یک بازارچه خاص داریم. بچه ها دست سازه ها و فعالیت هایی را در بازارچه به فروش می رسانند. ما برای خودمان یک واحد پولی با  عنوان پول چمرانی،  طراحی کردیم. ساخت و آماده سازی این پول ها یک بازی ریاضی خلاق برای کلاس دوم است. استفاده از پول های 1 واحدی و 5 واحدی و 10 واحدی چمرانی یک بازی ریاضی خلاق برای کلاس دوم است. مثلا وقتی ۱۰ تا پول های ۱ واحدی را می دهد و یک پول ۱۰ واحدی تحویل می گیرد برایش مفهوم بسته بندی ۱۰ تایی جا می افتد.

بخوانید  بازی و ریاضی کلاس چهارم (شناخت کسر ها)

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و نمودار

ما برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم در بحث نمودار، یک نمودار بزرگ با چسب کاغذی روی زمین می کشیم و یک بازی طراحی می کنیم. ما قرار است به عنوان خرگوش های بازی باشیم. خرگوش ها قرار است روی هرکدام از خانه های نمودار به سمت جلو پرش داشته باشند. مثلا دانش آموز از نقطه صفر دو پرش انجام می دهد. می گوییم که شما اندازه دو واحد جلو رفته ای. حالا اگر بین اعداد ۱ و ۲  قرار بگیرد، باید روی هرکدام از این اعداد که نزدیک تر بود بپرد. این فعالیت برای انتقال مفهوم تقریب مناسب است.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم وجمع و تفریق

برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم در بحث جمع و تفریق، چینه های مختلفی در  کلاس می آوریم. بچه ها را گروه بندی می کنیم. قرار هست یک دومینوی سرتاسری و بزرگ چیده شود. هر گروه یه تعداد دومینو دارد و می تواند بچیند. بچه ها باید شمارش می کردند تا ببینند هرنفر چه تعداد دومینو دارد. در هر گروه به طور کلی چه تعداد دارند. در نهایت، همه کسانی که در ساخت دومینو شرکت کردند، چه تعدادی دومینو ساختند. چه تعدادی از دومینوها ریخت و خراب شد، چه تعدادی ثابت ایستاد.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم وپیدا کردن الگوهای رنگ کردن

ما برای مقدمه انتقال این بحث از اریگامی استفاده می کنیم. یک کاغذ مربع شکل را در نظر گرفتیم. با کمک تا کردن کاغذ را به چهار قسمت تقسیم کردیم. سپس گفتیم که کنار هر مربعی یک خورشید نصفه میکشیم. حالا خورشید ها را رنگ کنیم باهم و حالا قسمت وسط هر کدام از مربع ها یک مستطیل میکشیم و هر مستطیل را به رنگ سبز می کنیم. این استفاده از اشکال و رنگ بندی های منظم و یک شکل آرام آرام فضا را برای رسیدن به الگوها همراه می کرد.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم را مشاهده کنید.

بسته بازی ریاضی دوم

یک کوله تجربه معلمان دوم دبستان

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی ریاضی خلاق کلاس دوم  ارائه زیر توسط آقای یزدان شناس، مربی کلاس دوم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و قصه اعداد

برای انتقال این مفهوم، یک قصه گفتیم. بچه ها ما یک شهر اعداد داریم. این شهر یک دروازه ی ورودی دارد. کنار آن یک ماموری ایستاده است. مامور موظف است اجازه ندهد هر کسی از این شهر بیرون بیاید. اگر هم بیرون آمد دیگر داخل نرود. این شهر یک قانون دیگر هم دارد. اینکه کسی اجازه ندارد به صورت تک نفره وارد این شهر شود و حتما باید سه تایی وارد شهر شوند. برای همین آقایون اعداد یک، دو و سه کنار هم نشسته بودند. فکر کردند که چه جوری وارد این شهر بشوند.

