آموزش

مساحت اشکال

با بازی

خانواده بزرگ شهید چمران آموزش مساحت اشکال با بازی

آموزش مساحت اشکال با بازی

دراین نوشته به آموزش مساحت اشکال با بازی، می پردازیم. ما در دوره ی ابتدایی معمولا درس ها  را با بازی و فعالیت و قصه به بچه ها یاد می دهیم. گاهی هم ساخت و ساز می کنند. استفاده از بازی های درسی و یک سری ابزار جذاب برای آموزش ابتدایی، بچه ها را کاملا مشتاقانه همراه می کند. همچنین باعث یادگیری عمیق آن ها می شود.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید.

آموزش مساحت اشکال با بازی؛ شهر لگویی

برای آموزش اشکال با بازی، به شهر لگویی سفر کردیم. در فیلم زیر می توانید داستان جذاب شهر لگویی را ببینید. قرار است با سه تا مهندس فضای یک باغچه‌ را درست کنند و فضای شهر را متفاوت کنند. چون شهر خاکی است و می‌خواهند شهر قشنگ‌تر شود. اولین نفر آمد و داشت فکر می‌کرد چه جوری نقشه را بکشد. اولین نقشه را آماده کرد و آورد. چه جالب نقشه اش یک سری صفحات خانه خانه است. حالا می خواهد فکر کند ببیند که باید چقدر زمین را بکند و فضاسازی کند؟

آموزش مساحت اشکال با بازی؛ مساحت مربع

این شکل چند تا مربع دارد؟ دانه دانه مربع ها را شمرد. ۳۶ تا مربع داشت. یک دفعه آن یکی دوستش آمد و گفت: داری چه کار می کنی؟

گفت:دارم می شمارم برای این که فضای سبز اینقدری درست کنیم چقدر فضا می خواهد. مربع ها را شمردم.

بخوانید  بازی های درسی فارسی پنجم دبستان

گفت:یعنی دانه دانه مربع هارو شمردی؟

گفت:اره دیگه چاره ای نداشتم.

گفت:بگذار من یه راه دیگه بهت یاد بدهم.

می توانی بگویی ۶ تا ردیف ×۶تا ستون داریم یعنی میشود ۳۶ تا مربع.

گفت:راست می گویی. حالا بریم سراغ بعدی. سراغ دومی رفت. بگذار به روش تو بشمارم. ۷ تا ردیف×۷ تا ستون یعنی می شود۴۹ تا مربع.

این هم از فضای سبز دوم شد. چقدر قشنگ شد. سراغ سومی رفتند. ۱۰ تا ردیف ×۱۰ تا ستون . وای چقدر زیاد است. یکدفعه نفر سوم آمد. گفت: دارید چکار می کنید؟ گفتند:داریم این زمین هارا اماده می کنیم و مربع هارا می شماریم.۱۰ تا ردیف بود حالا باید بشماریم چند تا ستون است؟ گفت:چرا اینجوری می شمارید؟ مگر نمی دانید این شکل مربع است؟ مساحت مربع یعنی کل سطح اش یعنی یک ضلع × خودش. گفتند: ای وای چقدر راحت تر است. یعنی ۱۰×۱۰یعنی ۱۰۰ و اصلا نیاز به حساب نبود. راه اول این بود که کل خانه ها را شمردیم که خیلی طولانی بود. راه دوم این بود که ردیف را در ستون ضرب می کردیم که آن هم اگر مربع بزرگ باشد، سخت می شود. راه سوم مساحت مربع بود که می شود یک ضلع×خودش.

آموزش مساحت اشکال با بازی؛ مساحت مستطیل

دوباره مهندس سومی رفت. حالا وقت کاشتن گل ها بود. اما یکسری زمین های دیگر هم داشتند که شکل مستطیل بود. حالا باید این زمین ها را بکارند. اول تعداد مربع ها را شمردند. ۱۴ تا مربع×۶تا ردیف بود که می شود ۸۴ تا مربع. حالا نقشه بعدی ۱۳ تا مربع×۸ تا ردیف است که می شود ۱۰۴ تا مربع. حالا نقشه بعدی حوض است که ۲۰ تا ستون ×۱۱ ردیف است یعنی ۲۲۰ تا مربع.

بخوانید  روش تدریس خلاقانه ریاضی پنجم

دوباره مهندس سوم آمد و گفت:مساحت مستطیل رو یادتون نیست؟ طول ×عرض است. خب حالا حوض هم آماده شد و کار مهندس ها تمام شد. پس یاد گرفتیم مساحت مربع می شود یک ضلع×خودش. مساحت مستطیل می شود طول×عرض.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها،در پایه چهارم دبستان در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانیبخش کلاس چهارم مراجعه کنید.

در فیلم  زیر می توانید داستان جذاب شهر لگویی برای آموزش مساحت اشکال با بازی را مشاهده کنید.