جلسات والدین چمرانی ها

 جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس سوم پسرانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی سوم پسرانه

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. ما سعی کردیم در سالی که گذشت سال هدفمند و نتیجه محوری داشته باشیم. آیا بدون دغدغه داشتن می توان حرکت کرد. اگر هدفی پشت تمام درس ها و فعالیت ها باشد حرکت جور دیگری رقم می خورد.

اگر معلم کلاس سوم هستید و می خواهید با تجربیات معلم های چمرانی و اصول آن ها آشنا شوید، و به ایده های خلاقانه برای آموزش کلاس سوم با بازی و فعالیت دست پیدا کنید، به لینک های زیر مراجعه کنید.

یک کوله تجربه مربیان سوم دبستان

بسته پایه سوم

هویت چمرانی

چرا به ما می گویند چمرانی؟ تعدادی از بچه ها گفتند به خاطر این مدرسه. حالا چرا شهید چمران؟ در مورد شهید چمران صحبت کردیم و هر که هر چه می‌دانست گفت. شهید چمران علم و تحصیلات بالایی داشتند. ورزشکار و هنرمند بودند. ارتباط خوبی با خدا داشتند. مهم ترین ویژگی شهید چمران چه بود؟ در سیر زندگی شهید چمران بی تفاوت نبودن یک ویژگی بارز بود.

روشن کردن مسیر حرکت

حالا باید مشخص می کردیم که نسبت به چه چیزهایی بی تفاوت نباشیم. مثلا علم، آداب، نماز و… همه این ها در کنار هم چمرانی بودن را می سازد. حالا حرکت در این مسیر با تلاش به دست می آمد. هرکدام از بچه ها به میزان تلاشش اعتبار داشت که با عدد نشان داده می شد. معیار نمره نبود بلکه تلاش بود. مثلا اگر کسی خطش ناخوانا بود و تلاش کرده بود و خوانا شده بود. میزان تلاش او اهمیت داشت.

مسئولیت ها

ما می‌خواستیم بچه ها در این شاخصه رشد شخصیتی داشته باشند. می خواستیم بچه ها علاوه بر افزایش مهارت دغدغه ی به کار گیری آن ها در مسیر درست را داشته باشند. به بچه ها باید مسئولیتی متناسب کلاس سوم داده می شد. امسال بچه ها باید مسئولیت ها را با انگیزه و علاقه ی خودشان انتخاب می کردند. یک سری مسئولیت داریم که در جامعه هم کاربرد دارد. دایره ی مسئولیت را به مرور زمان زیاد کردیم. مثلا وکیل و قاضی و حکیم عدالت گستر سیری بود که یک بچه در افزایش دایره فعالیت تی می کرد.

بچه ها باید مسئولیت ها را انتخاب می کردند و برای آن مسئولیت برنامه ارائه می دادند. بچه های دیگر نکات خود را در مورد برنامه مسئول می گفتند. خود بچه ها در طول سال برنامه هایشان را چک کش کاری می کردند. پیشرفت بچه ها در این برنامه دادن در طول سال قبل مشاهده بود.

تربیت در خود سیستم

سیستم باید جوری باشد که بچه خودش در یک چرخه ای قرار بگیرد که تربیت شود.

کار اجرایی: یادگیری مهارت های تشکیلاتی و کار تیمی. بچه ها کار ها را در قالب گروه انجام می دادند. مثلا جمع و پهن کردن سفره و شستن و ظرف ها و..

تصمیم گیری: یک فعالیتی که تعریف شد این بود که یک سری مکان برای اردو داشتیم و یک سری هدف. بچه ها باید بر اساس هدف اردو را انتخاب می کردند. بخشی از فضای تصمیم گیری را به عهده بچه ها می گذاشتیم که فضای دموکراسی را تجربه کنند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس سوم دخترانه

اهداف آموزشی

ما معلم ها قبل از تدریس هر درسی باید به پاسخ این سوال ها برسیم. هدف نویسنده از نگارش این کتاب چه چیزی بوده است؟ برای محقق شدن این اهداف چه کنیم؟

آموزش اجتماعی کلاس سوم

ما در تجربه های زندگی چیز های جدیدی یاد گرفتیم و به درک های متفاوتی رسیدیم. بیشتر رشد ما در فضای شخصیتی و آموزشی در بستر زندگی واقعی به دست آمده است. سعی کردیم که بستر واقعی ایجاد کنیم که بچه ها در مواجهه با چالش های واقعی به اهداف درس اجتماعی برسند. هدف نویسنده کتاب اجتماعی از نظر ما این بوده است که بچه ها با یک سری مسئله اجتماعی آشنا شود. هدف ما این بود که بچه ها با توجه به هدف و انگیزه خودشان درگیر اهداف آموزشی  شوند. پایه فعالیت ما بی تفاوت نباشیم بود.

دغدغه های اجتماعی: ما سعی کردیم بچه ها یادگیری کنش های اجتماعی را در فضای واقعی تجربه کنند. به دغدغه آلودگی هوا و تعطیلی مدارس رفتیم. بچه ها از تعطیلی زیاد ناراحت بودند. این شد دغدغه واقعی اجتماعی. بچه ها در مورد آلودگی هوا تحقیق کردند. حالا برای حل آن ایده می دادند. مثلا اعتراض به شهرداری. یکی از بچه ها نمودار آورده بود که تاثیر گذار ترین عامل ماشین های فرسوده و تک سرنشین هستند.بعد از چک کش کاری ایده ها به این ایده رسیدیم که ایستگاه صلواتی شیر بزنیم و با یک سری تابلو حرفمان را به بقیه منتقل کنیم. بچه ها از اجتماع خیلی بازخورد خوبی گرفتند. یک سری نامه با گل اریگامی به ماشین های تک سر نشین دادیم.

