جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس سوم دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس سوم دخترانه

جلسه جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد.

آقای صفایی حائری یک جایی حرف زیبایی زدند. اگر در مملکتی هستی که تمامش تاریک است این نشان می دهد که تو یک کبریت هم روشن نکرده ای! وقتی همه چیز اطراف را بد میبینیم باید بگوییم من چیکار کردم ؟ اگر اوضاع نوجوان بد است، من چیکار کردم ؟ اگر برخورد بچه ی من  بد است،  خودم چه رفتاری با پدر و مادر دارم. یعنی از خودمان شروع کنیم..

آموزش کلاس سوم با بازی و ابزار

نکته مهمی که در مورد آموزش کلاس سوم وجود دارد این است که کلاس دوم فشار درسی  آن چنانی ندارد و پایه چهارم درس ها جدی می شوند. پایه سوم حالت گذاری دارد و باید به لحاظ آموزشی حد وسطی بین پایه دوم و چهارم باشد‌. در کلاس سوم برای رعایت حد وسط آموزشی تلاش کردیم که تمرین های زیادی حل کنیم و مطالعه کنیم و آزمایش انجام دهیم و در کنار آن جشن و بازی و اردو هم داشته باشیم.

اگر به دنبال ایده آموزش کلاس سوم با بازی و ابزار هستید لینک های زیر می تواند برای شما ایده های نابی داشته باشد.

کارگاه درس پژوهی فارسی سوم دبستان (2 جلسه)

کارگاه کتاب درسی فارسی سوم

یک چالش مهم آموزشی در کلاس سوم مهارت درک و فهم و حل مسئله است. برای بچه ها درک مسئله های درس ریاضی سخت بود. این در حالی بود که فهم مثال های عینی و مثال هایی که در روز مره با آن سرو کار داشتند راحت بود. اگر همان مسئله به صورت ریاضی بود برایشان غیر قابل فهم می شد. ما برای حل این موضوع به سراغ مثال های عینی رفتیم. مثلا پرتغال ها برای میان وعده چه گونه بین همه ی کلاس ها تقسیم کنیم؟ راه حل دیگر ما این بود که از رسم شکل و استفاده از ابزار ساده چوب بستنی و لگو و دکمه و.. برای حل مسئله استفاده می کردیم. برای آمار و احتمال یک تاس بزرگ درست کرده بودیم.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

آموزش ضرب کلاس سوم با ابزار و بازی

برای فهم ضرب و تقسیم نیز از ابزار های ساده استفاده کردیم. ابتدا دسته بندی کردن را انجام دادند. مثلا دکمه و چوب بستنی و.. گذاشتیم و بچه ها باید دسته های مثلا ۳ تایی از چوب بستنی درست می کردند. ابزار ساده میتواند نخود و لوبیا باشند.

برای مرور ضرب چند کار انجام دادیم. بچه ها دو نفر دو نفر از یک دیگر ضرب می پرسیدند. هر روز به یک نفر مسئولیت کمک معلم می دادیم. او باید می رفت روی سکو و با صدای بلند ضرب را می پرسید و بچه ها جواب می دادند. وقتی به اردو می رفتیم در راه با صدای بلند ضرب می پرسیدیم و بچه ها جواب می دادند

اگر به دنبال روش های آموزش کلاس سوم با بازی و ابزاربرای آموزش ریاضی کلاس سوم هستید و می خواهید یک کلاس پویا و متفاوت داشته باشید لینک زیر برای شما می تواند مفید باشد.

کارگاه درس پژوهی ریاضی سوم دبستان (2 جلسه).

چالش های کلاس سومی ها و راه حل آن ها

یکی از چالش های دختران کلاس سومی روحیه حساس بچه ها بود که باعث می شد بین آن ها ناراحتی پیش بیاید. ما سعی کردیم به بچه ها یاد بدهیم که با گفت و گو مشکلاتشان را حل کنند. در ادامه روند گفت و گو به پیشرفتی رسیدیم که بچه ها به یک دیگر راه حل می دادند. مثلا به دوست خود می گفتند که چگونه خشم خود را کنترل کند. مثلا به بالش ضربه بزن، نفس عمیق بکش و…

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پیش دبستانی پسرانه

فعالیت دیگری که برای بهبود ارتباط بچه ها تعریف کردیم صندلی صمیمیت بود. بچه ها سه شنبه ها به نوبت روی صندلی می نشستند و بقیه هر درد دل و انتقاد و پیشنهاد و سوالی داشتند به او می گفتند.

برای یاد گیری کار گروهی و بهبود ارتباط بچه ها در طول سال کار های گروهی زیادی تعریف کردیم. مثلا ساخت آدم برفی، گفتن داستان برای سال های پایین تر، تمیز کردن کلاس، سبزی پاک کردن، سالاد درست کردن و…  گروه بندی گاهی به انتخاب خود بچه ها و گاهی اجباری بود. درآخر سال پیشرفت در همکاری در کار های گروهی مشهود بود.

دربعضی موارد که بچه ها رفتار خود را بعد از تذکر ما یا عذر خواهی خودشان اصلاح نمی کردند از روش مواجهه نتیجه کاراستفاده می کردیم. مثلا معلم از کلاس خارج می شد و معلم دیگری می آمد. این دیدن نتیجه برای بچه ها اثر بخش بود وعذر خواهی  همراه با پشیمانی بود. یا مثلا وقتی برای شروع بازی یا فعالیتی خیلی کشمکش داشتند مثلا می گفتیم که زمان بازی و پروژه گذشت تا با نتیجه کار رو به رو شوند. در بعضی موارد از بچه ها می خواستیم که برای عذر خواهی واقعی راه حل جبرانی پیدا کنند.

برای دیدن ایده های آموزش کلاس سوم با بازی و ابزار  وراهکار های حل چالش های کلاس سومی ها می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس سوم دختران چمرانی ها را مشاهده کنید.

اگر معلم کلاس سوم هستید لینک های زیر میتواند برای شما بسیار مفید باشد.

کارگاه علوم سوم دبستان

کارگاه درس پژوهی علوم و اجتماعی سوم دبستان