بازی درسی ریاضی چهارم

خانواده بزرگ شهید چمران معرفی 5 بازی درسی ریاضی چهارم

گاهی ریاضی کلاس چهارم برای بچه ها مثل یک غول وحشتناک می شود. سختی ریاضی چهارم باعث می شود که بچه ها سر کلاس کسل شوند و با ما همراه نشوند. ما اینجا به شما یاد می دهیم چگونه کلاس خود را با بازی درسی ریاضی چهارم جذاب کنید و آن ها را مشتاقانه با خود همراه کنید.

در این نوشته به معرفی چند بازی درسی ریاضی چهارم می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه چهارم ابتدایی، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس چهارم، مراجعه کنید.

معرفی بازی درسی های ریاضی چهارم

  1. بازی درسی عدد نویسی ریاضی چهارم

ریاضی چهارم دبستان سخت‌ترین ریاضی مدرسه است. ۷ تا فصل دارد و به علت سختی نیاز به همراهی خانواده‌ها هست. درس اول عدد نویسی هست تا پایه سوم طبقه ۱۰۰۰ و ۵ رقمی و ۶ رقمی را نداشتند. برای بازی درسی ریاضی چهارم این مبحث یک چرتکه ساختیم که تا انتهای سال داشتیم طبقه‌ها را با لگو می‌ساختیم و روی هر طبقه می‌نوشتیم. طبقه یکی‌ها طبقه هزارتایی‌ها کار گروهی بود و بعداً طبقه میلیو‌هان هم اضافه شد، از بچه‌ها خواستیم سررسید فروشگاهی تهیه کنند و با روش خوانش آن آشنا شوند.

2. بازی درسی ماشین ورودی خروجی ریاضی چهارم

 درس بعدی ماشین ورودی خروجی بود که ما یک ماشین بستنی سازی درست کردیم با مقوا و لوله دستمال کاغذی و روی آن عدد نوشتیم و به بچه‌ها عدد می‌گفتیم و از آنها خروجی می‌گرفتیم.

3. بازی درسی کسر ریاضی چهارم

فصل دوم فصل کسر بود و به خاطر کثرت زیر شاخه‌ها فصل پرچالشی بود. ابتدا کسرها را با میان وعده و تقسیم آنها یاد دادیم تا مفهوم کسر تثبیت بشود، بحث بعدی کسر متصل و منفصل هست (کسرهای پیوسته و گسسته )جمع و تفریق را هم با دست ورزی پیش بردیم.

مبحث تساوی کسرها و ضرب عدد در کسر بیشتر با داستان جلو رفتیم و تثبیت شد، مانند تقسیم پیتزا به تعداد افراد حاضر در مهمانی، تمارین کتاب حل شد.

4. بازی درسی ضرب و تقسیم ریاضی چهارم

سخت‌ترین و پرچالشی‌ترین فصل کتاب فصل سوم فصل ضرب و تقسیم است. برای بازی درسی ریاضی چهارم مبحث ضرب عدد دو رقمی با کاغذ شطرنجی پیش رفتیم، درس بعدی محاسبه چند رقم در چند رقم ابتدا مفهوم سازی می‌کند و گسترده اعداد را در هم ضرب می‌کند. یعنی عدد ۲۳۱ را ۲۰۰+۳۰+۱ بنویسد و جدا جدا ضرب کند.

برای بازی درسی ریاضی چهارم مبحث تقسیم که انواع مختلف داشت ما از روش قصه و ابزار استفاده کردیم یک کلاه ساختیم و در چهار نوع تقسیم از کلاه برای پوشاندن یک قسمت استفاده کردیم. در این فصل تمرین زیاد داشتیم فیلم پر می‌کردیم و در گروه می‌گذاشتیم و چالش‌ها را برطرف می‌کردیم.

5. بازی درسی زاویه ریاضی چهارم

فصل بعد اندازه‌گیری و زاویه بود که نامگذاری و شکل زاویه‌ها را با امور در دسترس یاد دادیم. مثل گوشه حیاط گوشه میز دیوار کلاس بعد که شکل زاویه‌ها تثبیت شد. با مفهوم گونیا و نقاله آشنا شدیم.

فصل سنگین بعدی اعداد اعشاری و مخلوط است که برای بچه‌ها ابتدا علت استفاده از اعشار را جا انداختیم که چه زمان‌هایی استفاده می‌کنیم. بعد با اندازه‌گیری اعشار را آموزش دادیم. قسمت چالشی این مبحث مقایسه اعشار با هم بود که بزرگتری و کوچک‌تری را مطرح می‌کرد. فصل ششم اشکال هندسی مثلث و متوازی‌الاضلاع را یاد می‌گیرند و روش کتاب برای جا انداختن مبحث روش خوبی است که اصلاً چرا قاعده ضرب در ارتفاع می‌شود. فصل آخر آمار و احتمال هست که با نمودار کشیدن آشنا شدند، فعالیت‌‌ها و زمان فعالیت‌ها را روی نمودار می‌کشیدند

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی درسی ریاضی چهارم، توضیحات ارائه شده توسط مربی کلاس چهارم  ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی حدس کلمات فارسی سوم