جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس پنجم دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنجم دخترانه

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد. در ادامه تعدادی از چالش ها را بیان می کنیم و به ارائه راه کار های انجام شده برای حل این چالش ها می پردازیم.

آقای صفایی حائری یک جایی حرف زیبایی زدند. اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای! وقتی همه چیز اطراف را بد میبینیم باید بگوییم من چیکار کردم ؟ اگر اوضاع نوجوان بد است، من چیکار کردم ؟ اگر برخورد بچه ی من  بد است،  خودم چه رفتاری با پدر و مادر دارم. یعنی از خودمان شروع کنیم.

چالش بحران هویت ملی

انگار بچه ها از ایرانی بودن خیلی لذت نمی بردند و فکر می کردند که خارج از ایران جای بهتری است. ما برای حل این چالش باید شاخصه های مهم ایران را بیان می کردیم. باید به بچه ها نشان می دادیم که ایران از کجا به کجا رسیده است. ما راهکار های زیر را به کار بردیم.

تقویت هیجان برای هویت ملی و غرور ملی: زمان بازی های جام جهانی بود ما با بچه ها بازی ایران و امریکا را دیدیم. صورت هاشون رو رنگ کردیم. سعی کردیم هیجانی که برای بالا رفتن پرچم کشورشان دارند را پر رنگ کنیم. هیجانی که برای هویت ملی آن ها بود‌. سعی کردیم که در این بستر غرور ملی ایجاد کنیم‌. بعد از آن سرود ملی را خواندیم.

اردوی مجلس: ما برای این که برای بچه ها توضیح بدهیم که ایران در چه شرایطی بوده است باید یک سری مباحث تاریخی مطرح می کردیم. به ذهنمان رسید که برای ایجاد بستر جذاب برای این مباحث به مجلس برویم . آن جا ماجرای کاپیلاسیون و حسن علی منصور برای بچه ها باز شد. برای بچه ها خیلی عجیب بود که ارزش سگ آمریکایی از فرد ایرانی بالاتر بوده است. با اردوی مجلس و ماجراهای تاریخی که بیان شد این هویت تقریبا شکل گرفت. بچه ها علت شکل گیری انقلاب اسلامی و شرایط قبل از آن را تا حدودی درک کردند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

جانم فدای ایران: در بستر درس آریوبرزن کتاب فارسی، که تا آخرین قطره خونش برای وطن ایستادگی کرد، به تقویت هویت ملی پرداختیم. برای بچه ها گفتیم که  که همیشه وطن ما در معرض خطرات بوده است و همیشه یک عده دفاع کرده اند و جانشان را فدا کرده اند. برای جا افتادن مبحث جان فشانی از شهدا کمک گرفتیم.  به قطعه شهدا و منزل خانواده ی شهید رفتیم.

دستاورد های انقلاب: حالا باید بچه ها ببینند به چه چیزهایی رسیده ایم و به آن افتخار کنند. بچه ها گروه بندی شدند و هر گروه باید قسمتی از دستاورد ها را ارائه می داد. یک گروه دستاورد هسته ای، یک گروه موشکی و…

بستن عهد: حالا در آستانه ی ۲۲ بهمن بودیم و باید کاری میکردیم که این سیر شکل گیری هویت تثبیت شود. با بچه ها تصمیم گرفتیم که با اثر انگشت قرمز عهد ببندیم که پای این مرز و بوم می مانیم. و در کاردستی پروژه 22 بهمن این اثرها را ثبت کردیم.

چالش مجمع الجزایر

ما با کلاسی مواجه بودیم  که چند طایفه ای شده بود. بچه ها چند گروه بودند و حاضر نبودند گروه بندی دیگری را بپذیرند و با افراد گروه های دیگر ارتباط نمی گرفتند. ما راهکار های زیر را به کار بردیم.

برداشتن حصارها: در هر موضوعی یک بخشی سلبی داریم و یک بخش ایجابی اول باید حصار اطراف گروه ها را بر می داشتیم و بعد هدف مطلوب را جایگزین می کردیم. از نمایش استفاده کردیم. نمایش گل سرخ داستان یک پروانه ی خیلی مغرور است. خیلی به ظاهر خودش می نازد و همین ویژگی باعث شد که دیگران از او آزرده شوند و دوری کنند. پروانه به کنار یک گل سرخ زیبا رفت و به او گفت که تو چه قدر زیبایی. گل گفت زیبایی من از گلبرگم است از اوتشکر کن. گلبرگ گفت زیبایی من از نور خورشید است از او تشکر کن‌. خورشید گفت که زیبایی من از خداست از او تشکرکن. نهایتا دنبال این بودیم که این موضوع را برای بچه ها جا بیندازیم که ظاهر افراد آفریده خداست و مغرور شدن به آن معنی ندارد.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس چهارم دخترانه

یک نمایش دیگر داستان کدو بن بود. کدو بن کدویی ۲۰ روزه بود که خیلی بزرگ شده بود و خودش را با یک چنار ۲۰۰ ساله مقایسه می کرد‌. چنار میگفت که با یک باد پاییزی مشخص می شود که چه کسی مقاوم تر است. پیام داستان عدم قضاوت از روی ظاهر افراد بود.با این دو نمایش بخش سلبی ماجرا را جلو رفتیم که حصار های دور گروه ها را از بین ببریم.

ایجاد پیوند های جدید: سعی کردیم کارگاهای گروهی را افزایش بدهیم پروژه ای تعریف کردیم همه اعضای کلاس در آن شرکت داشته باشند. بچه ها متوجه شدند که می توانند به هم اعتماد کنند و هر فردی بالاخره یک سری توانایی دارد. بازی های گروهی تعریف کردیم. امتحان گروهی گرفتیم و هر کدام را در چینش گروهی متفاوتی انجام دادیم. هر بار با یک روشی مثل قرعه کشی و سنگ کاغذ قیچی و… گروه بندی کردیم. بچه ها کم کم متوجه شدند که هر کسی یک شاخصه و توانمندی دارد.

برای دیدن ایده های آموزش کلاس پنجم وراهکار های حل چالش های کلاس پنجمی ها می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس پنجم دختران چمرانی ها را مشاهده کنید.

اگر معلم پایه ی پنجم هستید با مراجعه به لینک زیر داشتن کلاسی جذاب و پویا را تجربه کنید.

کارگاه انتقال تجربه یک معلم پنجم دبستان

اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای  کلاس پنجم و آموزش پایه پنجم با بازی و داستان هستید لینک  زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

ایده های چمرانی برای پنجم دبستان

اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای ریاضی کلاس پنجم و آموزش  ریاضی پایه پنجم با بازی و داستان هستید لینک  زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.