روش های

تدریس خلاقانه

برای دروس

پایه دوم دبستان

خانواده بزرگ شهید چمران روش های تدریس خلاقانه برای دروس پایه دوم دبستان

مقدمه

در این ارائه می خواهیم با رویکرد مدرسه چمران در رابطه با کلاس دوم آشنا شویم. درس برای بچه های کلاس دومی نسبت به کلاس اول،  خیلی جدی تر می شود. به نظر شما میزان این جدی شدن چه قدر باید باشد؟ در کلاس اول سبک آموزش بیشتر بازی محور است. در کلاس دوم بچه ها به صورت عینی با کتاب های درسی مواجه می شوند و زمان بازی آن ها کمتر می شود. این تغییرات یک سری چالش ها هم به دنبال دارد. ما برای مواجهه با این چالش ها از چند راهکار  استفاده می کنیم.
1. زمان تفریح کافی
برنامه ما به این صورت است که اگر نیم ساعت آموزش داریم، نیم ساعت هم زنگ تفریح داشته باشیم. در آن زنگ تفریح به قدری تخلیه انرژی داشته باشیم که در زمان درس عدم تمرکز بچه ها معنی نداشته باشد. انواع بازی های تخلیه هیجانی و گروهی در زمان تفریح انجام می دهیم.

۲. دست ورزی

ما در مدرسه چمران هر روز زنگ دست ورزی داریم. حدود ۱ ساعت بچه ها ساخت و ساز انجام می دهند. این کار به تقویت ماهیچه های  دست بچه ها کمک می کند. این فعالیت ها  را هدفمند تعریف می کنیم که از خروجی آن استفاده درسی ببریم.در واقع یک بازی درسی در حوزه بازی خلاق کلاس دوم  تعریف می کنیم که بچه ها در طول آن دست ورزی داشته باشند. مثل نوشتن با گل و خمیر و نوشتن نامه و یا ساخت کاردستی که با آن آموزش ریاضی یا دروس دیگر را داشته باشیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید. برای نمونه در لینک زیر می توانید ایده های چمرانی ها برای بازی خلاق کلاس دوم را مشاهده کنید.

بخوانید  کاشت بذر و باغبانی درس علوم دخترهای کلاس دومی

 بسته بازی ریاضی دوم

یک کوله تجربه معلمان دوم دبستان

3. بازی درسی

ما در  کلاس دوم مدرسه چمران برای جذاب شدن درس ها و ایجاد انگیزه درونی در بچه ها از بازی خلاق کلاس دوم استفاده می کنیم. در ادامه به چند نمونه  بازی خلاق کلاس دوم اشاره می کنیم. مثلا آموزش ساعت را می توانیم با درست کردن ساعت و بازی درسی خلاق خرگوش و لاکپشت انجام دهیم. استفاده از تاس بزرگ ساعت برای آموزش دقیقه هم بازی درسی جذابی است. بازی نقشه گنج انعطاف زیادی دارد و برای بچه ها خیلی جذاب است. در کنار نقشه گنج می توانیم فلش کارت ماموریت برای بچه ها درست کنیم. این ماموریت ها می‌توانند درسی یا ارزشی باشند. یا فعالیت حرکتی برای بچه هایی که حرکت کم تری داریم.برای استفاده بیش تر از فضای چمرانی و بازی خلاق کلاس دوم می توانید در دوره ها ی جذاب مثبت چمران شرکت کنید.برای اطلاعات بیشتر به صفحه مثبت چمران مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی خلاق کلاس دوم  ارائه زیر توسط خانم فاطمه خرم مربی کلاس دوم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.