تدبر در سوره مسد برای کودکان

مناسب برای همه ی دانش آموزان

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره مسد برای کودکان

مقدمه ای بر تربیت دینی

چرا با وجود حجم بالای آموزش مسائل دینی در مدارس، جوانان به فهم عمیقی از دین نرسیده اند؟ تربیت دینی صحیح چگونه است؟ در طراحی سنتی اطلاعات زیادی در مورد مسائل مختلف دینی به دانش آموز داده می شود. یک نکته مبنایی مهمی که در فضای تربیتی وجود دارد این است که انسان ابعاد مختلفی دارد. با طراحی تک بعدی نمیتوانیم انسان چند بعدی را تربیت کنیم.
در تربیت دینی باید سه ساحت گرایش، بینش و کنش در نظر گرفته شود. گرایش به معنی احساسات ما نسبت به موضوع است. بینش، مفهوم عمیقی است که از موضوع درک می کنیم. کنش، رفتاری است که این موضوع در ما شکل می دهد. نکته قابل اهمیت این است که گاهی انبار اطلاعات یا دادن اطلاعات بیش از حد در ساحت گرایش عکس عمل می کند و متاسفانه احساسات منفی ایجاد می کند.
در واقع در طراحی سنتی به ساحت گرایش و کنش توجهی نمی شود. ساحت بینش نیز به انتقال سطحی و نمره محور خلاصه می شود. این در حالی است که برای فهم عمیق دین باید با ایجاد سوال های مهم در ذهن دانش آموز، دین او به چالش کشیده شود. مثلا دنیای بدون پیامبر په جور دنیایی است ؟ نمونه ی این فهم عمیق را می توان در بینش توحیدی ارائه شده در حدیث توحید مفضل توسط امام صادق (ع) مشاهده کرد.

اگر می خواهید یک مقدمه ی کوتاه در مورد تدبر در قرآن  مطالعه کنید، به لینک زیر مراجعه کنید.

لایو تدبر در سوره حمد برای کودکان

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

بخوانید  ویژگی بازی های کودکانه

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

 تدبر در سوره مسد
فضای سخن سوره مسد به این گونه است که پیامبر هنوز تشکیل حکومت نداده است. پنهانی یار جمع می کند. کفار نگران به خطر افتادن موقعیت خود هستند. ابولهب عموی پیامبر و همسرش پیامبر را به شدت آزار می دهند.
سوره با حس انزجار و ستیزه جویی آغاز می شود. در این سوره خداوند به زیبایی تصویر سازی می کند. این تصویر سازی به اثر گذاری  کمک زیادی می کند. سوره تصویر دشمن نفرین شده و ملعونی را نمایش می دهد. همسر او را در حالت ذلیلانه ای هیزم کش جهنم به تصویر می کشد.

این تصویر سازی در ساحت گرایش به ما کمک می کند که حس انزجار نسبت به دشمن پیامبر پیدا کنیم. در ساحت کنش برای ما این گونه رفتار سازی می کند که انزجار خود را اعلام کنیم. در ساحت بینش به ما این فهم عمیق را می دهد که دشمن قسم خورده ای داریم و اعلام انزجار از او موضوع مهمی است.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید  داستان های تدبر در قرآن؛ راز پلیکان چه بود؟

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

تدبر در سوره مسد برای کودکان

تدبر در سوره مسد برای  کودکان به موضع گیری در برابر استکبار کمک بزرگی می کند. در توضیح مفهوم روز سیزده آبان و روز قدس به دانش آموزان، تدبر در سوره مسد بسیار کمک کننده است.

داستانی از کتاب کلیله و دمنه و داستانی از کتاب مثنوی برای تدبر در سوره مسد برای دانش آموزان و مفهوم اعلام انزجار از استکبار برای دانش آموزان مناسب هستند.

داستان مارگیر بغدادی از کتاب کلیله و دمنه : مردی مارگیر میخواست اثبات کند که خیلی توانمند است، روزی مار بی جانی را شکار میکند… ادامه این قصه زیبا برای مفهوم سوره مسد برای دانش آموزان با قصه را میتوانید در فیلم مشاهده کنید.

داستان ماهی ها و پلیکان از کتاب مثنوی : در برکه ای تعدادی ماهی زندگی می کردند، روزی پلیکانی آمد و با وعده بردن ماهی ها به جای بهتر آن ها را با خود برد و در راه خورد…ادامه این قصه زیبا برای مفهوم سوره مسد برای دانش آموزان با قصه را میتوانید در فیلم مشاهده کنید.

اگر به این قصه علاقه مند شدید، علاوه بر این فیلم در لینک زیر می توانید همین قصه را با جزییات بیشتر مشاهده کنید.

تدبر در سوره مسد برای دانش آموزان با قصه

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر هم چنین دو نمونه داستان مرتبط برای تدبر  در سوره ی مسد برای کودکان مشاهده کنید.