جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس اول دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی اول دخترانه

جلسه جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن  چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد.

کلاس اولی های چمرانی از پیش دبستان پر از هیجان  و بازی آمده بودند. چالش های زیادی با هم داشتند. راه سختی پیش رو داشتیم. اوضاع خیلی بد به نظر می رسید. آقای صفایی حائری یک جایی حرف زیبایی زدند. اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای! وقتی همه چیز اطراف را بد میبینیم باید بگوییم من چیکار کردم؟ اگر اوضاع نوجوان بد است، من چیکار کردم؟ برخورد بچه ی من  بد است، خودم چه رفتاری با پدر و مادر دارم. یعنی از خودمان شروع کنیم.

کلاس اول ما  شبیه یک سریال ایرانی بود. قسمت اول ۱۷ مشکل داشتیم. بچه ها پرخاش می کردند. با هم نمی ساختند. در نهایت مثل سریال های ایرانی  پایان خیلی خوبی داشتیم. قسمت مهم‌ در این سریال ایرانی شروع یک کار جدی بود. بچه ها از آن فضای شیطنت باید وارد کار جدی و آموزشی می شدند.

آموزش کلاس اول با بازی

چگونه به کلاس اول آموزش خواندن و نوشتن بدهیم؟ به حروف الفبای چینی نگاه کنید. چه قدر  برای شما نامأنوس است؟ نگاه بچه ها به حروف الفبا همین شکل است. یادتان می آید که آموزش زبان عربی و انگلیسی را چه طوری شروع کردید؟ سخت بود. اوایل جذابیت داشت اما وقتی به نیمه ی راه می رسید جذابیتش را هم از دست می داد.

ما در سال تحصیلی کلاس اول سه فصل داریم پاییز و زمستان و بهار. باید متناسب با ویژگی های هر فصل ، برنامه ی خاصی برای بچه ها می داشتیم.  مانند برگ های پاییزی که دانه دانه و آرام آرام می ریزند، بچه های کلاس اول آرام آرام وارد فضای آموزشی می شوند. ابتدای سال سرعت خیلی کم است ولی قرار است فصل بعد طوفان به پا بشود. بچه های کلاس اول از فضای شیطنت و بازی آمده بودند بنابراین گذراندن ساعت های بیشتری در حیاط نیاز بود. تلاش کردیم که آموزش کلاس اول با بازی انجام شود.

بخوانید  جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی ششم پسرانه

برای آموزش کلاس اول با بازی در بحث نگاره ها به اردوی محلی رفتیم.  بچه ها هنوز با حرف ها آشنا نبودند. شکل حرف ها را کشیده بودیم. هر گروه باید یک حرفی را داخل خیابان پیدا میکرد. خیلی برای بچه ها هیجان انگیز بود. ذوق و اشتیاق آشنایی با حروف برایشان ماندگار شد. حجم اصلی حروف در زمستان طوفانی آموزش داده شد. حالا فصل بهار و فصل جوانه زدن است. بچه ها می توانند بعضی از کتاب ها را بخوانند و برای هم نامه بنویسند.

اگر به دنبال آموزش کلاس اول با بازی هستید لینک های زیر می تواند برای شما ایده های نابی داشته باشد.

بسته بازی فارسی اول دبستان

کارگاه درسی فارسی اول

برای آموزش کلاس اول بازی در بخش اعداد از چوب بستنی استفاده کردیم. با چوب بستنی دسته های ده تایی و بیست تایی درست کردیم وبچه ها نوشتن اعداد تا صد را با چوب بستنی  انجام دادند. برای آموزش داستان نویسی به کلاس اولی ها از کاغذهای درازی استفاده کردیم که بتوانند در کنار آن نقاشی بکشند و داستان خود را روایت کند. برای مشاهده ی ایده های جذاب برای آموزش کلاس اول با بازی به لینک های زیر مراجعه کنید.