اخلاق اجتماعی: ما با حضور در اجتماع اخلاق اجتماعی یاد می گیریم. سعی می کردیم در اردوی محلی و در تعامل با جامعه و در یک بستر واقعی این آموزش ها را بدهیم.

تعامل اجتماعی: سعی می کردیم بچه ها در بستر اردوها این تجربه را به دست بیاورند.

اگر معلم کلاس سوم هستید و می خواهید یک کلاس علوم و اجتماعی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی علوم و اجتماعی سوم دبستان

آموزش فارسی کلاس سوم

سعی می کردیم بچه ها مهارت خواندن و نوشتن را در بستر زندگی واقعی تجربه کنند. مطالعاتی که نیاز است انجام دهند. کتاب های که بخوانند. نامه های که بنویسند.

اگر به دنبال ایده آموزش فارسی کلاس سوم با بازی  هستید و می خواهید کلاس فارسی جذابی داشته باشید، لینک های زیر می تواند برای شما ایده های نابی داشته باشد.

کارگاه درس پژوهی فارسی سوم دبستان (۲ جلسه)

کارگاه کتاب درسی فارسی سوم

آموزش قرآن کلاس سوم

در مورد درس قرآن هدف ما صرفا تمام کردن کتاب نبود. ۲ هدف داشتیم یکی خواندن قرآن و هدف دیگر ارزش گذاری به نماز. اول سال وقتی برای نماز بچه ها را صدا می کردیم تعداد کمی حاضر می شدند اما آخر سال این تعداد رشد قابل توجهی کرده بود. برای آموزش رو خوانی از بچه می خواستیم که حتما صوت بفرستند و ایرادات را می گرفتیم که راه بیفتند. سر کلاس صوت استاد حصری یا انفاسی را پخش می کردیم و از بچه ها می‌خواستیم که به انتخاب خودشان در منزل هم تمرین کنند.

بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس پنج ساله ها

آموزش علوم کلاس سوم

اصل درس علوم در سوم دبستان آزمایش و مشاهده گری است. بعد از اردوهایی که در این رابطه می رفتیم از بچه ها می خواستیم که گزارش بنویسند. این کار باعث تقویت نوشتن و بازیابی اطلاعات می شد. هم چنین باعث ماندگار تر شدن مشاهدات می شد. سعی می کردیم مسائل علوم را در بستر تجربه های روزمره بیان کنیم. مثلا سر ناهار که ترشی و شور می خوردیم در مورد آن ها صحبت می کردیم.

اگر معلم کلاس سوم هستید و می خواهید یک کلاس علوم جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه علوم سوم دبستان

تدریس در خاطره

در مورد بعضی مبحث ها مثل هل دادن و کشیدن از بچه ها می خواستیم که خاطره بگویند یا حتی خاطره بسازند.

آموزش هدیه ها کلاس سوم

در کنار قصه هایی که در کتاب بود یک سری قصه های دیگر از زندگی پیامبران و قصه های معمولی می گفتیم. یک سری از درس ها را خود بچه ها ارائه می دادند و برای جا افتادن آن پرسش و پاسخ هم داشتیم.

آموزش ریاضی کلاس سوم

ابتدا یک فعالیت یا بازی طراحی می کردیم که بچه ها مفهوم کلی را بفهمند. بعد از آن سراغ آموزش مستقیم و رفع اشکال و امتحان می رفتیم. برای مرور ارزش مکانی اعداد و ضرب از فعالیت نبرد دریایی استفاده کردیم.

بازی احتمال: یک سری توپ پینگ پونگ سفید و نارنجی داخل کیسه بود. با در آوردن این توپ ها بچه ها با مبحث احتمال آشنا شدند.

اگر به دنبال روش های آموزش کلاس سوم با بازی برای آموزش ریاضی کلاس سوم هستید و می خواهید یک کلاس پویا و متفاوت داشته باشید لینک زیر برای شما می تواند مفید باشد.

کارگاه درس پژوهی ریاضی سوم دبستان (۲ جلسه).

بسته طرح درس ریاضی سوم

آموزش ضرب کلاس سوم

برای آموزش ضرب یک جدول خاص طراحی کردیم. خود بچه ها این جدول را ساختند و ضرب ها را کشف کردند. برای مرور ضرب فعالیت لیگ ضرب را انجام دادیم. بازی را با یک سری کارت مقوایی انجام دادیم. بعد از تکراری شدن آن ها یک سری بازی نرم افزاری معرفی کردیم.

ارزیابی

در کنار فضای مسئله محوری باید بچه ها یاد بگیرند که اطلاعات خود را روی کاغذ پیاده کنند. هدف این بود که بچه ها تمرکز کنند و بازیابی اطلاعات از ذهن را تمرین کنند.

بازارچه چمرانی

بازارچه چمرانی جایی است که بچه ها در بستر واقعیت یاد می گیرند وتجربه می کنند. یک پروژه برای بچه ها تعریف کردیم. بچه ها ذرت و پودر کیک دادیم. باید آن ها را درست می کردند و به پایه های دیگر می فروختند. در بازارچه بچه ها بحث مدیریت مالی و تبدیل واحد پولی و عملیات ریاضی را تمرین کردند.

برای دیدن ایده های  آموزش کلاس سوم با بازی و فعالیت های جانبی می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس سوم پسران چمرانی  را مشاهده کنید.