جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس اول پسرانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی اول پسرانه

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله داشته باشد.

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: العلم فی الصغر کاالنقش فی الحجر. چیزی که انسان در کودکی یاد میگیرد مانند نقشی است که روی سنگ کشیده می شود. چیزی که کودک یاد میگیرد می تواند اطلاعاتی باشد که به او داده می شود. این قسمت کم اهمیت آن است. قسمت پر اهمیت اعمال و رفتار بزرگ ترهابی است که در کنار کودک هستند و کودک مدام رفتار آن ها را جلوی چشم خود می بیند.

ما سعی کردیم نکاتی که باید بچه ها یاد بگیرند را در رفتار ما مدام ببینند. مثلاً اگر بگوییم که باید سلام کنید شاید تاثیر کمی داشته باشد ولی وقتی مدام می‌بینند که ما به آن ها سلام میکنیم این رفتار در آن ها هم شکل می گیرد. مثلاً موقع نماز معلم سعی می کرد جلوی چشم بچه ها نماز بخواند که در ضمیر آن ها بماند.

اگر معلم کلاس اول هستید و می خواهید با تجربیات معلم های چمرانی و اصول آن ها آشنا شوید، و به ایده های خلاقانه برای آموزش کلاس اول با  بازی و فعالیت دست پیدا کنید، به لینک های زیر مراجعه کنید.

یک کوله تجربه مربیان اول دبستان

بسته پایه اول

چالش عدم شکل گیری روابط اجتماعی

بچه ها خوب با هم ارتباط نمی گرفتند و نمی توانستند فعالیت گروهی انجام دهند. در گروه بندی هم چالش های زیادی داشتیم. ما راهکار های زیر را به کار بردیم.

 تبدیل فعالیت های فردی به اجتماعی: ما سعی کردیم که خیلی از فعالیت های فردی را به صورت گروه انجام دهیم. در هر گروه هم یک سری نقش ها تعریف می کردیم و بچه ها در این نقش ها می چرخیدند.

تجربه عواقب عدم همکاری و ایجاد اختلاف وعدم نتیجه: بچه ها ممکن بود وسط یک فعالیت بگویند که ما دیگر ادامه نمی دهیم. مثلا کیک پختن. ما هم می‌گفتیم اشکال ندارد ولی تنهایی هم نمی توانست درست کند. بنابراین بعد از یک مدتی مجبور می شدند که با هم همکاری کنند.

بعضی وقت ها خودمان جوری می چیدیم که بچه ها نتیجه ی عدم همکاری را ببینند. ببیند که اگر با هم همکاری نکنند به نتیجه نمی رسند. مثلا در گروه بندی برای فوتبال اینقدر طول می کشید و زمان بازی آن ها تمام می شد. معلم هم دخالت نمی کرد که حل کند. بنابراین بچه ها مجبور می شدند که با هم کنار بیایند

فواید کار گروهی

خود انگیختگی : بعضی از فعالیت ها ممکن است برای یک سری از بچه ها جذاب نباشد یا خودشان را در آن ضعیف بدانند. ولی وقتی گروه باشند هم دیگر را نگاه می کنند و یاد می گیرند و انگیزه می گیرند. یا به خاطر این که گروه باید بالاخره کار را انجام دهد وارد کار می شوند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنجم دخترانه

افزایش صبر: وقتی که بچه ها کار گروهی انجام می دهند باید بتوانند هم دیگر را تحمل کنند و این باعث می شود صبر آن ها زیاد شود و تحمل نظرات مخالف در آن ها بالا برود.

افزایش ریسک پذیری: بعضی از کارها را ممکن است بچه ها به تنهایی جرأت نکنند انجام دهند اما به صورت گروهی این جرأت را پیدا می کنند. کار گروهی ریسک پذیری آن ها را افزایش می دهد. مثلا بچه ها باید می رفتند در انبار تاریک و با چراغ قوه دنبال یک وسیله می گشتند. بعضی ها ممکن بود به تنهایی این کار را انجام ندهند ولی در قالب گروه این کار را انجام می دادند. مثلا در مورد از درخت بالا رفتن  ممکن بود بچه ها تمایل نداشته باشند ولی به خاطر کار گروهی و این که هم گروهی ها او را سرزنش نکنند حاضر بود که این ریسک را بکند.

افزایش مسئولیت پذیری: گروه یک سری مسئولیت دارد که بچه ها در این مسئولیت ها چرخشی قرار می گیرند و مسئولیت پذیری را تمرین می‌کنند.

نظم گروهی: بچه ها یاد گرفتند که در چار چوب قوانین گروه یک سری کار ها را انجام دهند.

انعطاف پذیری: بچه ها کنارآمدن با شخصیت های مختلف را در قالب کار گروهی یاد می گیرند.

