قصه ی حضرت موسی برای کودکان

قسمت اول

نگاهی متفاوت به داستان

حضرت موسی در سوره قصص

خانواده بزرگ شهید چمران قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت اول)

قصه ی حضرت موسی برای کودکان

مقدمه

کودکان به شنیدن قصه خیلی علاقه دارند. قصه گویی بستر مهمی برای انتقال ارزش ها به کودکان محسوب می شود. همان میزان که قصه گویی می تواند موثر باشد، رعایت اصول قصه گویی برای انتقال ارزش ها به کودک و توجه به سن مخاطب برای اجرای یک قصه گویی خلاق و جذاب برای کودکان خیلی مهم است. در ادامه ی این نوشته قصه گویی حجت السلام اعلایی در مورد قصه ی حضرت موسی برای کودکان را خواهیم داشت.

اگر مربی یا والد کودک هستید و دغدغه تربیت دینی دارید، برای استفاده از کوله بار تجربه چمرانی در زمینه تربیت دینی، می توانید به لینک کارگاه تربیت دینی حجت الاسلام اعلایی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها)  مراجعه کنید.

اگر معلم قرآن هستید و می خواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

قسمت اول: چگونه دنیا را روشن تر ببینیم؟

برای مقدمه ی قصه ی حضرت موسی برای کودکان، یک داستان کوتاه می گوییم. یک زمانی تعدادی از آدم ها در سرزمین تاریکی گیر کرده بودند. به حدی تاریک که دیگران و حتی جلوی پای خودشون رو هم نمی توانستند ببینند. یک روزی به این آدم های سرزمین گفتند که چند روزی وقت دارید از روی زمین هر تعداد سنگی که میتوانید جمع کنید. یک گروه گفتند: چرا جمع کنیم؟ که چی بشه؟ و هیچ کاری نکردند.  یا به خاطر تنبلی بود یا غر زدند و …

بخوانید  قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت چهارم)

چه قدر بهره می بری از فرصت ها؟

یک گروه برای از سر باز کردن چند دانه جمع کردند. یک گروه خیلی زیاد جمع کردند. گفتند حتما دلیلی دارد که می گویند این کار را بکنید. بعد از پایان زمانشان یک دفعه هوا روشن شد و دیدند اطراف آن ها پر از سنگ های قیمتی و طلا و نقره و زمرد و یاقوت و الماس و … بوده است. گروه اول خیلی ناراحت و پشیمان بودند و دیدند که فرصتشان از دست رفته است. التماس می کردند ولی نمی توانستند بردارند. گروه دوم هم ناراحت بودند، چون خیلی برنداشته بودند و به گروها اول می گفتند تقصیر شماست و ما از شما یاد گرفتیم و جمع نکردیم. گروه سوم خوشحال بودند ولی می گفتند که کاش بیشتر می‌توانستیم جمع کنیم. خلاصه ؛ دنیای ما هم تاریک هست ولی نه به تاریکی سرزمین قصه؛

ارزش خوبی ها

وقتی کار خوبی می کنید ارزش واقعی اش رو متوجه نمی شوید.  شاید ارزش چیزهای مادی را متوجه بشید ولی کارهای خوب معنوی رو خیر. یک سری از خوبی ها پشت پرده تاریکی است و ما خوبی رو درک نمی کنیم. خدا یک چیزهایی رو فرستاده که قبل از قیامت و بهشت و جهنم ما خوبی ها رو یک کمی درک کنیم. چطور؟ با کمک کتاب مبین یا همان قرآن. آیه ۲ سوره قصص (در قصه ی حضرت موسی برای کودکان را در ادامه با نگاهی متفاوت به داستان حضرت موسی در این سوره بیان می کنیم) می فرمایند: تلک آیات الکتاب المبین. پس یکی از استفاده های مهم قرآن این است که میزان خوبی کارها را بهتر درک کنیم. راه درست و غلط را تشخیص بدهیم.ب رای جلسه بعد : به نظر شما اگر خدا بخواهد دنیا را تغییر بدهد چکار می کند؟ ما چه کاری می کنیم؟ برای پاسخ همراه ما باشید…ادامه دارد….

ادامه ی قسمت های، قصه ی حضرت موسی برای کودکان را در لینک های زیر مشاهده کنید.

بخوانید  قصه ی حضرت موسی برای کودکان (قسمت آخر)

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت دوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت سوم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت چهارم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت پنجم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت ششم

قصه ی حضرت موسی برای کودکان، قسمت آخر

در فیلم زیر می توانید، قصه ی حضرت موسی برای کودکان، ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی را مشاهده کنید.

اگر می خواهید در زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن