جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس دوم دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

جلسه جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن  چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد.

آقای صفایی حائری یک جایی حرف زیبایی زدند. اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای! وقتی همه چیز اطراف را بد میبینیم باید بگوییم من چیکار کردم ؟ اگر اوضاع نوجوان بد است، من چیکار کردم ؟ اگر برخورد بچه ی من  بد است،  خودم چه رفتاری با پدر و مادر دارم. یعنی از خودمان شروع کنیم.

آموزش کلاس دوم با بازی و کتاب

در کلاس دوم مهم ترین کار تقویت خواندن و نوشتن دانش آموز است. شاه کلید تقویت خواندن و نوشتن کتاب است. ما با محوریت کتاب فعالیت های امانت داری ،گفت و گو ، پروژه ، پرده خوانی ، نمایش و داستان نویسی را انجام دادیم.

 پرده خوانی: بچه ها قصه ای که شنیده بودند را نقاشی می کردند و به تخته کلاس می چسباندند و آن را تعریف می کردند. یا یک کتاب قصه ای که تا حالا نخوانده بودند را نقاشی می کردند و آن را به دوستانشان معرفی میکردند.

نمایش: فعالیت مهم بعدی نمایش بود که  به خواندن و حفظ کردن  بچه ها خیلی کمک می کرد. بچه ها به نمایش خیلی علاقه نشان می دادند. به خصوص این که با پوشیدن لباس های خاص و ساخت ماسک های مختلف فضای نمایش برایشان جذاب تر می شد.

پروژه: ما بعد از صبحانه با بچه ها کتاب می خواندیم. اول کتاب ها روی تاقچه بود و دست بچه ها به آن ها نمی رسید. به پیشنهاد بچه ها یک کتاب خانه با مقوا و کاغذ رنگی درست کردیم و یک پروژه جذاب با محوریت کتاب برای ما رقم خورد. حین انجام پروژه بچه ها می خواستند که برای کتاب خانه پایه و طبقه بگذارند و  شکست خوردندو همه ی این شکست ها برای آن ها رشد داشت.

بخوانید  جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی دوم پسرانه

امانت داری: بعد از پروژه ی ساخت کتاب خانه بچه ها دفتر امانت درست کردند و زمان گرفتن و پس دادن کتاب ها را داخل آن می نوشتند و امانت داری را تمرین می کردند.

داستان نویسی : فعالیت داستان نویسی را با داستان گویی شروع کردیم. برای قصه چغندر پر برکت یه سری تصویر کشیدیم و چسباندیم به تخته و قصه آن را تعریف کردیم و از بچه ها خواستیم نقاشی آن را بکشند و داستانی که در ذهنشان مانده است را بنویسند. حالا وقت این است که خودمان قصه بنویسیم. یک سری تصویر شبیه کمیک به بچه ها می دادیم که نگاه کنند و قصه ی آن را بنویسند. در نهایت کتابی نوشتیم. کتاب ابتدا و انتها و متن منسجم و تصویر داشت .برایش جلد درست کردند. روی جلد آن نقاشی کشیدند. اسامی تصویر گر و ویراستار و.. را روی جلد نوشتند.

گفت و گو: بعد از فضای کتاب خانه کلاسی وارد کتاب خانه مدرسه شدیم. خیلی برای بچه ها جذاب بود. گاهی بچه ها دوست داشتند ده تا کتاب بگیرند و چالشی که پیش آمد این بود که بچه ها همه کتاب ها را نمی خواندند. برای حل این چالش جلسه برگزار می کردیم. درباره ی یک کتابی که همه خوانده بودیم گفت و گو می کردیم و هر کسی می توانست یک نکته ی جدیدی در باره ی کتاب تعریف کند. یک کار دیگری که کردیم این بود که هر بچه ای کتاب مورد علاقه اش را به بچه های دیگر ارائه می داد. این کارشوق زیادی برای خواندن کتاب در دیگران ایجاد می کرد.

اگر به دنبال روش های آموزش کلاس دوم با بازی برای آموزش فارسی کلاس دوم هستید لینک های زیر می تواند برای شما ایده های نابی داشته باشد.

بخوانید  جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی ششم پسرانه

کارگاه درس پژوهی فارسی دوم دبستان (2 جلسه)

كارگاه كتاب درسى فارسی دوم دبستان

در کلاس دوم درس ریاضی هم به میزانی تقویت می شود. اگر به دنبال روش های آموزش کلاس دوم با بازی برای آموزش ریاضی کلاس دوم هستید و می خواهید یک کلاس پویا و متفاوت داشته باشید لینک زیر برای شما می تواند مفید باشد.

کارگاه درس پژوهی ریاضی دوم دبستان

کارگاه کتاب درسی ریاضی دوم

چاش های کلاس دومی ها و راه حل آن ها

یک چالش که با بچه های کلاس دوم داشتیم این بود که دنبال بازی و ساخت بازی بودند و کلاس به سمت هرج و مرج می رفت. تصمیم گرفتیم که با بچه ها همراه بشویم و به بازی ها وارد بشویم. وقتی بچه ها ما را می پذیرفتند، سعی می کردیم که قوانین و چارچوب هایی برای بازی بگذاریم و بچه ها خودشان به آن ها پایبند بودند.

چالش دیگر ما در کلاس دوم  مسئله مسئولیت پذیری بود. بچه ها به مسئولیت ها نه می گفتند. راه حل ما این بود که فرشته کار و بار را با  کتاب قصه وارد کلاس کردیم. هر روز یکی از بچه ها فرشته کار و بار می شد. مسئولیت ها را تقسیم می کرد. در ادامه سال یک سری قانون برای کلاس گذاشتیم و روی درخت قانون چسباندیم و از این کار نتیجه خوبی گرفتیم. سال تحصیلی به پایان رسید و ما دلتنگ همه ی آن روز ها و خاطرات شیرین می شویم.

اگه دنبال روش های آموزش کلاس دوم با بازی  برای آموزش علوم کلاس دوم هستید و می خواهید یک کلاس پویا و متفاوت داشته باشید لینک زیر برای شما می تواند مفید باشد.

کارگاه علوم دوم دبستان

برای دیدن ایده های آموزش کلاس دوم با بازی و با محوریت کتاب وراهکار های حل چالش های کلاس دومی  ها می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس دوم دختران چمرانی ها را مشاهده کنید.