خوب حالا آقایون سیصد و بیست و یک  وارد شهر می شوند. اما یک وسیله ای را بیرون در جا میگذارند. با هر سختی که بود توانستند بیرون بیایند. اما زمانی که بیرون آمادند، دیدند که دیگر نمی توانند داخل بروند.حالا باید چه کار کنند؟ بچه ها فکر می کردند و می گفتند: چهره شان را تغییر بدهند. گفتیم خوب چهره شان را تغییر دهند یعنی چه کار کنند؟ گفتند: جاهایشان را باهم عوض کنند. گفتیم خوب جای دو و سه را با هم عوض می کنیم و بجای سیصد و بیست و یک، دویست و سی و یک وارد می شنود. باز بعد از ورود دوباره به دلیل انجام کار یا یک خرید میخواستند بیرون بیایند.

بخوانید  آموزش اجتماعی چهارم دبستان با بازی

دوباره برای داخل شدن نیاز به تغییر داشتند. اینبار سیصد و دوازده وارد شهر میشد. و همینجور ادامه پیدا کرد. از بچه ها خواستیم که بگردید و ببینید چندتا  عدد داریم برای ورود و خروج به داخل شهر و چندبار می توانیم با تغییر چهره داخل شویم؟ بچه ها گشتند و اعداد مختلف را پیدا کردند. حتی چندبار اعداد تکراری را گفتند. در نهایت باهم به یک تصمیم رسیدیم، که ما برای اینکه این مشکلات را نداشته باشیم و دقیق متوجه شویم، هرکدام را به نوبت در یکی از این خانه ها قرار دهیم. یعنی صدگان ها را می نویسیم. آقای یک، دو و سه هر کدام جداگانه در صدگان قرار گرفتند. حالا برای یکان و دهگان هرکدام جداگانه تصمیم می گیریم که چه اعدادی قرار دهیم

حالا زمانی که سه صدگان باشد و قرار باشد یکان و دهگان جلویش قرار بگیرد به چه نحوی می توانند قرار بگیرند؟ یکبار یک میتواند اول قرار بگیرد بعد دو و یکبار دو اول قرار بگیرد و بعد یک. حالا اگر دو در صدگان قرا بگیرد چطور؟ بچه ها میگفتند یکبار یک می تواند اول قرار بگیرد و سپس دو و یکبار دو میتواند اول بیاید و بعد یک. و یکدفعه هم نوبت یک بود که صدگان قرار بگیرد، که بازهم دوحالت داشت که یکبار دو و سه قرار بگیرد و یکبار هم سه و دو قرار بگیرد. آخر سر هم میگفتیم : بین این ها یک خط بکشیم تا بهم وصل شوند. اگر سه با بیست و یک وصل شود چه میشود؟ میشود سیصد و بیست و یک. یا اگر سه با دوازده وصل شود می شود سیصدو دوازده. همین طور تا آخر می نویسیم تا شش عددمان کامل شود.

این داستان را  با تمام قوانینش اول، تقریبا دو ماه پیش برای اعداد دورقمی تعریف کردیم. برای همین درک آن برای اعداد سه رقمی برای بچه ها راحت تر بود.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و اشکال هندسی

ما اشکال هندسی را با معماهای چوب کبریتی به بچه ها آموزش دادیم.  به هر کدام از بچه ها یک بسته چوب کبریت دادیم. البته برای جلوگیری از شیطنت بچه ها فقط جعبه زیرین رو به بچه ها دادیم. سپس به بچه ها گفتیم با سه تا چوب  کبریت یا چهارتا چوب کبریت و.. یک شکل بسازند. بچه ها اشکال مختلفی می ساختند. این مورد را چندین بار تمرین کردیم تا اینکه گفتیم این اشکالی که می سازید نباید باز باشد و دو سر خالی نداشته باشد. یک شکل با سه تا چوب کبریت بساز که دو سر آن باز نباشد. که بچه ها مثلث های مختلف، کوچک و بزرگ می ساختند.

درنهایت به معماهای چوب کبریتی رسیدیم.مثلا از این دو شکلی که موجود است دوتا چوب کبریت را جابه جا کن که به دوتا مربع برسی. هم چنین با چوب کبریت می توانستیم به راحتی اعداد لاتین را بسازیم. جمع و تفریق را هم میتوان با بازی ریاضی خلاق چوب کبریتی تمرین کرد.