آموزش

اعداد اعشاری

با بازی

خانواده بزرگ شهید چمران آموزش اعداد اعشاری با بازی

آموزش اعداد اعشاری با بازی

دراین نوشته به آموزش اعداد اعشاری با بازی، می پردازیم. ما در دوره ی ابتدایی معمولا درس ها را با بازی و فعالیت و قصه به بچه ها یاد می دهیم. گاهی هم ساخت و ساز می کنند. استفاده از بازی های درسی و یک سری ابزار جذاب برای آموزش ابتدایی، بچه ها را کاملا مشتاقانه همراه می کند. همچنین باعث یادگیری عمیق آن ها می شود.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید.

آموزش اعداد اعشاری با بازی و قصه شهر اعداد

امروز قرار است قصه شهر اعداد را برایتان بگویم. می خواهیم در مورد یک سری اعداد صحبت کنیم. یک عددی بود  اسمش عدد 3 بود. این عدد 3 در شهر اعداد زندگی می کرد و خوشحال بود.  یک روز عدد 3 برایش یک نامه ای آمد. این نامه از طرف یکی از دوستانش بود. وقتی پشت پاکت نامه رو نگاه کرد دید نوشته از طرف دوستش 3 و یک دهم. این چه مدل عددی است؟

عدد 3 پاکت نامه را باز کرد دید عدد 3 و یک دهم او را دعوت به جشن تولدش کرده است. و در نامه نوشته بود که برای تولدش به شهر آنها برود. عدد 3 خیلی خوشحال شد چون دعوت شده بود تا به شهر اعداد برود ولی آدرس پشت پاکت نامه شهر اعداد اعشاری بود. یک شهر جدید بود که عدد 3 باید به آنجا می رفت. عدد 3 آماده شد تا به شهر اعداد اعشاری برود ولی قبلش باید پاسش رو آماده می کرد.

آموزش اعداد اعشاری با بازی و قصه شناسنامه اعداد

رفت در صف ایستاد تا پاسپورتش رو بگیرد. توی این صف اعداد دیگری هم ایستاده بودند مثلا عدد 251 و 23. همه منتظر بودند تا مأمور صدور مجوز براشون مجوز صادر کنند. عدد 23 ایستاد تا عکس بگیرد. در جدول دوتا ده تایی و سه تا یکی قرار گرفت. عدد 251 هم ایستاد و دوتا صدتایی و پنج تا ده تایی و یک یکی قرار گرفت. عکس کارت هایشان را گرفتند و به دستشان دادند. نفر آخر عدد 3 بود که سه تا یکی بود و کارتش را برایش صادر کردند. حالا همه کسانی که در صف بودند کارت ورود و خروجشان آماده شده بود.

بخوانید  آموزش مجازی کلاس اول

آموزش اعداد اعشاری با بازی و قصه شهر اعداد اعشاری

عدد 3 وسایلش را جمع کرد و آماده شد تا به شهر اعداد اعشاری برود. رفت و رفت تا به شهر اعداد رسید. آنجا در ورودی شهر یک مأمور (عدد 1/1) ایستاده بود که شکل عجیب و غریبی داشت و یک کلاه عجیبی هم داشت.  عصبانی هم بود. عدد 3 تا به حال از این مأمور ها ندیده بود. عدد 3 تا او را دید و ترسید. داشت فکر می کرد که چطور وارد شهرشان بشود. پیش خودش می گفت: این ها چه قیافه عجیب و غریبی دارند؟

که یک دفعه دوستش عدد 3 و یک دهم را دید که به استقبالش آمد. گفت : خیلی خوش آمدی.ولی مأمور شهر گفت:  نه ما چنین کسی را نمی شناسیم. اول باید شناسنامه ات را به ما نشان بدهی. عدد 3 گفت: بفرمایید این شناسنامه من است و به من گفته اند با این شناسنامه می توانی به هرجایی بروی. مأمور گفت:  نه نمی شود ما اصلا چنین کارتی را نمی شناسیم. بعد دوستش توضیح داد: همچین اعدادی هم داریم. این عدد برای یک شهر دیگر است.

بعد مأمور مهربون شد و گفت: به شهر ما خوش آمدی. بعد عدد 3 به دوستش گفت: مگر شناسنامه شما چه جوری است که به من گفت چرا شناسنامه ات این جوری است؟ عدد  سه و یک دهم گفت: آخه مدل کارت های ما با شما فرق داره. من درست است که یک قسمت یکان دارم که عدد 3 در آن قرار می گیرد. اما یک قسمت دیگری هم دارم که قسمت ده  ام هست و من در قسمت ده ام عدد 1 قرار می گیرد. و این خط ممیز که وسط من آمده است، بین جدول یکان و ده من قرار می گیرد.

آموزش اعداد اعشاری با بازی و اعداد اعشاری دو رنگ

اعداد در شهر اعداد اعشاری دو رنگ هستند. یک قسمتش قرمز است و یک قسمتش عدد نوشته این قسمت عددش مثل شهر شماست  و قسمت دیگر مربوط به اعشاری مان هست. عدد 3 گفت:  چه جالب. من فکر می کردم کارت ها فقط شبیه کارت شهر ماست. عد 3 و یک دهم گفت: نه اینجوری نیست. بیا بریم یکی از دوستان من درقسمت صدور کارت اعداد اعشاری کار می کند. رفتند تا به آنجا رسیدند. مثلا عدد 3/25 بود که می خواستند کارتش را صادر کنند. گفتند کارت شما دو قسمت داره. یک قسمت 25 که دوتا ده تایی و 5 تا یکی دارد و یک قسمت قرمز که دهم هست دارد و برای این عدد سه می باشد.

بخوانید  بازی های درسی فارسی اول دبستان

آموزش اعداد اعشاری با بازی و جمع اعداد اعشاری

عدد دیگر عدد 1500/8 بود. در قسمت 1500 شامل یکان و دهگان و صدگان و یکان هزار است و در قسمت دهم، عدد 8 قرار می گیرد. حالا همه به مهمانی سه و یک دهم رفتند. او خیلی خوشحال بود چون جشن تولدش بود. همه جا را تزیین کرده بودند و برایش کیک تولد خریده بودند. در مهمانی یک بازی متفاوتی کردند. اعداد با همدیگر بازی جمع می کردند. مثلا عدد 2/9 را با عدد 1/6 جمع می کردند.  که جمع این دو میشد 29 تا یک دهم و 16 تا یک دهم که می شود 45 تا یک دهم (4/5)

سه هم این بازی را بلد بود. مامان بزرگش به او یاد داده بود. اما این بازی سخت بود مثلا عدد 222/7 را با 9/84 می خواستند جمع کنند. اینبار سراغ کارت ها رفتیم. عدد 222/7 که سه قسمت یکان و دهگان و صدگان داشت و در قسمت ده ام عدد 7 است. حالا زیر همین جدول عدد 222/7، عدد9/84 را می نویسیم. حالا با هم جمع می کنیم.

حالا عدد 3 گفت: می شود من هم در جمع شما شرکت کنم؟ گفتند: بله. این بار عدد 9/31 را با عدد 3 جمع کردند. در کارت بازی عدد 31 یکان و دهگان دارد. 9 تا دهم دارد. عدد سه فقط یکان دارد و دهم ندارد. حالا باهم جمع می کنیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها،در پایه چهارم دبستان در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس چهارم مراجعه کنید.

در فیلم  زیر می توانید داستان جذاب شهر اعداد اعشاری برای آموزش اعداد اعشاری با بازی را مشاهده کنید.