بازی های درسی

فارسی دوم

دبستان

خانواده بزرگ شهید چمران بازی های درسی فارسی دوم دبستان

بازی های درسی فارسی دوم دبستان

در این نوشته سعی داریم چند نمونه از بازی های درسی فارسی دوم دبستان را بیان کنیم. زمانی که آموزش فارسی به همراه بازی های درسی باشد، دانش آموزان ابتدایی، درس فارسی را با اشتیاق زیادی یاد می گیرند و درس شیرین فارسی ابتدایی به جانشان می نشیند.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه دوم دبستان، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس دوم، مراجعه کنید.

بازی های درسی فارسی دوم دبستان، نمایش خلاق

یکی از بازی های درسی فارسی دوم دبستان، نمایش خلاق است. نمایش خلاق بدون قالب و چهارچوب خاصی است و در موقعیت خاصی انجام می‌شود و به ایده و تفکر دانش آموز بستگی دارد. در کلاس مجازی یکی از دانش آموزان موقعی که کتاب درسی را می‌خواند، تصویر سه تا از دانش آموزای دیگر وصل می‌شد و حالت پانتومیم این نمایش را اجرا می‌کردند.

در رابطه با نمایش خلاق ما باید در چه زمینه‌هایی فوکوس کنیم؟ هر چقدر این فضای طراحی به بستر واقعی زندگی ما نزدیک‌تر باشد، بهتر است. مثلاً یکی از نیاز های بچه‌های کلاس ما، بازی با یکدیگر بود و نمی‌دانستند چطور این نیاز را ارضا کنند. گاهی در فضای گروه پیام می‌دادند و همین گروه زدن یک سری دردسر برای مربی و دانش آموز داشت. به همین خاطر من فکر کردم که بچه‌ها در کلاس آنلاین به چه چیزهایی علاقه دارند؟

بازی های درسی فارسی دوم دبستان، نقاشی مجازی

یکی از مهمترین فضاهایی که بچه ها علاقه داشتند، استفاده از قلم و نوشتن بود. ما اوایل سال در فضای بیگ بلو باتن کلاس اجرا می‌کردیم. قابلیت خیلی خوبی که داشت این بود که فضای نوشتن همزمان برای همه بچه‌ها فعال بود. می‌توانستند رنگ انتخاب کنند و با آن رنگ نقاشی بکشند. من به همه دسترسی دادم ولی نقاشی‌ها قاتی شد و درگیری رخ داد.

بخوانید  آموزش اعداد اعشاری با بازی

بازی های درسی فارسی دوم دبستان، جنگ رنگی مجازی

یک اتفاقی که افتاد این بود که فضا به سمت بازی حرکتی_هیجانی و تخلیه انرژی تغییر کاربری داد. یعنی یک ایده مطرح شد که بچه‌ها با هم نبرد رنگی داشته باشیم. جنگ رنگی داشته باشیم. یک سری‌ها می‌گفتند: (چه کسانی دوست دارند آبی باشند؟ و چه کسانی قرمز؟؟) تند تند رنگ می‌کردند و تصویر بامزه‌ای می‌شد. یک دفعه صفحه کاملاً قرمز می‌شد و یک دفعه کاملاً آبی. حالا چه کسانی دوست دارند زرد باشند؟ بعد زردا حمله می‌کردند و یک نفر گزارشگری می‌کرد.
من ۱۰ دقیقه زودتر کلاس رو شروع می‌کردم و زمان را به این بازی اختصاص می‌دادم و در یک برهه‌ای استپ می‌زدم تا ببینیم کدام رنگ بیشتر است و آن رنگ قهرمان می‌شد.

اختصاص دادن زمان احوال پرسی در آموزش مجازی

یک فضای گفتگویی در زمان حضور غیاب بچه‌ها فراهم کردم. بچه‌ها را موقع احوالپرسی محدود نمی‌کردم. یک فرصت ۲ الی ۳ دقیقه‌ای به بچه می‌دادم که هرچه دوست دارد به بچه‌ها نشان بدهد و صحبت کند. این فضا باعث شد پویایی بچه‌ها در آموزش مجازی حفظ شود و آن رخوت و رکود پیش نیاید.

انتظارات اشتباه از درس فارسی ابتدایی

یک سری انتظارات اشتباه از درس فارسی در پایه‌های مختلف دبستان وجود دارد و بیشتر از طرف خانواده‌هاست. اینکه تاکید دارند بچه من مهارت نوشتنش خوب باشد. تصور والدین از آموزش ابتدایی صرفاً نوشتن است؛ بدون اینکه توجه کنند نوشتن آخرین مهارت زبان آموزی است.
قبل از نوشتن یکسری مهارت‌ها وجود دارد که اول ابتدایی خیلی به آن تاکید داریم و متاسفانه آن مهارت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. چه از جانب خانواده‌ها و چه از جانب مربی‌ها. مخصوصاً الان که آموزش مجازی شده است.
در آن برهه چند نفر از اولیا زنگ زدند و نگران بودند که بچه من ۱۸ تا غلط املایی دارد اما باید توجه شود که گوش دادن، سخن گفتن و خواندن از همه مهم تر است. اینکه بتوانند خوب گوش بدهند و مفهوم را درک و دریافت کنند؛ دریافت و برداشت از آن مسئله را خوب بیان کنند. از همه مهمتر احساسات و منظور را به درستی منتقل کنند.
ریشه ی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ما در فضای بعد از مدرسه یعنی در دوران دانشگاه و زندگی همین مسئله است. بچه ها ارتباطات انسانی را درست یاد نگرفته اند. خوب گوش کردند را یاد نگرفته اند. نمی‌توانند احساسات و منظور را به مخاطبین منتقل کنند.

بخوانید  مربی گری پایه اول دبستان، سخت یا شیرین؟!

فارسی دوم دبستان و احساسات و برداشت ها

یکی از مسائل جالبی که در کتاب فارسی دوم دبستان مطرح شده است؛ همین مسئله است که احساسات و برداشت را به خوبی منتقل کنند و بتوانند توضیح بدهند. مهارت خواندن نیاز به سه مهارت خوب گوش کردن، سخن گفتن، بلند خوانی و صامت خوانی دارد.
هدف فارسی دوم دبستان این نیست که نوشتن بچه‌ها خوب شود یعنی کامل بتواند کلمات را به درستی بنویسند. نه، نوشتن آخرین مرحله زبان آموزی است.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه دوم دبستان، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس دوم، مراجعه کنید.

فارسی دوم دبستان و حفظ علاقه و انگیزه برای نوشتن

ما در یک سطحی در پایه دوم دبستان با بچه‌ها کار می‌کنیم تا برای این مهارت نوشتن آماده شوند. صرفاً هدف روی این نکته است که بچه‌ها علاقه به نوشتن پیدا کنند یعنی از نوشتن نترسند. این که بچه‌ها می‌ترسند بنویسند، می‌ترسند دیکته بنویسند؛ یک بخشی ناظر به این است که ما در دوره اول و دوم ابتدایی سعی کردیم با تذکر دادن، با نشان دادن غلطشان به صورت مستقیم اشتباه را به بچه‌ها بگوییم و بچه از ترس اینکه دیگر اشتباه نکند، تن به اشتباه نمی‌دهد و نوشتن برای او سخت می‌شود.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص کارگاه بازی های درسی فارسی دوم دبستان، می توانید توضیحات ارائه شده  توسط مربی ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.