قصه ی حضرت موسی برای کودکان

قسمت پنجم

نگاهی متفاوت به داستان

حضرت موسی در سوره قصص

خانواده بزرگ شهید چمران قصه های قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان (قسمت پنجم)

قصه ی حضرت موسی برای کودکان

مقدمه

کودکان به شنیدن قصه خیلی علاقه دارند. قصه گویی بستر مهمی برای انتقال ارزش ها به کودکان محسوب می شود. همان میزان که قصه گویی می تواند موثر باشد، رعایت اصول قصه گویی برای انتقال ارزش ها به کودک و توجه به سن مخاطب برای اجرای یک قصه گویی خلاق و جذاب برای کودکان خیلی مهم است. در ادامه ی این نوشته قصه گویی حجت السلام اعلایی در مورد قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت پنجم) را خواهیم داشت.

اگر مربی یا والد کودک هستید و دغدغه تربیت دینی دارید، برای استفاده از کوله بار تجربه چمرانی در زمینه تربیت دینی، می توانید به لینک کارگاه تربیت دینی حجت الاسلام اعلایی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها)  مراجعه کنید.

اگر معلم قرآن هستید و می خواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

خواست خدا

چگونه پیامبر دنیا را روشن تر می کند؟ قصه به اینجا رسید که حضرت موسی علیه السلام ازدست فرعون فرار کرد و آمد پیش شعیب. این آشنایی به خواست خدا بود و باعث شد حضرت موسی که قرار بود در آینده ظلم فرعون را از بین ببرد و بنی اسرائیل را نجات دهد زیر دست یک پیغمبر عالم و عابد خدا تربیت شود. از اول هم خدا به اوکمک می کرد. چه زمان تولدش، چه زمانی که بدست آسیه رسید و فرعون او را نکشت. یکی هم اینجا وقتی که بدون هیچ آذوقه و پناهی فرار کرد وحضرت شعیب بر سر راهش قرار گرفت.

برگشت موسی

حالا قرار شد که حضرت موسی نزد خانواده خودش و قوم بنی اسرائیل و فرعون و … برگردد. اما هنوز به چشم یک گناهکار او را می بینند. خدا چطور نجاتش می دهد. در راه برگشت وسط بیابان طوفانی راه را گم کردند. حضرت موسی از دور آتیشی میبیند و به خانواده اش میگوید که صبر کنید تا من برم و کمی آتش بیاورم تا در این تاریکی راه را پیدا کنیم و گرم بشویم. فَلَمَّا أَتَاهَا نُودِيَ مِنْ شَاطِئِ الْوَادِ الْأَيْمَنِ فِي الْبُقْعَةِ الْمُبَارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يَا مُوسَىٰ إِنِّي أَنَا اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ.

بخوانید  قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت سوم)

حرف زدن خدا با موسی

زمانی که حضرت موسی نزدیک آتش شد یک ندایی از یک جایی که نور خیلی زیادی مثل نور آتش می دید و سرزمین مقدس بود شنیده شد :من که دارم با تو حرف میزنم صدایی از طرف خدای رب العالمین هستم. خدایی که تا حالا دنیا را تدبیر کرده است. خدایی که به تو هم کمک کرده است. حالا می‌خواهم که دو تا چیز خوب به تو بدهم. با این ها می توانی در مقابل فرعون پیروز شوی.

معجزات حضرت موسی

مردم متوجه شوند که تو فرستاده خدا هستی؛ چیزی که وقتی انجام شود آدم ها باور کنند این کاری عادی و از انسانی عادی نیست مثل معجزه. معجزه ها کمک می‌کند که آدم ها تاریکی ها را کنار بزنند و خوبی ها را ببینند. به معجزه، آیه هم می گویند. خداوند به حضرت موسی دو تا معجزه دادند. با این ها نزد فرعون برو و قوم بنی اسرائیل را که مورد ظلم هستند نجات بده. سوال ما چی بود؟ اینکه اگر خداوند بخواهد تغییری در عالم ایجاد کند چه کاری می کند؟ یکی اینکه پیغمبری را انتخاب می کند و به او معجزه هایی را می دهد تا یک ظلم بزرگ را تغییر دهد. ظلمی که خوبی ها را پوشانده است.

معجزه عصا و دست نورانی

اینجا هم خدا همین کار را کرد. وَأَنۡ أَلۡقِ عَصَاكَۚ فَلَمَّا رَءَاهَا تَهۡتَزُّ كَأَنَّهَا جَآنّٞ وَلَّىٰ مُدۡبِرٗا وَلَمۡ يُعَقِّبۡۚ يَٰمُوسَىٰٓ أَقۡبِلۡ وَلَا تَخَفۡۖ إِنَّكَ مِنَ ٱلۡأٓمِنِينَ. خدا به حضرت موسی گفت عصایت را بنداز. دید یک چیزی مثل مار یا اژدها شده که دارد میخزد. خداوند به حضرت موسی گفت جلو بیا و نگران نباش هیچ آسیبی به تو نمی رساند. چون معجزه خداست. معجزه دوم هم که اسْلُكْ يَدَكَ فِي جَيْبِكَ تَخْرُجْ بَيْضَاءَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ وَاضْمُمْ إِلَيْكَ جَنَاحَكَ مِنَ الرَّهْبِ ۖ فَذَانِكَ بُرْهَانَانِ مِنْ رَبِّكَ إِلَىٰ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ. خداوند فرمودند دستت را در پیراهنت فرو ببر. بدون اینکه به تو آسیبی برسد نورانی می شود. این ها دو تا نشانه روشن هست برای اثبات این که تو از طرف من هستی برای زمانی که سراغ فرعون و اطرافیانش رفتی. آن ها قومی هستند که به دیگران ظلم می کنند.

بخوانید  قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت دوم)

قسمت های دیگر قصه ی حضرت موسی برای کودکان را در لینک های زیر مشاهده کنید.

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت اول

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت دوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت سوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت چهارم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت ششم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت آخر

در فیلم زیر می توانید، قصه ی حضرت موسی برای کودکان، ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی را مشاهده کنید.

اگر می خواهید در زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن