مقدمه ای بر تدبر در قرآن و

تدبر در سوره حمد برای کودکان

مناسب برای همه دانش آموزان و معلمان

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره حمد برای کودکان

مقدمه ای بر تدبر در قرآن

تدبر در قرآن چیست؟ تفاوت تفسیر و تدبر چیست؟ وقتی صحبت ازمحتوا و مفهوم قرآن می شود، ذهن ما به سمت استفاده از ترجمه ها و تفاسیری می رود که بزرگان این حوزه نوشته اند. اما قرار بود که قرآن برای همه ما نور و راهنما باشد. برای پر کردن این خلأ تعدادی از اساتید بر مبنای مدل المیزان، ساختاری جدید برای فهم قرآن ارائه کرده اند.

ساختاری که به کمک آن بتوان ارتباط بین آیه های قرآن را فهمید و فهم یکپارچه از قرآن به دست آورد. این روش کمک میکند که تا حدی توان تفکر و همراهی با سوره را پیدا کنیم و از تفسیر به رأی نیز جلوگیری می کند. فهم تدبری به معنای دیگر، فهم منسجم و یکپارچه است.

تدبر شامل درک هدف اصلی، فضای سخن و سیاق بندی می باشد. در فهم تدبری باید هدف کلی قرآن را جست و جو کنیم. فهم یک آیه مستقل یا عدم فهم کل نگر حتی ممکن است ما را به حقیقت نادرستی برساند. فهم فضای سخن اهمیت بالایی دارد. فضای سخن را میتوانیم از شأن نزول یا از اتمسفر جاری یا از هر دو روش درک کنیم .

به طور مثال سوره تکاثر در فضایی نازل شده است که عرب جاهلی در جزیی ترین مسائل هم رقابت داشته اند. این سوره درمذمت رقابت در زیاده طلبی، تجمل و اشرافیت نازل شده است. در سیاق بندی هدف کلی سوره را به چند هدف جزئی تقسیم می کنیم. درواقع چند آیه در کنار هم هدف جزئی را دنبال می کنند. مجموعه هدف های جزئی کنار هم ما را به هدف کلی می رساند.ابتدای مسیر تدبر میتوانیم به کتاب حزب مفصل آقای صبوحی مراجعه کنیم.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

بخوانید  تدبر در سوره تین برای کودکان و نوجوانان

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

تدبری کوتاه در سوره حمد

تدبر در سوره حمد اهمیت فوق العاده ای دارد. حمد تنها سوره ای است که باید ۱۷ بار در طول شبانه روز خوانده شود. این سوره در واقع خلاصه و عصاره مفاهیم کل قرآن است. 

هدف کلی سوره، حمد خداوند است. سوره در فضایی نازل شده است که بندگان می خواهند با خدای خود ارتباط برقرار کنند. حال به سیاق بندی سوره حمد می پردازیم. سیاق اول شامل ۳ آیه اول در مورد حمد خداوند و بیان اوصاف خداوند است. صفت رحمت خدا در معنای عام و خاص بیان میشود. سیاق دوم توصیف جایگاه بنده و نسبت او با خداوند است. بنده بیان می کند که تنها خدا را میپرسم و در سختی ها تنها از او یاری میخواهم. سیاق سوم مهم ترین خواسته بنده یعنی هدایت است. مصادیق هدایت را به طور دقیق مشخص می کند. راه هدایت راه کسانی که خداوند به آن ها  نعمت داده است معرفی میشود و نه مغضوبین و گمراهان. باید سردمداران ایمان و سردمداران کفر را همزمان بشناسیم. 

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

بخوانید  تدبر درسوره ناس و فلق برای کودکان با قصه

تدبر در سوره حمد برای کودکان

تدبر می تواند بهترین لایه ورود برای فهم قران برای کودکان باشد. قرآن برای کودکان باید با فهم کاربرد آن در زندگی آغاز شود. تدبر در قرآن برای کودکان باید به همراه قصه و بازی و.. باشد. تدبر در سوره حمد برای همه دانش آموزان مفید است. برای دانش آموزان بالاتر از ابتدایی می توان تدبر عمیق تری ارائه کرد.

 غرض اصلی سوره حمد است ولی ملموس شدن برای کودکان در بعضی سوره ها به اجبار از مفهوم اصلی عدول میکنیم. محور تدبر در سوره حمد برای کودکان دوره اول و دوم ابتدایی را می توان بر مبنای قهرمان قرار داد. در سوره بیان شده است که ما باید دنبال راه قهرمان ها برویم و دنبال راه یک سری افراد نرویم. از دانش آموزان بپرسیم که شما چه قهرمانانی دارید؟ باب اسفنجی؟ صلح بانان؟ شب نقاب؟ چه ویژگی هایی دارند که شما خوشتان می آید؟ آیا این فرد ارزشش را دارد؟ در واقع می خواهیم انتخاب قهرمان و ضد قهرمان را توسط دانش آموز خودآگاه کنیم. کمک می کنیم که دانش آموز بتواند از دوره ای که قهرمان را به خاطر ظاهر و لعاب رسانه ای قهرمان می داند عبور کند. نگاه نقادانه به مفهوم قهرمان پیدا کند. بتواند در دنیای واقعی ابزار ارزیابی پیدا کند. بتواند پله به پله قهرمان خود رشد دهد.

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد.  در این فیلم می توانید تدبر در سوره حمد برای کودکان را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر کودکان در قرآن مشاهده کنید.

علاوه بر این فیلم، در لینکهای زیر می توانید قصه سوره حمد جهت تدبر در سوره حمد برای کودکان را مشاهده کنید.

تدبر در سوره حمد برای کودکان با قصه_دوره_اول_ابتدایی

تدبر در سوره حمد برای کودکان با قصه_دوره_دوم_ابتدایی