بازی درسی ریاضی اول

خانواده بزرگ شهید چمران چند ایده جذاب و ساده برای بازی درسی ریاضی اول

دانش آموز اول ابتدایی هنوز در حال و هوای کودکی است. کلاس اول نقطه ی ورود به دبستان است و زنجیر اتصالی است که دوره ی کودکی را به دبستان وصل می کند. اگر ما می‌خواهیم بچه هایمان با حال خوبی شروع به درس خواندن کنند و خوشحال باشند و از یادگیری لذت ببرند، کلاس اول به عنوان نقطه شروع، اهمیت بالایی دارد.

کلاس اول باید جوری طراحی شود که به کودک فشار و استرس وارد نشود و با خستگی و بی حالی مجبور به درس خواندن نباشد. کلاس اول باید حس مثبت و لذت بخشی در مورد درس خواندن و مدرسه به بچه ها منتقل کند.

در این نوشته به معرفی چند بازی درسی ریاضی اول می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه اول دبستان، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی بخش کلاس اول، مراجعه کنید.

بازی درسی ریاضی اول در دنیای تخیل

در دوران کرونا بودیم. کلاس ها مجازی بود. نزدیک اربعین هم بودیم. در کلاس اول بچه ها از هفت سال اول وارد هفت سال دوم شده اند و خیلی تخیل قوی دارند. از دنیای خیال برای بازی درسی ریاضی اول استفاده کردیم.

گفتم بچه ها حالا که کرونا هست و ما نمی‌تونیم برویم سفر پیاده روی اربعین، دوست دارید در خیالمان بریم؟ گفتند بله. منم از قبل کلی عکس تهیه کرده بودم. ابتدا عکس یک چمدان را گذاشتم. گفتم وسایلتان را جمع کنید.

بخوانید  2 تا طرح درس جذاب ابتدایی که بچه ها عاشقش میشن!

بازی درسی ریاضی اول مبحث دسته بندی

می خواهیم مبحث دسته بندی را با بازی درسی ریاضی اول آموزش دهیم. حالا ماشین اردو آمد.ما چند نفریم؟ چون صندلی هامون دو نفره است باید در دسته های دو نفری قرار بگیریم. بچه ها خیلی در فضای تخیل فرو رفته بودند. من هم روی تابلو اسم بچه هایی که قرار بود کنار هم بشینند را می نوشتم.

مدام در حرف هایم از لفظ دسته استفاده می کردم. رسیدیم به مرز، گفتم بچه ها پیاده شوید تا نهار بخوریم. حالا دو تا دسته ی سه تایی لازم داریم. یک دسته سه تایی بروند هیزم جمع کنند. دسته سه تایی بعدی، آب بیاورند تا بقیه دست هاشون را بشورند. ناخودآگاه حس کردم بچه ها مفهوم دسته را متوجه شده اند.

برای تکالیف بازی درسی ریاضی اول، گفتم عروسک هایی که باتری میخورند را از آن هایی که نمی‌خورند جدا کنند. یا دسته های مختلف سبزی را جدا کنند. یا از آن ها خواستیم سه عدد لگن یا سطل یا قابلمه بیاورند و در هر کدام سه توپ بیندازند. به جای توپ از پاک کن یا تراش هم می شود استفاده کرد.

حالا از آن ها پرسیدم چند تا دسته داریم و در هر دسته چند تا توپ داریم؟ یا به بچه ها گفتیم مداد رنگی هایتان را ۳ تا ۳ تا جدا کنید. دورش چسب کاغذی بزنید. حالا چند دسته مداد رنگی داریم؟ ۴ تا.  در هر دسته چند تا مداد داریم؟ ۳ تا

بازی درسی ریاضی اول مبحث جمع

برای بازی درسی ریاضی اول مبحث جمع داستان زنبوری و مامان و بابایش را تعریف کردیم. قرار است بیایند خونه ما مهمانی. از زینب پرسیدیم شما چند نفر هستید. گفت: ۵ نفر. من عدد ۵ را روی تابلو نوشتم. بعد گفتم زنبوری هم ۳ نفر هستند. علامت به اضافه را  نوشتم. بعد هم عدد ۳‌ حالا چند نفر می شوند؟ ۸ نفر.

بخوانید  آموزش اندازه گیری ریاضی دوم دبستان با بازی

بازی مهمانی

برای بازی درسی ریاضی اول مبحث جمع بازی  مهمانی رفتن خانه ی همدیگر را انجام دادیم. ریحانه جان شما چند نفر هستید؟ ۴ نفر. فاطمه جان شما چند نفر هستید؟ ۴ نفر. حالا ریحانه و خانواده می روند خانه فاطمه. روی هم چند نفر می شوند؟ ۸ نفر.

جمع 3 عددی

بچه ها ماژیک من تمام شده، کی به من ماژیک میده؟ این جا جمع سه عددی را تمرین کردیم. یکی فاطمه داد و یکی زهرا و یکی زینب، روی هم چند می شود؟ ۳ علامت جمع را روی تابلو می نوشتم تا چشم هایشان عادت کند.

بازی درسی ریاضی اول مبحث تفریق

در مورد تفریق، گفتم الان ریحانه و زینب که روی هم ۸ نفر هستند. خانه ریحانه مهمان هستند. یک سرسره کشیدم. ۸ را بالای سرسره نوشتم. گفتم هروقت سرسره را دیدید یاد تفریق بیفتید. حالا ۴ نفر از سرسره سر بخورند، چند نفر بالای سرسره می مانند؟ گفتن ۴ نفر