بازی های

درسی

فارسی

دبستان

خانواده بزرگ شهید چمران بازی های درسی فارسی دبستان

کارگاه بازی های درسی فارسی دبستان

در این نوشته سعی داریم چند نمونه از بازی های درسی فارسی دبستان را بیان کنیم. زمانی که آموزش فارسی به همراه بازی های درسی باشد، دانش آموزان ابتدایی، درس فارسی را با اشتیاق زیادی یاد می گیرند و درس شیرین فارسی ابتدایی به جانشان می نشیند.

شاید بارها با خودتان گفته باشید که:  ای کاش در مدرسه به جای رونویسی هایی که حوصله ما را سر می برد، کسی بود که به ما یاد می داد که چه طور نامه بنویسیم؟ یا کتاب یا نمایشنامه؟ کاش به جای حفظ کردن شعر ها می توانستیم خودمان شعر بگوییم؟ دیگر وقت آن رسیده که به جای اینکه فقط چهار زنگ در هفته کتاب فارسی روی میز بچه ها باشد، با طرح درس های جالب، کاربردی و مفید واستفاده از بازی های درسی فارسی دبستان، کلاس فارسی رو برای بچه ها متفاوت و قشنگ کنیم!

معرفی کارگاه بازی های درسی فارسی دبستان

در این کارگاه می گوییم که چگونه فارسی را با بازی های درسی فارسی دبستان و پروژه یاد بدهیم. ما در کارگاه ها اول اهداف کتاب درسی را دنبال می کنیم. سپس بررسی می کنیم که چرا اهداف محقق نمی شوند. چه طور نویسندگی را از صفر تا صد در قالب بازی های درسی فارسی دبستان به بچه ها آموزش بدیم؟ چه طور از رسانه ها برای آموزش کمک بگیریم؟ درک مطلب و ارتباط اون آن فلسفه برای کودکان چگونه است. در نهایت کلی ایده بازی های درسی فارسی دبستان یاد بگیریم.

بخوانید  ریاضی خوشمزه برای کلاس دومی

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید.

بخشی از کارگاه بازی های درسی فارسی دبستان

ما برای آموزش نشانه «ن» از پروژه آشپزی استفاده کردیم. در بخش پروژه آشپزی برای یاد دادن نشانه ی «ن» خمیر نان را در کلاس درست کردیم . با خمیرکلمه نان را نوشتیم. آن را داخل فر قرار داده و پختیم.  برای آموزش نشانه ف برای این که آموزش با بازی های درسی فارسی دبستان انجام شود و ذهن بچه ها درگیر شود، از برف  و بازی با آن استفاده کردیم.

نمونه بازی های درسی فارسی دبستان  در کلاس مجازی

اوایل سال در فضای مجازی قابلیتی وجود داشت که هم زمان همه ی بچه ها می توانستند رنگ انتخاب کنند و نقاشی بکشند. فرض کنید ۱۳ نفر هم زمان در یک صفحه نقاشی کرده بودند و نقاشی ها در هم شده بود و چالش درگیری بین بچه ها را داشتیم. ما  فضا را به سمت بازی تخلیه هیجانی و تخلیه ی انرژی تغییر بردیم و جنگ رنگی را شروع کردیم و یک نفر هم گزارشگر شده بود. به این صورت فضای کلاس مجاز را با یک نمونه از بازی های درسی فارسی دبستان جذاب کردیم.

جذاب کردن کلاس آنلاین با بازی های درسی فارسی دبستان

یک نمونه دیگراز بازی های درسی فارسی دبستان در کلاس مجازی این بود که چندتا از دوستان حروف به هم ریخته را به ما نشان می دادند و بقیه باید با آن حروف، کلمه بسازند و در دفتر تکالیف بنویسند.بازی دیگر از بازی های درسی فارسی دبستان ما املای صوتی بود. ما  املاء را در قالب داستان یا معمایی  مطرح می کردیم و بچه ها باید از دل آن، کلمات را بیرون می کشیدند و می نوشتند. مثلاً  می گفتیم در این داستان همه ادوات مربوط به کشاورزی را یادداشت کنید. مثل داس، بیل، گیاه و..
یکی از جذاب ترین بازی های درسی فارسی دبستان ، پروژه گنج یابی است. بازی گنج یابی  برای هر درسی قابل اجرا است و برای بچه ها خیلی جذاب است. یک نمونه دیگر بازی، فوتسال است که دو گروه می شویم و بچه ها باید سوالات را که امتیاز بندی شده اند، انتخاب و اگر جواب درست دهند می توانند توپ را گل کنند.

بخوانید  بازی های درسی فارسی پنجم دبستان

برای تهیه کارگاه های بازی های درسی فارسی دبستان می توانید به لینک های زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی فارسی اول دبستان (2 جلسه)

کارگاه درس پژوهی فارسی دوم دبستان (2 جلسه)

کارگاه درس پژوهی فارسی سوم دبستان (2 جلسه)

کارگاه درس پژوهی فارسی چهارم دبستان

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص کارگاه بازی های درسی فارسی دبستان، می توانید توضیحات ارائه شده  توسط مربیان ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.