جلسات والدین چمرانی ها

جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس پنج ساله ها

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنج ساله ها

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد..

با قسمتی از کتاب کودک خانواده انسان آغاز می کنیم. با ارزش ترین چیزی که می شود به یک کودک ارزانی داشت یک شناخت مثبت وواقع بینانه از خودش است. می شود نظر کودک نسبت به خودش را به یک سیمان تازه تشبیه کرد. هر جوابی به کودک می دهیم یک اثر روی سیمان خیس می گذارد و شخصیت او را شکل می دهد. این ما را در موقعیتی قرار می دهد که مدام باید با تعهد عمل کنیم.

این متن نشان دهنده ی اهمیت زیاد شیوه رفتار با کودک است. ما می خواستیم که رد خوبی بر سیمان تازه کودکان بگذاریم و با همراهی والدین و کمک به یک دیگر تاثیر مثبتی بر شخصیت کودکان بگذاریم. ما سعی کردیم  که کودک را به اندازه ای که مهم است مهم بدانیم و متعهدانه رفتار کنیم.

هرکودک یک مسیر پر پیج و خم

ما هر کودک را مثل یک مسیر پر پیچ و خم می بینیم که ممکن است هر روز چالش های خاص خودش را داشته باشد. پس باید نقشه خوانی بلد باشیم و با احساسات بچه ها آشنا باشیم. باید مطالعه کنیم. تجربه کنیم. برای طی این مسیر ابزار متنوعی لازم داریم. گاهی ممکن است که به بن بست برسیم. یعنی یک روشی را مطالعه کرده ایم ولی روی بچه در آن لحظه ممکن است که جواب ندهد. پس لازم است که راه جدیدی را شروع کنیم. در مسیر یک سری چاله وجود دارد که می خواهیم درمورد آن ها صحبت کنیم.

 چاله پنچری انگیزه

انگیزه بعضی بچه ها زیاد است که باید حفظ بشود انگیزه بعضی ها کم است که باید بالا برده شود. ما یک سری راهکار برای ایجاد انگیزه به کار بردیم.

  جذابیت بستر: گاهی ابزار برای بچه ها تکراری می شود و دیگر آن جذابیت قبل را ندارد. مثلا خمیر و رنگ بازی بعد از یک مدت به تنهایی جذاب نیست. ما چه کار کردیم؟ همه فعالیت های روز را در قالب یک داستان انجام دادیم. مثلا برای عید نوروز داستان ما این بود که عمو نوروز می خواهد به دیدن ننه سرما برود و خبر آمدن عید را به او بدهد. در مسیر رفت و آمد عمو نوروز فعایت ها را گنجاندیم. مثلا عمو نوروز پول ندارد که سوار ماشین شود و یک نقشه گنج دارد که باید سکه پیدا کند. این داستان باعث می شد که همه بچه ها در فعالیت شرکت کنند.

ورود از دنیای علاقه ها وارتباط گیری شخصی : اگر بچه ای وارد فعالیت ها نمی شد ما با او به تنهایی وارد صحبت می شدیم تا علاقه او را بفهمیم و و جوری که خودش دوست دارد او را سرگرم کنیم. مثلا ماشین بازی دوست دارد. ماشین بیاوریم و گاهی دوستانش را دعوت کنیم. که کودک احساس نکند که حق انتخاب ندارد و درعین حال سرگرم شود. ما روتین داشتیم و سعی می کردیم بچه ها در فعایت ها شرکت کنند ولی درعین حال اجبار نداشتیم و گزینه ها ی جایگزین بر اساس علاقه کودک هم در نظر می گرفتیم.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

زبان کودکانه : سعی می کردیم با بچه ها همراه شویم. از زاویه دید آن ها نگاه کنیم تا آن ها ما را مانع خواسته های خودشان نبینند. نباید با آن ها به زبان منطقی و بزرگانه صحبت می کردیم.

اگر به دنبال ایده ی کاردستی برای کودکان زیر 7 سال هستید به لینک های زیر مراجعه کنید.

بسته کاردستی و ساخت و ساز زیر 7 سال

اگر به دنبال ایده ی نقاشی و رنگ بازی برای کودکان زیر 7 سال هستید به لینک های زیر مراجعه کنید.

بسته نقاشی و رنگ بازی زیر هفت سال

چاله دو راهی اشک و لبخند

این چاله بیشتر مربوط به دختر خانم ها است. گاهی بچه ها با هم قهر می کردند و با هم بازی نمی کردند . گروه گروه می شدند. در مواجهه با این مشکل چند راهکار به کار بردیم.

گوش شنوا : اولین کاری که انجام می دادیم گذاشتن جلسه بود که حرف همدیگر را بشنویم. یعنی سریع به دنبال راه حل نمی رفتیم که مبادا بچه ها ناراحت شوند. این شنیدن خیلی مهم بود. بعد هم دلی می کردیم بدون قضاوت سعی می کردیم به بچه ها بگوییم که آنها را فهمیده ایم.

