چالش های

کلاس اول

معرفی چند

بازی درسی

خانواده بزرگ شهید چمران مربی گری پایه اول دبستان، سخت یا شیرین؟!

مقدمه

زمانی که بچه ها کلاس اولی می شوند، همه انتظار دارند که منظم و مسئولیت پذیر شوند. خودشان مشق بنویسند. از فاز بازی باید بیرون بیایند و بعد از یک مدتی که از سال گذشت بتوانند کتاب را روان بخوانند. اما واقعیت این است که کلاس اول نقطه ی ورود به دبستان است و زنجیر اتصالی است که دوره ی کودکی را به دبستان وصل می کند.

اگر ما می‌خواهیم بچه هایمان با حال خوبی شروع به درس خواندن کنند و خوشحال باشند و از یادگیری لذت ببرند، کلاس اول به عنوان نقطه شروع، اهمیت بالایی دارد. کلاس اول باید جوری طراحی شود که به کودک فشار و استرس وارد نشود و با خستگی و بی حالی مجبور به درس خواندن نباشد. کلاس اول باید حس مثبت و لذت بخشی در مورد درس خواندن و مدرسه به بچه ها منتقل کند.

درادامه  این نوشته به کلاس اولی ها و ویژگی های کلاس اولی بودن و اینکه چطور می توانیم برای کلاس اولی ها  طرح درس و فعالیت  طراحی کنیم و بازی خلاق کلاس اول می پردازیم.

شروع خوب

کلاس اول به عنوان شروع دوران مدرسه خیلی مهم است. اگر خود کلاس اول شروع خوبی داشته باشد، بچه ها با حس و حال خوبی بقیه ی سال را پشت سر می‌گذارند. بچه ها در مدرسه چمران درس می‌خوانند و یاد می گیرند. نگاره ها و ریاضی و فارسی با بچه ها کار می شود. اما چیزی که خیلی برای ما مهم است، این است که یادگیری با انگیزه و علاقه و لذت همراه باشد. بچه ها با ذوق به مدرسه بیایند. ما در  کلاس اول مدرسه چمران برای جذاب شدن درس ها و ایجاد انگیزه درونی در بچه ها از بازی خلاق کلاس اول استفاده می کنیم. یکی از بازی های خلاق کلاس اول به این صورت است که می توانیم زمانی که می خواهیم به بچه ها کتاب درسی شان بدهیم، فعالیت جذاب گنج یابی طراحی می کنیم. کتاب های مختلف را در جاهای مختلف قرار دهیم و به بچه ها نقشه بدهیم. وقتی کتاب ها را پیدا میکنند،حس گنج برایشان دارد.

تخلیه انرژی

برای شروع طرح درس های ریاض و فارسی و .. اگر بچه ها توجه کافی و حال مناسب را نداشته باشند، بازی های تخلیه هیجانی انجام می دهیم. مثلا با بچه ها  بپر بپر بازی می کنیم و یا در حیاط دور می زنیم تا تخلیه ی هیجانی بشنوند و حس و حال خوبی بگیرند.

بخوانید  ماجرای سارا کوچولو و تقریب؛ ریاضی دوم دبستان

برای مشاهده ی ارائه معلم کلاس اول چمرانی در مورد چالش ها و راه حل های کلاس اولی ها می توانید جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی اول دخترانه را مشاهده کنید.

قصه برای شروع

بعد از تخلیه انرژی برای شروع طرح درس، وارد فاز قصه و سناریو می شویم. مثلاً می‌خواهیم یک حرف را به بچه ها نشان بدهیم. اول یک قصه که لزوما معلم نمی گوید و بچه ها بشنوند و ممکن است به صورت نمایشی خلاق یا عروسک دستی باشد. ممکن است با کتاب شروع کنیم. با این شروع بچه ها جذب آموزش می شوند. برای تثبیت آموزش از یک سری فعالیت ها مثل کاردستی، نقاشی و بازی های گروهی و فردی استفاده می کنیم.

