معلم های

چمرانی

چگونه

امتحان

می گیرند؟

خانواده بزرگ شهید چمران معلم های چمرانی چگونه امتحان می گیرند؟

مقدمه

در دوره ی اول دبستان چگونه بچه ها را ارزیابی کنیم؟ در سیستم آموزشی در ۱۰ سال گذشته از نمره دادن و آزمون کتبی به یک فضای ارزشیابی توصیفی رسیدیم. این که برای ارزشیابی توصیفی نیاز به نمره و آزمون نیست و باید مهارت ها و دانش های دانش آموز را در نظر بگیریم خیلی خوب است. این مهم است که در دوره اول دبستان چگونه به توصیف ها دست پیدا کنیم و به ارزشیابی توصیفی درستی برسیم. راحت ترین کار، گرفتن آزمون کتبی است. اما این که بچه ها واقعا به مهارت مورد نظر دست پیدا کرده اند یا خیر را متوجه نمی شویم.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها) به طور مثال یک کوله تجربه مربیان پنجم دبستان مراجعه کنید.

آفت های آزمون گرفتن و نمره دادن

۱_اضطراب و استرس بچه ها هنگام آزمون. ۲_توجهی که به صورت کمی به بچه ها می شود و بچه ها و خانواده ها یک عدد را به عنوان نمره می بینند و مهارتی که بچه ها در ۶ ماه یا یک سال به آن دست پیدا کرده اند، دیده نمی شود.۳_ مقایسه بین بچه ها پررنگ می شود.۴_در زمان آزمون، شاید دانش آموز نتوانسته تمرکز کند یا سوال را درست متوجه نشده است. یا به هر دلیلی جواب سوال را نداده است و نمره کمتری می گیرد. این نمره ی کمی، تمایز بین بچه ها را دقیق نشان نمی دهد. به خصوص بچه های اول دبستان که به طور کامل ذهن آن ها انتزاعی نشده است.

بخوانید  بازی و ریاضی کلاس چهارم (شناخت کسر ها)

روش آموزش معکوس یکی روش های ارزشیابی توصیفی

چه روشی را می توانیم جایگزین آزمون کتبی کنیم؟ یکی از روش های جذاب، روش آموزش معکوس است. یعنی یک مطلبی را به صورت مستقیم یا با بازی یا پروژه به بچه ها آموزش دهیم. از بچه ها بخواهیم با روش های مختلف آن را ارائه دهند. مثلاً در درس علوم یک مطلبی را آموزش دادیم و از بچه ها خواستیم به صورت آزمایش برای بقیه ی بچه ها یا مخاطب های دیگر به صورت کلیپ یا فیلم و ویدئو توضیح دهند. اگر بچه ها مطلب را کامل یاد گرفته باشند در ارائه ی آن مسلط هستند. اگر سوالی داشته باشد از معلم می پرسد تا مسلط تر شوند تا بتوانند کامل به دیگران آموزش دهند.

ارزشیابی توصیفی در پروژه

ارزشیابی توصیفی را می توان در قالب انجام پروژههای مختلف توسط بچه ها انجام داد. مثلاً یک پروژه ی هنری بود که در سیر این پروژه باید یک مقوا در ابعاد ۱۰ در ۲۰ داشته باشیم. اگر بچه ها مهارت اندازه گیری با خط کش را یاد گرفته باشند و بتوانند مربع یا مستطیل را اندازه کنند، ما با توجه به مشاهداتمان می توانیم توصیف کنیم که دانش آموز این مهارت اندازه گیری با خط کش را دارد. با توجه به درس های مختلف و با مدل های مختلف، می توان بقیه ی درس ها و نکات آموزشی را با این سبک ارزشیابی توصیفی کرد.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص ارزشیابی توصیفی در مدرسه چمران، ارائه زیر توسط آقای روحی، مربی  ادبستان پسرانه شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی ریاضی خلاق کلاس دوم فصل سوم