تعامل متفاوت: اردوی خانگی بیرون از مدرسه خیلی به ارتباط بچه ها با هم کمک کرد. وقتی بچه ها به منزل یک دیگر می رفتند و با وسایل یک دیگر بازی می کردند ارتباط عمیق تری بین آن ها شکل می گرفت.

کشف علاقه مشترک: سعی می کردیم که بین بچه ها چیز های مشترکی پیدا کنیم که به ارتباط آن ها کمک کنیم.

بازی، کتاب، کودک: با تعریف کردن یک سری بازی ها به ارتباط بچه ها کمک می کردیم. یک سری کتاب که درمورد دوستی بود برایشان می خواندیم. بازی های مشترک هیجانی تعریف می کردیم. از ایده ی بازی های هیجانی برای کودکان زیر 7 سال استفاده می کردیم.

اگر به دنبال راهنمای خوب برای مهارت های فعالیت با کودک در قالب قصه و بازی هستید به لینک زیر مراجعه کنید.

مهارت های فعالیت با کودک

چاله در جست و جوی همه چیز

بچه ها مدام در حال کشف و جست و جوی اطراف خود هستند. ما هم باید تا جایی که می توانیم فضا را برای کشف آماده کنیم. یکی از کنجکاوی هایی که برای بچه ها اتفاق افتاد کنجکاوی جنسی بود. نکته مهم این است که این کنجکاوی را مانند بقیه کنجکاوی ها ببینیم و با بزرگ کردن موضوع آن را به یک مشکل جدی تبدیل نکنیم. در بخورد با این چاله سه راهکار اساسی به کار بردیم.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنجم دخترانه

همکاری خانواده ها : خیلی مهم است که خانواده و مدرسه به عنوان دو بازو با هم همراه باشند. ما جلساتی با خانواده ها گذاشتیم تا با هم به راهکار های مشترک برسیم.

تغافل: در مواجهه با این کنجکاوی جنسی، آن رانادیده می گرفتیم و سعی می کردیم فضا را به سمت دیگری ببریم.

بیکاری ممنوع: بیکاری بستر برای این نوع کنجکاوی است. تلاش می کردیم که در مواجهه با این موضوع بچه ها را به فعالیت های جذاب و هیجانی دعوت کنیم. از ایده ی بازی های هیجانی برای کودکان زیر 7 سال استفاده می کردیم.

برای آگاهی بیشتر در خصوص تربیت جنسی از دیدگاه کارشناسان مذهبی به لینک های زیر مراجعه کنید.

کارگاه مجازی تربیت جنسی 1

کارگاه تربیتی تربیت جنسی 2 (ویژه هفت سال دوم)

اگر به دنبال ایده ی بازی های هیجانی برای کودکان زیر 7 سال هستید به لینک های زیر مراجعه کنید.

ایده های چمرانی برای بازی هیجانی با کودکان زیر 7 سال

بسته بازی هیجانی زیر 7 سال

توصیه نهایی

در سال آینده در پایه ی پیش دبستان نیز ما ادامه ی کار روی مهارت های شناختی و ویژگی های شخصیتی را ادامه می دهیم و به آموزش مستقیم نمی پردازیم. در 6 سالگی چون مهارت بچه ها بیشتر می شود خروجی آن ها هم مهم تر می شود. آموزش رنگ ها و اعداد را در بازی می گنجانیم. روی مهارت های دست ورزی آن ها کار می کنیم. سعی می کنیم که بچه ها قبل از 7 سالگی به سمت آموزش نروند و هر چیزی را درسن خودش یاد بگیرند تا بیشترین بهره را از دوران کودکانی برای لذت و رشد ابعاد شخصیتی و افزایش مهارت ببرند. توصیه ما این است که شما خانواده ها هم با این فضا همراه باشید.

اگر به دنبال ایده برای بازی های دست ورزی کودکان زیر 7 سال هستید به لینک های زیر مراجعه کنید.

ایده های چمرانی برای دست ورزی با کودکان زیر 7 سال

بسته فعالیت دست ورزی زیر 7 سال

نگرانی برای آینده ی فرزندان

در ادامه جلسه حجت الاسلام اعلایی در مورد نگرانی های والدین در خصوص آینده کودکانشان صحبت می کنند. رسانه یکی از نگرانی های والدین است. اگر شما هم در مورد آینده کودک خود نگران هستید دیدن این فیلم می تواند برای شما مفید باشد.

نکته مهمی که ایشان در خصوص رسانه می گویند این است که محبت و علاقه بین اعضای خانواده بسیار مهم است. مصرف رسانه باید در بستر خانواده و برای تفریح همه اعضا با هم انجام شود. به این صورت می شود مصرف آن را کم کم مدیریت کرد. این کار باعث می شود که بچه ها برای مصرف رسانه از ما فاصله نگیرند.

برای کسب اطلاعات بیش تر در مورد نقش رسانه در تربیت به لینک زیر مراجعه کنید.

چالش های این روزها