جلسات والدین چمرانی ها

جلسه پایان سال تحصیلی

کلاس چهارم دخترانه

خانواده بزرگ شهید چمران جلسه پایان سال تحصیلی کلاس چهارم دخترانه

جلسه ی جمع بندی پایان سال

پایان هر سال تحصیلی در مدرسه ی چمران، معلم های هر پایه ارائه ای از آن چه که در سال تحصیلی در مدرسه گذشته است می دهند. از چالش های پایه و راه کار های آن می گویند. امسال تصمیم گرفتیم که ارائه ی ما کمی متفاوت باشد و رویکرد حل مسئله  داشته باشد. چالش ها را به دو دسته ی تربیتی و درسی تقسیم می کنیم و به ارائه راه کار های انجام شده برای حل این چالش ها می پردازیم..

چالش های تربیتی

چالش شهر بی قانون : بچه ها پر از انرژی و هیجان بودند. چه جوری این بچه ها را پای درس نگه داریم؟ آن هم پایه چهارم که نسبت به پایه های قبلی حجم درس زیاد تر شده و سنگین ترهم شده است. چهار راهکار برای این که شهر بی قانون به سمت قانونمند شدن برود به کار بردیم تا به روند درسی که مورد نظرمان هست برسیم.

  • انعطاف قوانین : اولین راهکار انعطاف قوانین بود. ابتدای سال یک تعدادی قانون گذاشتیم ولی برای همه آن ها سوپاپ اطمینان گذاشتیم تا یک جایی که بچه ها لازم دارند که از قانون خارج بشوند و تخلیه انرژی بشوند فراهم باشد. مثلا برای تخلیه انرژی و هیجان یک فعالیتی مثل ورزش انجام میدادیم که بچه ها خودشان ورزش می دادند و یک مقدار انرژی تخلیه می شد و بچه ها راحت تر سر درس می نشستند. یا وقت هایی که برای بچه ها ماندن سر کلاس و درس سخت میشد کلاس را در فضای دیگری مثل حیاط یا پارک یا مسجد برگزار می کردیم.
  • نظم پذیری: برای نظم پذیری یک سری فعالیت انجام دادیم. مثلا صبحگاه برای نظم پذیری خیلی مفید است چون باید سر ساعت برگزار شود و برنامه ها به ترتیب انجام شود. یا مثلا بعد از زنگ تفریح های هیجانی که حیاط به هم می ریخت به بچه ها میگفتیم که باید حیاط را کاملا منظم کنند.
  • مدیریت بحران: بحران اتفاقی این که قابل پیش بینی نیست. برای مواجهه بل آن باید خلاق باشیم. مثلا یک روز بچه ها بدی های هم دیگر را می گفتند و داشت تبدیل به دعوا میشد که ما صندلی داغ برگزار کردیم. بچه ها به ترتیب روی صندلی می نشستند و بقیه باید نکات مثبت آن فرد را می گفتند. این کار باعث شد فضای منفی بینی به سمت فضای مثبت بینی برود. گاهی برای کنترل بحران ها کلاس را در فضای دیگری برگزار می کردیم.
  • مسئولیت پذیر هفته و گروه برتر هفته: راهکار بعدی این بود که ما به بچه ها مسئولیت می دادیم. مسئول صبحانه، ناهار، کمک معلم و… هردانش آموز یک هفته مسئول یک قسمتی بود. آخر هر هفته با رای گیری یک مسئول پذیر هفته انتخاب می شد و اسم او با دست خط خودش یک هفته روی تخته می ماند. مهم ترین حسن این کار این بود که همه بچه ها می توانستند به این عنوان دسترسی پیدا کنند. در حالی که در زمینه درسی رسیدن به عنوان خاص برای هر دانش آموزی امکان پذیر نیست. انتخاب گروه برتر هفته به این صورت بود که دانش آموز ها به گروه های دوتایی تقسیم می شدند. در هر گروه هر نفر باید در همه ی کار ها از جمله درس گوش کردن و زنگ تفریح و..هوای نفر دیگر را داشته باشد. گروه برتر هفته گروهی بود که بیشترین میزان مشارکت با یک دیگر را داشتند و انتخاب با معلم بود.
بخوانید  جلسه پایان سال تحصیلی کلاس دوم دخترانه

چالش های درسی

بچه ها از دوره اول ابتدایی آمده بودند. تا پایه سوم حجم درس ها زیاد نیست و ما سخت گیری درسی نداریم. بچه ها به آن فضا عادت داشتند و درس را جدی نمی گرفتند. ما  راهکارهای زیر را به کار بردیم که در کنار جدی شدن درس، ذوق و شوق درس خواندن هم برایشان زیاد کنیم.

