تدبر در سوره ی شعرا برای کودکان و نوجوانان

ارائه ی  یک مدل ارتباط با نوجوان

مناسب برای همه ی معلمان و

دانش آموزان چهارم به بالا

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره ی شعرا برای کودکان و نوجوانان

جمع بندی نکات تدبر در قرآن برای کودکان و نوجوانان

همان طور که در قسمت تدبر در سوره ی توحید گفته شد، با وجود حجم بالای آموزش قرآن و مفاهیم دینی در مدرسه، خروجی های آن نه تنها با قرآن مانوس نیستند، بلکه در قرائت و ترجمه قرآن هم لنگ می زنند. آموزش قرآن در مدرسه با آموزش قرائت آغاز می شود. در حالی که قرائت خود سد بزرگی برای ارتباط با قرآن محسوب می شود.

بهتر است آشنایی با قرآن از لایه تدبر و بیان کاربرد آن در زندگی آغاز شود. در کنار آن قرائت و مفاهیم قرآن باید به آرامی آموزش داده شود. ما نام مدل فکر کردن قرآنی را تدبر در قرآن می گذاریم. هدف ما یاد دادن این مدل تفکر قرآنی به کودک و نوجوان است تا بتواند در مواجهه با جای جای قرآن زاویه دیدی عمیق برای قسمت های مختلف زندگی خود پیدا کند.

همان طور که در قسمت تدبر در سوره ی مسد گفته شد، در تربیت دینی باید سه ساحت گرایش، بینش و کنش در نظر گرفته شود. گرایش به معنی احساسات ما نسبت به موضوع است. بینش، مفهوم عمیقی است که از موضوع درک می کنیم. کنش، رفتاری است که این موضوع در ما شکل می دهد. در فهم تدبری  نیز باید سه لایه ی تربیتی گرایش، بینش و کنش در نظر گرفته شود. مثلا در مورد رفتار سازی در تدبر در سوره ی عصر می توان به دعوت یک دیگر به حق و صبوری در راه حق اشاره کرد.

در قسمت تدبر در سوره ی حمد، مقدمه ای بر تدبر در قرآن گفته شد. تدبر شامل درک غرض اصلی، فضای سخن و سیاق بندی می باشد. فهم فضای سخن اهمیت بالایی دارد. فضای سخن پیرامون یک مشکل و سوال در فضای ذهنیت عموم شکل می گیرد. غرض کلی کلید و راه حل ارائه می دهد. مثلا فضای سوره در تدبر در سوره ی انشراح، فشار و سختی می باشد. راه حل یا غرض سوره همراه بودن آسانی با سختی است. سیاق بندی به فهم دسته بندی شده کمک می کند.

بخوانید  داستان های تدبر در قرآن، پناهگاه برگرفته از سوره ی ناس

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

ارائه ی مدل ارتباط با نوجوان

در ارتباط با نوجوان چهار قاعده ی مهم بایستی رعایت شود. اولین قاعده اعتماد سازی است. نوجوان حس نکند که ما می خواهیم مچ او را بگیریم. یا لحن ما از بالا به پایین یا سرزنشی باشد. باید هم قد او شویم تا گفت و گو و ارتباط با نوجوان دو طرفه شود.

دومین قاعده ایجاد سوال های باز است. یعنی سوال هایی که فکر نوجوان را به چالش بکشد و جواب مشخصی نداشته باشد. مثلا پدر شما و سردار سلیمانی در قایق در حال غرق هستند. فقط یک نفر را می توانید نجات دهید. کدام یک را نجات می دهید؟

سومین قاعده انعکلاس است. یعنی پاسخ های خود آن ها را با بیانی روان باز گو کنیم. مثلا پس رابطه ی خونی از هر چیزی مهم تر است. یا میزان تاثیر گذاری فرد در نجات او مهم است. هدف ما این است که ارزش های نوجوان را خودآگاه کنیم.

آخرین قاعده جمع بندی است. همه ی مطالب را در چند جمله روان یا یک سوال مهم و کلی جمع بندی کنیم. هدف ما از گفت وگو با نوجوان این است که فکر کردن او را تقویت کنیم. به او استقلال تفکر بدهیم تا مولد باشد نه فقط یک دنباله رو.

بخوانید  یک داستان خوشمزه ی چمرانی، اژدها پرماجرا

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

تدبر در سوره ی شعرا برای کودکان و نوجوانان

فضای سخن سوره، احوال پیامبر گرامی ما است که برای هدایت امت خود فشار زیادی به خود می آوردند. به گونه که پاهای ایشان از شدت عبادت برای تاثیر گذاری بیش تر، ورم کرده بود. در ادامه سوره شعرا خداوند می فرماید که همه ی پیامبران پیشین تکذیب شدند و قوم ایشان عذاب شدند.

در ادامه به داستان حضرت موسی می پردازد و با کلید واژه ظلم وارد داستان می شود. ظلم و در مقابل آن عدالت موضوع مهمی برای گفت و گو با نوجوان است. داستان حضرت موسی بهترین داستان برای گفت و گو با نوجوان درباره ی ظلم است.

مطابق مدل ارتباط بانوجوان بیان شده  در قسمت قبل پیش می رویم. ابتدا باید اعتماد سازی کنیم. برای سوالات باز می توانیم بپرسیم که مثلا اگر دوست شما در امتحان از شما تقلب بخواهد، اگر به او جواب را برسانید به دیگران ظلم کرده اید. اگر نرسانید به دوستی بینتان ظلم کرده اید. کدام ظلم بزرگ تر است؟ و سوال های مشابه دیگر که جواب مشخصی نداشته باشند. در مرحله انعکلاس پاسخ ها را شسته رفته کنید. در مرحله جمع بندی میتوان یک سوال کلی جمع بندی باشد. کدام ظلم بزرگ تر است؟

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر در سوره ی شعرا برای تدبر کودکان و نوجوانان را مشاهده کنید.