ایده های چمرانی برای درس ریاضی اول دبستان

کارگاه درس پژوهی ریاضی اول دبستان

چالش های کلاس اولی ها و راه حل آن ها

چالش قصر چند پادشاه : یک چالش رفتاری در کلاس اول  این است که یک کلاس تعداد زیادی پادشاه دارد. هر کدام می خواهند روی بقیه حکم رانی کنند. با شروع طوفانی تمسخر و فحش و زد و خورد و..چیکار کردیم؟ با بد رفتاری در کلاس اول چه کردیم؟  مدلشان را پیدا کردیم .انرژی آن ها بالا بود.  راهکار اصلی حل بد رفتاری در کلاس اول تخلیه انرژی بود. حجم ساعت حیاط و بازی هیجانی را بالا بردیم. در ادامه ی حل چالش ها باید هر بچه متناسب با ویژگی شخصیت خودش دیده می شد. راهکار دیگر ما برای ایجاد رفتار های خوب در کلاس اولی ها کار کردن روی ویژگی های خوب بود. مثلا درباره واژه مهربانی صحبت کردیم. در کارهای مختلف مهربانی را تعریف کردیم.  آب مهربانی برایهم آوردن و هدیه های مهربانی به هم دادن و..

راهکار دیگر ما برای عبور از آن شروع طوفانی شنیدن حرف بچه ها بود. خیلی از وقت ها فرصت نمی کنیم حرف های بچه ها را بشنویم. ما  یک جایگاه جدی تعریف کردیم  که به بچه ها  شخصیت بدهیم و بچه ها دوست داشته باشند. یک مدل جلسه ی خاص تعریف کردیم. درجلسه مدل خاص برای دست ها مشخص کردیم. خوراکی مخصوص جلسه گذاشتیم. گفتیم ما خیلی مهم هستیم و می خواهیم جلسه بگذاریم تا خودشان حرف بزنند و خودشون راهکار بدهند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

چالش  جدی کردن مسئولیت ها: همه پادشاه بودند پس باید مسئولیت را برایشان جذاب می کردیم. مسئولیت  هایی با عنوان های جذاب مثل شهردار و قاضی  و.. تعریف کردیم که به مدل پادشاهی بچه ها بخورد. برای این که خروجی کار شهردار خوب باشد خودش هم باید دست به کار بشود. مسئول میان وعد ، مسئول شمارش میان وعده کل دبستان و تقسیم و نظارت بر آن بود که خیلی برای بچه ها جذاب بود.

چالش خوراکی و وسایل خاص : چالش دیگر کلاس اولی ها آوردن خوراکی و وسایل خاص بود. اگر از بچه میگرفتیم ارتباط ما با او ضربه میخورد و امکان داشت پنهانی به کارش ادامه دهد. به بچه ها گفتیم که هر چیزی داریم باید برای همه بیاوریم. برای اجرایی شدن آن از دادن یادگاری ها استفاده کردیم. یادگاری دادن به ارتباط ها هم خیلی کمک کرد.

چالش درگیری های بچه ها با هم : راهکار ما برای درگیری های دائمی کلاس اولی ها  ا هم برگزاری دادگاه بود. هر وقت کسی ناراحت می شد به  دادگاه  می آمد .شاکی صحبت میکرد. مقصر عذر خواهی می کرد و  تمام می شد. گاهی حکم کلی صادر می کردیم. مثلا  از این به بعد هر کسی لپ بهار را بکشد بهار ۳ بار لپ اورا می کشد. نهایتا با همه این تلاش هایی که با همراهی خانواده ها انجام دادیم به پایان خوشی رسیدیم.

همراهی خانواده ها و ارتباط آن ها در شکل گیری رابطه دوستی بچه ها خیلی مهم است. در مدرسه چمران خانواده ها با شرکت در برنامه های خانوادگی چمران شامل محفل و هیئت و دورهمی ارتباط خوبی با یک دیگر برقرار می کنند. این ارتباط بستر مناسبی برای داشتن دوستان مهربان را فراهم می کند.

برای دیدن ایده های آموزش کلاس اول با بازی و راهکار های حل چالش های کلاس اولی ها می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس اول دختران چمرانی ها را مشاهده کنید. برای دیدن ایده های جذاب برای آموزش کلاس اولی ها با بازی می توانیدبه لینک زیر مراجعه کنید.

ایده های چمرانی برای درس فارسی اول دبستان