نمایش و داستان و بازی : این فعالیت ها همیشه به جذاب شدن فضای درسی کمک می کنند. اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای فارسی کلاس چهارم و آموزش پایه چهارم با بازی و داستان هستید لینک های زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

کارگاه درس پژوهی فارسی چهارم دبستان

کارگاه کتاب درسی فارسی چهارم

اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای ریاضی کلاس چهارم و آموزش پایه چهارم با بازی و داستان هستید لینک های زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

کارگاه درس پژوهی ریاضی چهارم دبستان (2 جلسه)

کارگاه درسی ریاضی چهارم

کار گروهی : برای درس های سنگین مثل تاریخ کتاب اجتماعی از بچه ها می خواستیم که خودشان ارائه بدهند و این طوری خیلی بهتر در ذهنشان می ماند. اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای اجتماعی کلاس چهارم و آموزش پایه چهارم با بازی و داستان هستید لینک های زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

کارگاه درس پژوهی اجتماعی چهارم دبستان

کارگاه کتاب درسی اجتماعی سوم و چهارم

اردو : راهکار دیگر ما اردو بود‌. بعضی از اردوها برای اهداف درسی برنامه ریزی می کردیم. مثلا یک روز برای کل مدرسه سبزی خریدیم و کلی ضرب و تقسیم تمرین کردیم. قبل از شروع مبحث تاریخ یک روز به موزه تاریخ رفتیم و برای بچه ها زمینه سازی خوبی انجام شد. یک بار به موزه آسمان نما رفتیم و برای این مبحث در کتاب علوم زمینه سازی شد.

بخوانید  جلسه ی پایان سال تحصیلی پایه ی اول پسرانه

مسئله محوری :  مسئله محوری به شکلی در مقابل حافظه محوری است‌. آموزش و پرورش بر اساس حافظه محوری است. هر کس بیشتر حفظ کند نمره بالاتری می گیرد. ما سعی کردیم تا جایی که می شد مباحث درسی را به مسئله های واقعی تبدیل کنیم و با همکاری بچه ها حل کنیم‌. مثلا در خوردن میان وعده ها مسئله کسر ها را مطرح میکردیم. در مبحث نمودار آمار و احتمال بچه ها میران زمان هر فعالیت در روز را حساب کردند و روی نمودار کشیدیم تا بفهمیم برای چه فعالیتی بیش تر وقت می گذاریم. در واقع وقتی دانش آموز با کاربرد یک مبحث درسی در زندگی مواجهه شود یادگیری آن مطلب برایش خیلی شیرین تر وآسان تر است. اگر به دنبال طرح درسهای خلاقانه برای کلاس چهارم و آموزش پایه چهارم با بازی و داستان هستید لینک های زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

ایده های چمرانی برای درس های علوم و اجتماعی چهارم

بسته علوم و اجتماعی پایه چهارم

کارگاه درس پژوهی علوم چهارم دبستان

پذیرش توانایی ها : خیلی مهم است که هر فردی استعداد خودش رو بشناسد و آن را پرورش بدهد. مثلا یکی درعکاسی خوب است. یک نفر در کارهای هنری و دست ورزی. یک نفر در یاد دادن به دیگران و..

برای دیدن ایده های آموزش کلاس چهارم  وراهکار های حل چالش های کلاس چهارمی ها می توانید ارائه زیر توسط معلم کلاس چهارم دختران چمرانی ها را مشاهده کنید.

اگر معلم پایه ی چهارم هستید با مراجعه به لینک زیر داشتن کلاسی جذاب و پویا را تجربه کنید.

بسته پایه چهارم