بازی ریاضی

کلاس سوم

جدول

ارزش مکانی و

عدد نویسی

خانواده بزرگ شهید چمران بازی ریاضی سوم دبستان، جدول ارزش مکانی

مقدمه

بچه ها در پایه های اول و دوم و سوم ابتدایی به مرور با عدد نویسی آشنا می شوند. وقتی وارد کلاس سوم ابتدایی می شوند، با اعداد چهار رقمی آشنا می شوند. ما تلاش می کنیم که با ساتفاده از بازی ریاضی کلاس سوم، جدول ارزش مکانی و عدد نویسی را آموزش دهیم. استفاده از بازی ریاضی کلاس سوم، باعث می شود بچه ها مشتاقانه مفاهیم ریاضی کلاس سوم را آموزش ببینند. در این نوشته دو مورد از بازی ریاضی های کلاس سوم را معرفی می کنیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در کلاس سوم، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانیمحتوای مخصوص پایه سوم  مراجعه کنید.

برای استفاده از کوله بار تجربه مربیان چمرانی می توانید به کارگاه های یک کوله تجربه ی معلمان چمرانی موجود در سایت کاچی (محصولات چمرانی ها)،  به طور مثال یک کوله تجربه مربیان سوم دبستان مراجعه کنید.

بازی ریاضی کلاس سوم و عدد نویسی و جدول ارزش مکانی

اولین بازی ریاضی کلاس سوم را می توان به صورت رقابتی و سرعتی انجام داد. تعدادی لیوان کاغذی برمی‌داریم. روی بعضی از آن ها عددهای تک رقم می نویسیم. یعنی اعداد ۱ تا ۹. روی بعضی از آن ها، عدد های ده تایی یعنی ۱۰، ۲۰ و الی آخر. روی بعضی از آن ها، عددهای ۱۰۰ تایی یعنی ۱۰۰، ۲۰۰ و الی آخر. روی بعضی از آن ها هم عددهای ۱۰۰۰ تایی می نویسیم یعنی ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و الی آخر.
حالا یک عدد را اعلام می کنیم. مثلاً ۳۸۹۱ و از بچه ها می خواهیم آن را با لیوان های کاغذی بسازند. آن ها از گروه هزارتایی ۳۰۰۰ را و از گروه صدتایی ۸۰۰ را و از گروه ده تایی ۹۰ را و از گروه یکی ۱ را پیدا می کنند و به ترتیب لیوان ها را در هم فرو می کنند.این فعالیت را می شود برای اعداد مختلف انجام داد.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در بازی و ریاضی کلاس سوم در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید بازی و ریاضی کلاس سوم را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی های درسی اول ابتدایی؛ گنج یابی

ایده های چمرانی برای درس ریاضی سوم دبستان

بسته طرح درس ریاضی سوم 

بازی ریاضی کلاس سوم و کار دستی

دومین  بازی ریاضی کلاس سوم، به این صورت است که از بچه ها می خواهیم تعدادی سکه ۲۰۰ و ۱۰۰ ریالی را با کاغذ رنگی بسازند. سپس یک جدول با دو ستون می کشیم.  یکی مخصوص سکه های  ۱۰۰ ریالی و دیگری مخصوص سکه های  ۲۰۰ ریالی. از بچه ها می خواهیم که بگویند عدد ۸۰۰ را به چند روش می توانیم بسازیم؟ آن ها چهار عدد سکه ۲۰۰ ریالی را روی ستون ۲۰۰ می گذارند. یا یک سکه ۲۰۰ را روی ستون ۲۰۰ و شش عدد سکه ۱۰۰ را روی ستون ۱۰۰ می گذارند. یا هشت عدد سکه ۱۰۰ را روی ستون ۱۰۰ می گذارند. بچه ها همه ی روش های ممکن را امتحان می کنند.
برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص ایده های بازی و ریاض کلاس سوم برای، ارائه زیر توسط خانم پهلوان پور، مربی پایه سوم ادبستان دخترانه شهید چمران را مشاهده کنید.