کنترل درونی

همه سعی ما این است که  کنترل بچه ها  بیرونی نباشد. یعنی علت درس خواندن بچه ها اجبار از سمت مدرسه و معلم و والدین نباشد.  خود بچه ها با انگیزه و علاقه درونی بخواهند خواندن و نوشتن یاد بگیرند. در مدرسه چمران بچه ها بعد از گذشت یک سال، خودشان  خیلی دوست دارند کتاب بخوانند.

بازی درسی

برای جذاب کردن آموزش از بازی خلاق کلاس اول استفاده می کنیم. یکی از بازی ها خمیر بازی است. مثلاً درس آ را می‌خواهیم آموزش بدهیم بعد از آموزش می خواهیم سه چیز را که در آن آ دارد را درست کنیم. مثلاً آلبالو دیگه چه پیشنهادی می دهید آره آبنبات هم آ داره و میتوانیم مغازه آب نبات فروشی راه بندازیم. آتش هم آ داره حالا چجوری آتیش درست کنیم. در کنار این که نشانه را یاد می گیرند و تثبیت انجام میشود، دست ورزی هم می کنند و این مهم است که مچ هایشان برای نوشتن قوی شود.

ابزارهای دیگر بازی درسی نمک رنگی و ماسه و لگو و توپ های رنگی و چوب بستنی هستند. با این ابزار میتوان بازی درسی فارسی و ریاضی طراحی کرد. گاهی میتوان ابزار را به خود بچه ها بدهیم تا کارهای خلاقانه انجام بدهند. نکته مهم این است که هنگام این بازی ها اجازه لذت از بازی را به چه ها بدهیم. ابزار جذاب دیگر بادکنک است. دیکته روی  بادکنک با ماژیک برای بچه ها جذاب است.

بخوانید  سفر به کارخانه ی بستنی سازی و دیدن بستنی ها

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای بازی خلاق کلاس اول را مشاهده کنید.

بسته بازی فارسی اول

کارگاه درسی فارسی اول

کتاب

برای  بچه های کلاس اولی کتاب خواندن خیلی خوب است. اولین مرحله این است که کتاب را دست بگیرند و ورق بزنند و با عکس هایش برای خودشان داستان بسازند. مرحله بعدی این است که  بزرگتری کتاب را بخواند و با انگشت روی نشانه ها و کلمات حرکت کند تا بچه ها ببینند. در مرحله بعدی که بچه ها جمله را یاد می گیرند خودشان می‌توانند بخوانند. کتاب خواندن خیلی  به یادگیری نشانه ها کمک می کند.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها) به طور مثال یک کوله تجربه مربیان اول دبستان مراجعه کنید.

هویت نوشتاری

در کلاس ما هر چیزی یک هویت نوشتاری دارد. مثلا یعنی کنار تخته، کلمه نوشته شده است. کنار عکس های بچه ها کلمه عکس، کنار ظرف های غذا کلمه ظرف و… بچه ها مدام در طول روز این کلمه ها را می‌بینند و در ذهنشان ثبت می کنند

کلاس دوم مکمل کلاس اول، عجله نکنیم!

یک نکته خیلی مهم این است که براساس طراحی آموزش و پرورش، کلاس اول بیشتر برای آموزش خواندن است. البته نشانه ها را یاد می گیرند با حروف هم آشنا می شوند و کلمات کتابشان هم می‌توانند بنویسند. اما تقویت نوشتاری و تثبیت آن در کلاس دوم اتفاق می افتد.

برای استفاده بیش تر از فضای چمرانی و بازی خلاق کلاس اول می توانید در دوره ها ی جذاب مثبت چمران شرکت کنید.برای اطلاعات بیشتر به صفحه مثبت چمران مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی خلاق کلاس اول ، چالش ها و راهکارها، ارائه زیر توسط خانم حاجی شمس مربی کلاس اول ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید