ایده های

تدریس

اجتماعی

پایه سوم

خانواده بزرگ شهید چمران ایده های تدریس اجتماعی پایه سوم

مقدمه

در این نوشته به ایده های تدریس درس اجتماعی پایه سوم می پردازیم. یکی از فصل های درس اجتماعی پایه سوم، فصل مدرسه ی ما است. این فصل را به این دلیل انتخاب کردم که  فضای اجتماعی فعلی  که بچه ها در آن حضور پیدا می کنند مدرسه است. بهتر است این فصل را نسبت به بقیه ی فصل های کتاب جلو بیندازیم. در این فصل، قرار است بچه ها با مدرسه  و فضاهای مختلف آن، افراد مختلف و مسئولیت آن ها و قوانین مدرسه آشنا شوند.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها) به طور مثال یک کوله تجربه مربیان سوم دبستان مراجعه کنید.

ایده های تدریس اجتماعی پایه سوم و آشنایی با اعضای مدرسه

ارتباط مستقیم با اعضای مدرسه را در قالب مصاحبه جلو بردیم. بچه ها گروه بندی شدند. چند نفر از افراد شاخص و محبوب مدرسه را انتخاب کردیم. از قبل کاغذ مصاحبه آماده کردیم. سوالات را نوشتیم. خیلی چیزها از دل آن مصاحبه بیرون آمد. باعث شد درک بچه ها از آدم ها و کارهای آن ها بالا برود و به آن افراد نزدیک تر شدند. این اتفاق اعتماد به نفس آنها را بیشتر کرد. مهارت گفت و گوی آن ها را ارتقا داد. اینکه چگونه نکات مهم را از دل مصاحبه بیرون بکشند و به بقیه ارائه دهند را یاد گرفتند. با اجرای این فعالیت، بعضی از اهداف اجتماعی پایه سوم، محقق شد.

بخوانید  حل مشکلات پایه چهارم دبستان به سبک چمرانی ها

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای  تدریس اجتماعی پایه سوم را مشاهده کنید.

کارگاه درس پژوهی علوم و اجتماعی سوم دبستان

کارگاه کتاب درسی اجتماعی سوم و چهارم

ایده های تدریس اجتماعی پایه سوم آشنایی با فضای مدرسه

سعی کردیم مکان های مدرسه را بشناسیم. همیشه در مدرسه فضاهای ناشناخته ای برای بچه ها وجود دارد. یک نقشه ساده از فضای مدرسه به صورت گروهی کشیدیم. بچه ها را در طبقات مختلف پخش کردیم. از آن ها خواستیم نقشه ی این فضاها را با توضیحات تکمیل کنند و بیاورند.

ایده های تدریس اجتماعی پایه سوم و آشنایی با قوانین مدرسه

حالا می رویم سراغ گفت و گو با بچه ها و می بینیم که بعد از فعالیت هایی که گفته شد، راحت تر می شود با آن ها در مورد قوانینی مدرسه صحبت کرد. مثلا در مورد این که چکار کنیم قوانین بهتر رعایت شود. مثلاً در فرآیند نهار خوردن کمترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که ظرف ها را خودمان جمع کنیم. مسئولیت شستن ظرف ها هر روز با یکی باشد. وقتی بچه ها مدرسه را بهتر بشناسند، با قوانین راحت تر کنار می آیند. می توانیم مدرسه ی بهتری داشته باشیم. در مورد کلاس خودمان، بچه ها با کاردستی یک ظرف پفیلا درست کردند. نام آن را پفیلای قوانین گذاشتند. در این پفیلاها قوانینی که در طول زمان به آن می رسیم را می‌ نوشتند و اجرا می کردند. . با اجرای این فعالیت ها، بعضی از اهداف اجتماعی پایه سوم، محقق شد.

بخوانید  روش تدریس خلاقانه ریاضی پنجم

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص ایده های تدریس کتاب اجتماعی پایه سوم، ارائه زیر توسط خانم پهلوان پور، مربی پایه سوم ادبستان دخترانه شهید چمران را مشاهده کنید.