قصه ی حضرت موسی برای کودکان

قسمت آخر

نگاهی متفاوت به داستان حضرت موسی

در سوره قصص

خانواده بزرگ شهید چمران قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت آخر)

قصه ی حضرت موسی برای کودکان

مقدمه

کودکان به شنیدن قصه خیلی علاقه دارند. قصه گویی بستر مهمی برای انتقال ارزش ها به کودکان محسوب می شود. همان میزان که قصه گویی می تواند موثر باشد، رعایت اصول قصه گویی برای انتقال ارزش ها به کودک و توجه به سن مخاطب برای اجرای یک قصه گویی خلاق و جذاب برای کودکان خیلی مهم است. در ادامه ی این نوشته قصه گویی حجت السلام اعلایی در مورد قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت آخر) را خواهیم داشت.

اگر مربی یا والد کودک هستید و دغدغه تربیت دینی دارید، برای استفاده از کوله بار تجربه چمرانی در زمینه تربیت دینی، می توانید به لینک کارگاه تربیت دینی حجت الاسلام اعلایی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها)  مراجعه کنید.

اگر معلم قرآن هستید و می خواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

تغییر با پیامبران

چرا خدا از پیامبر و مردمانش برای تغییر کمک می گیرد؟ داستان به اینجا رسید که فرعونیان شروع کردند به تهمت زدن. فرعون برای برگرداندن آبروی رفته اش همه جا جار زد که یک رقابت جدی جادوگری داریم. می‌خوایم کسی که ادعای پیغمبری دارد ولی از نظر ما جادوگر هست رو با ساحران زبردست شکست بدهیم.

پیروزی موسی

گفت به هر کسی که بتواند موسی را شکست بدهد، پول  و مقام های خوبی می دهیم. در روز مشخص آمدند و طناب ها یشان را انداختند. طناب ها مثل مار می خزیدند و …اما حضرت موسی با آرامش عصایش را انداخت. عصا مار بزرگی شد و همه طناب ها را بلعید…جادوگر ها که خودشان خیلی ماهر بودند فهمیدند این جادو نیست و نمی‌توانند ایشان را شکست بدهند و او واقعا پیامبر خداست.

ایمان آوردن ساحران

ساحران به سجده افتادند و قبول کردند که خدای رب العالمین وجود دارد و حضرت موسی هم پیامبرش هست. فرعون خیلی عصبانی شد و گفت به من ایمان بیاورید وگرنه همه شما را شکنجه میدهم و می کشم. ولی جادوگران چون به درستی حرف های حضرت موسی باور پیدا کرده بودند و معجزه مثل نوری بود که تاریکی ها را برایشان کنار زده بود به حرف های فرعون توجهی نکردند. آن ها گفتند تو ممکن است بتوانی ما را بکشی اما در عوض ما خدایی داریم که ما را به بهشت می برد.

فرار بنی اسرائیل

فرعون  حضرت موسی و بنی اسرائیل را اذیت می کرد و  آن ها سعی می کردند مقابله کنند. تا اینکه یک شب خدا به حضرت موسی دستور داد تا از محلی که بودند فرار کنند. حضرت موسی هم با بنی اسرائیل حرکت کردند…زمانی که فرعون متوجه شد خیلی عصبانی شد. به همه مردم آن سرزمین گفت راه بیفتید تا برویم بنی اسرائیل را که هم تعدادشان کم هست و هم کم زور هستند را نابود کنیم.

غرق شدن فرعونیان

حضرت موسی اینقدر رفتند تا رسیدند به رود یا دریای نیل. پشت سرشان هم فرعونیان بودند و نمیدانستند چکار کنند. سپاه فرعون نزدیک بنی اسرائیل شدند. خدا دستور داد که حضرت موسی با عصا به رود بزنند و راهی بین آب باز شد. آب در دو طرف مثل کوه بلند بود. بنی اسرائیل می‌ترسیدند که بروند اما خدا یکی از فرشته هایش را شبیه انسان کرد و جلوی بنی اسرائیل آمد و از وسط رود گذشتند. آخرین نفر هم که رد شد وقتی سپاه فرعون وارد آب شدند خداوند غرقشان کرد. این عاقبت ظلم کردن به دیگران است.

تغییر کردن

چرا خداوند این همه تغییرات سخت و پیچیده را در عالم ایجاد می کند؟ تا آدم خوب ها خوبتر بشوند و بروند  بالا. آدم بدها بدتر بشوند و پایین تر بروند. ذره ای خوبی در آن ها نماند. این کار باعث می شود بدی فرعون بیشتر دیده شود و دیگر بهانه ای نداشته باشد و بگوید خدایا در من ذره ای خوبی وجود داشت و شما نمی توانید من را به جهنم ببرید.خدا وقتی بخواهد تغییرات بزرگی در عالم ایجاد کند ظلم بزرگ را با کمک آدم های خوبش از بین می برد.اگر قرار باشد شما یکی از اون آدم های باشید که خدا به وسیله ی شما یک تغییر خوب در این دنیا به وجود بیاورد چکار می تواند بکنید؟

قسمت های دیگر قصه ی حضرت موسی برای کودکان را در لینک های زیر مشاهده کنید.

بخوانید  قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت چهارم)

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت اول

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت دوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت سوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت چهارم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت پنجم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت ششم

در فیلم زیر می توانید، قصه ی حضرت موسی برای کودکان، ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی را مشاهده کنید.

اگر می خواهید در زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن