تدبر در سوره ی انشراح برای دانش آموزان

مناسب برای دانش آموزان دوره ی متوسطه

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره ی انشراح برای دانش آموزان

 تدبر در سوره ی انشراح

مخاطب این سوره پیامبر و همه ی کسانی است که می خواهند کار مهمی انجام بدهند. هدف سوره این است که به مخاطب خود آرامش دهد و حس متفاوتی از سختی ها در او ایجاد کند. در این سوره به مواردی اشاره می شود که پیامبر برای گذراندن شرایط سخت به آن ها احتیاج دارد. در ابتدای سوره می فرماید که آیا برای تو سینه ات را گشاده نکردیم؟ سینه ی گشاده وتحمل بالا زمینه ای برای پذیرش نور و هدایت است. در ادامه می فرماید که فشار ها را از روی تو برداشتیم و در میان همه ی این فشار نام تو را بالا بردیم. یکی از علت های مهم پیروزی اسلام، محبوبیت و جذابیت بالای پیامبر در بین یارانشان بود.

در ادامه سوره می فرماید که همراه سختی آسانی است و دوباره این جمله تکرار می شود. یک برداشت از این تکرار، تاکید است ولی برداشت دیگر چرخه سختی و آسانی هایی است که به دنبال یک دیگر می آیند. یک برداشت از مفهوم سوره این است که در دوران سختی آرامش داشته باش که بعد از سختی آسانی است. اما برداشت عمیق تر می تواند این باشد که در کنار سختی ها آسانی هایی است که با تغییر نگاه دیده می شوند و سختی ها را شیرین می کنند.

درک این مفهوم برای پدر و مادر ها آسان است. بچه داری با تمام سختی ها و شب بیداری هایش لذت بخش است. زیرا لذت هایی در کنار آن است که همه ی سختی ها را شیرین می کند. معلمی شغل سختی است، اما معلمی که نگاه خود را به سختی ها تغییر داده است، 9 ماه تحصیلی که همراه با سخت کوشی است را زیبا می بیند.

بخوانید  هویت ملی در کودکان چگونه شکل می گیرد؟

فیلم سینمایی زیبایی های موازی “collateral beauty” نگاهی زیبا به این مفهوم دارد. فیلم در مورد مردی موفق در کسب و کار است که فرزند خود را از دست می دهد. در جریان فیلم برای غلبه بر این سختی، داشتن نگاهی جدید به سختی ها را یاد می گیرد.

در یک نظریه روانشناسی برای غلبه بر ترس کودک، باید آن ترس را بامزه کرد. می توان به سختی ها هم این گونه نگاه کرد. همان سختی که ما را می شکند، ما را بزرگ می کند. ظرفیت ما را تغییر می دهد. بعد از گذراندن یک سختی بزرگ، انگار یک آدم دیگری شده ایم. موضوعات کم اهمیت در نگاه ما ناچیز شده اند.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

تدبر در سوره ی انشراح برای دانش آموزان

این سوره مفاهیم عمیقی دارد که فقط برای دوره ی متوسطه مناسب است. مفاهیم این سوره را می توان با استفاده از کارتن ها و مثال ها برای دانش آموزان قابل فهم کرد.

در فضای دخترانه کارتن های زیادی برای انتقال این فهوم وجود دارد. باخانمان، حنا، آنه شرلی و… همه ی این ها شخصیت هایی هستند که در شرایط بسیار سخت شاداب هستند و تلاش می کنند. حتی به اطرافیان خود نیز انرژی می دهد. همین شرایط سخت است که از آن ها قهرمان ساخته است. درمقابل شخصیت هایی که در ناز و نعمت هستند، راه تلاش ومبارزه را یاد نگرفته اند و ضعیف شده اند.

بخوانید  یک داستان خوشمزه ی چمرانی؛ من چه جوری با نی نی بازی کنم؟

برای پسر ها میتوان از علاقه ی آن ها به ورزش استفاده کرد. مثالی که میتوان زد این است که مثلا شما اگر تیم فوتبالی داشته باشید و بخواهید قوی شوید یا قدرت خود را به چالش بکشید، دوست دارید با چه تیمی مبارزه کنید؟ قوی یا ضعیف؟ قطعا قوی.

می توان فرق انسانی که در آفریقا برای نجات هم وطنان خود تلاش می کند و کسی که دریک کشور پیشرفته در ناز و نعمت است را مثال زد. کدام یک از آن ها انسان قوی تر و با ظرفیت و تاثیر گذاری بیش تری هستند. در ادامه سوره می فرماید که هر زمان که از دوره پرفشار خارج شدی دوباره شروع کن. برنامه ریزی برای دوره ی فراغت اهمیت بالایی دارد. همه ی انسان های موفق برای فراغت خود برنامه دارند. معلم خوب معلمی است که در دوران فراغت خود را ارتقاء دهد.

جلسه آینده (لایو تدبر در سوره ی شعرا) با ما همراه باشید . در مورد مدل گفت و گوی چالشی و بالنده با نوجوان صحبت خواهیم کرد.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر در سوره ی انشراح برای دانش آموزان را مشاهده کنید.