جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس ششم دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس ششم دخترانه

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد. چالش ها را به دو دسته ی تربیتی و درسی تقسیم می کنیم و به ارائه راه کار های انجام شده برای حل این چالش ها می پردازیم..

چالش های تربیتی

فصل پروانه شدن: کلاس ششمی ها فرق محسوسی با پایه های قبلی دارند.  باید در مقابل یک سری تغییرات و رفتار های آن ها صبر هوشمندانه ای داشته باشیم تا بتوانند این دوره را پشت سر بگذارند. پایه ی ششم یک جورهایی فصل پروانه شدن بچه ها در آخرین سال دوره ابتدایی است. انگار بچه ها دارند دیگر به پروانه تبدیل می شوند. ویژگی های خاصی پیدا می کنند که باید کمک کنیم از آن ها بهره بگیرند.

حس استقلال و بزرگی: بچه ها در این دوره احساس بزرگی و استقلال می کنند. ما باید کاری میکردیم که به این حس بها بدهیم و شخصیت آن ها را تقویت کنیم. برای آن ها پروژه هایی تعریف کردیم که در پایه های پایین تر انجام بدهند. این پروژه ها با طرح درس دقیق و ابزار انجام می شد. یک نمونه کلاس خیاطی بود.

حس مهم بودن: در راستای احساس بزرگی و مهم بودن بچه ها را در مسائل مدرسه وارد کردیم. در یک پروژه به بچه ها گفتیم که از خاله ها مثلا معاون آموزشی یا روابط عمومی و.. بپرسند که آن ها چه مشکلاتی در مدرسه دارند. بعد مسائل را دور هم مطرح کردیم. بچه ها راه حل دادند. جمع بندی کردیم و به مدرسه ارائه دادیم.

بخوانید  جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی ششم پسرانه

قانون گریزی : به خاطر این که در سن نوجوانی بچه ها اختیار بیش تری می خواهند، گاهی  قانون گریز می شدند‌. در یک سری از موقعیت ها از بچه ها می پرسیدیم که الان چه قانونی یا قراری بگذاریم که شرایط بهتر بشود. می نوشتیم و امضا میکردیم و باعث می شد که بچه ها متعهد تر بشوند.

موج کره ای: بچه ها در مورد یک سری گروه ها حرف می زند و به زبان کره ای علاقه مند شده بودند. ما خواستیم که در مورد واقعیت زندگی در کشور های خارجی صحبت کنیم. از اعتکاف شروع کردیم. دو مهمان داشتیم که در مورد تجربه زندگی در کشور های لبنان و آمریکا صحبت کردند. بچه ها با واقعیت ها بیشتر آشنا شدند و یک مقدار این موج‌ علاقه فرو کش کرد.

انتخاب هدف: بچه ها در این سن اهداف مختلفی دارند. ما دوست داشتیم که بچه ها با یک سری افراد که شبیه خودشان هستند و مسیر های مختلف را رفتند آشنا بشوند. اردوی های مختلف تعریف کردیم. دیدار با پزشک و نوسینده و.. از سختی ها و مسیر کارشان گفتند.

داشتن اختیار و نظر: در کنار یک سری قوانین محکم درسی و غیر درسی بچه ها نیاز به یک سری قوانین منعطف داشتند که حس اختیار آن ها را در نظر بگیرد. بنابرایندرموقعیت هایی که نظر بچه ها آسیبی به برنامه ی درسی و تربیتی نمی زد آن را اعمال می کردیم.

چالش های درسی

امتحان نهایی: غول مرحله ی آخر امتحان نهایی بود. بچه ها استرس داشتند. گام اول ما تقویت درس از طریق ارائه خود بچه ها، سوال در آوردن توسط خود بچه ها، کار برگ و پرسش کلاسی و… بود. درمرحله بعد تلاش کردیم که ترس آزمون برای بچه ها ریخته شود. آزمون هفتگی داشتیم.بعد از یک مدت آزمون ماهانه با حجم بیشتر مطالب رو شروع کردیم که کم کم بچه ها به آزمون دادن عادت کنند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس چهار ساله ها

تلخ و شیرین: بعد از یک مدت سطح ازمون ها را بالا بردیم که باعث شده بود بچه ها شکایت کنند و.. برای شیرین شدن ماجرا به تصحیح ازمون ها تنوع میدادیم یک دفعه هر کس برگه کناری را تصحیح می کرد، یک دفعه هر کس برگه ی خودش را از روی کتاب تصحیح می کرد و..

ادامه جلسه خانواده ها چالش های خود با نوجوانشان را در میان می گذارند و حجت السلام اعلایی در مورد این چالش ها با نوجوان صحبت می کنند‌. ممکن است شما نیز چالش های مشابهی داشته باشید. فیلم زیر می تواند شما را در برخورد با این چالش ها راهنمایی کند.

اگر معلم ابتدایی هستید لینک زیر برای نوشتن طرح درس های خلاقانه برای ابتدایی می تواند برای شما مفید باشد.

کارگاه آموزشی سیر طرح درس نویسی علوم (پایه اول تا ششم)

ایده های چمرانی برای طرح درس نویسی بر اساس انیمیشن