آموزش کلاس اول با بازی و فعالیت های جانبی

ما همه ی تلاش خود را می کردیم که آموزش کلاس اول با بازی و فعالیت های جانبی انجام شود. در کنار آن نیز مهارت های بچه ها و ویژگی های شخصیتی آن ها هم رشد کند. فعالیت ها را در بستر های زیر انجام دادیم.

اگر معلم کلاس اول هستید و می خواهید  به ایده های خلاقانه برای آموزش کلاس اول با  بازی و فعالیت دست پیدا کنید، به لینک  زیر مراجعه کنید.

کتاب الکترونیک 20 بازی و فعالیت فارسی، مخصوص کلاس اولی ها

آموزش کلاس اول با بازی

ما تلاش می کردیم آموزش کلاس اول با بازی گروهی انجام شود. مثلا ۱۴ تا نقاشی ته کلاس زده بودیم که هر کدام یک کلمه داشت. هم می خواستیم بچه ها مدام کلمات را ببینند هم با آن ها بازی می کردیم. به این صورت که هر چند تا از این کلمات داستانی دارند که ما باید به آن دست پیدا کنیم. مثلا عنکبوت و کشتی و.. . هر کدام از آن ها داستانی داشت که ما می‌خواستیم در قالب آن داستان ها هم ارزش های که می خواهیم را منتقل کنیم. سر و کار داشتن با این کلمات خیلی به بحث آموزش نگارش و فارسی کمک کرد.

فعالیت های دست ورزی برای آموزش کلاس اول با بازی

چون سال اولی بود که بچه ها نوشتن را شروع کرده بودند اذیت می شدند و لازم بود که فعالیت های دست ورزی برای تقویت دست بچه ها به صورت جدی دنبال شود. مثلا دست ورزی با گل در قالب داستان مغازه بازی برای بچه ها جذاب بود. این بازی در تقویت روابط اجتماعی هم موثر بود.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنج ساله ها

معلم کلاس شوید

این فعالیت از زمان آموزش آنلاین شروع شد. بعد از آن ادامه پیدا کرد‌ بچه ها جلوی دوربین به صورت گروهی آموزش می دادند سعی می کردیم آن هایی که خجالتی هستند را به این سمت سوق بدهیم. یک مسابقه درسی از صبح تا ظهر به صورت گروهی طراحی می کردیم که جایزه آن معلم کلاس شدن بود.

پروژه ها

یک سری از پروژه ها آشپزی بود که به مناسبت های مختلف انجام می شد. افزایش مهارت های مختلف درسی و غیر درسی را در آن می گنجاندیم. مثلا در پروژه کیک پزی بچه ها باید وسایل را با گذاشتن پول های محدود خود روی هم از معلم می خریدند. در این فعالیت هم تقویت ریاضی را داشتیم و هم تقویت تعامل و کار گروهی و در نهایت تقویت مهارت آشپزی.

اگر معلم کلاس اول هستید و می خواهید به ایده های خلاقانه برای آموزش ریاض کلاس اول با بازی و فعالیت دست پیدا کنید، به لینک های زیر مراجعه کنید.

بسته ریاضی اول

ایده های چمرانی برای درس ریاضی اول دبستان

آزمایشگاه

ما مطالب علوم را در قالب آزمایش به بچه ها یاد دادیم.

اردو

سعی می کردیم اردو ها را در قالب آموزش درس علوم بچینیم. از چند مدت قبل از رفتن به اردو بچه ها را برای استفاده بیشتر از آن فضا آماده می کردیم.

نامه نگاری

از اواسط سال که بچه ها تعداد زیادی از حروف را یاد گرفته بودند به بهانه نامه نگاری خواندن و نوشتن را تمرین می کردند. هر کدام از ما صندوق پستی داشتیم و گاهی کلاس سکوت بود و همه برای هم نامه می نوشتند. این فعالیت به شکل گیری ارتباط اجتماعی نیز کمک می کرد.

اگر معلم کلاس اول هستید و می خواهید به ایده های خلاقانه برای آموزش فارسی کلاس اول با بازی و فعالیت دست پیدا کنید، به لینک های زیر مراجعه کنید.

ایده های چمرانی برای درس فارسی اول دبستان

بسته بازی فارسی اول

فعالیت های هنری

ما سعی می کردیم که در فعالیت های هنری هم بچه ها تمرین درسی داشته باشند. مثلا در ساخت. ریسه الگو ها را یاد گرفتند‌

برای دیدن ایده های  آموزش کلاس اول با بازی و فعالیت های جانبی می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس اول پسران چمرانی  را مشاهده کنید.

اگر معلم کلاس اول هستید و می خواهید کلاسی پویا و فعال و جذاب داشته باشید، به لینک های زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی فارسی اول دبستان (2 جلسه)

کارگاه درس پژوهی ریاضی اول دبستان