بازی ریاضی

خلاق

کلاس دوم

قسمت دوم

خانواده بزرگ شهید چمران بازی ریاضی خلاق کلاس دوم، قسمت دوم

مقدمه

دراین نوشته به بازی ریاضی خلاق کلاس دوم، می پردازیم. ما در پایه ی دوم معمولا درس را با بازی ریاض خلاق کلاس دوم و فعالیت و قصه به بچه ها یاد می دهیم. گاهی هم ساخت و ساز می کنند. استفاده از بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و یک سری ابزار جذاب برای آموزش ریاضی، بچه ها را کاملا مشتاقانه همراه می کند. همچنین باعث یادگیری عمیق آن ها می شود.در شروع سال تحصیلی کلاس دوم، برای اینکه یک یادآوری از کلاس اول داشته باشیم، تعدادی کاربرگ رنگ آمیزی به بچه ها دادیم.  یک آدم برفی بود که قسمت های مختلفی داشت و در هر قسمتش جمع یک رقمی با یک رقمی نوشته شده بود و بچه ها باید جواب می دادند.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و ساعت

در کلاس دوم برای آموزش ساعت، از دو بازی ریاضی خلاق کلاس دوم، استفاده کردیم. ازی ریاضی خلاق اول به این صورت بود که، با کارتون یک تاس بزرگ ساختیم. روی ضلع های آن یک سری اعداد نوشتیم. یک ساعت خام هم روی تابلو کشیدیم. بچه ها تاس را می انداختند. هر عددی می آمد روی ساعتی که روی تابلو کشیده بودیم نشان می دادند. در ابتدا عقربه بزرگ را روی ۱۲ ثابت گذاشتیم و با انداختن تاس، عقربه کوچک را تغییر می‌دادیم. مثلاً اگر تاس عدد ۵ را نشان می داد، عقربه کوچک را روی ۵ قرار می دادیم. بعد که خوب یاد گرفتند یک تاس دیگر هم ساختیم و دقیقه ها را روی اضلاع آن نوشتیم. مثلاً روی تاس ساعت، عدد ۶ می آمد. روی تاس دقیقه، نیم ساعت می آمد. بچه ها باید ۶.۳۰ را روی ساعت تابلو نشان می دادند.

برای بازی ریاضی خلاق دوم، طرح یک پازل خام را پرینت گرفتیم. برش زدیم و روی یکی از دو تا تکه پازل که در هم فرو می رفتند، مثلاً ۱۱.۴۵ می نوشتیم. روی تکه دیگر با عقربه، این زمان را نشان می‌دادیم. از بچه ها می خواستیم پازل ها را کامل کنند.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و آموزش الگوی یابی

به بچه ها تعدادی کاغذ رنگی دادیم تا شکلی که شبیه بالن بود را روی کاغذ رنگی بکشند و برش بزنند.  آن ها را طبق یک ترتیب خاصی کنار هم چیدند.  شبیه یک بالون سه بعدی شد. آن ها را به هم وصل کردیم و آن را تبدیل به لوستر کلاس کردیم.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و نوشتن اعداد به صورت نظام دار

با سه عدد ۲ و ۳ و ۸، چند عدد ۳ رقمی می توان ساخت؟ ما به صورت داستان برای بچه ها گفتیم که هر دفعه یکی از عددها پادشاه می شود. دو عدد بعدی سرباز او می شوند. مثلاً ابتدا ۲ پادشاه شد و ۳ و ۸ سرباز شدند. دفعه دیگر، ۳ پادشاه شد و همینطور ادامه دادیم. اعداد جایشان را با هم عوض می کردند و این طوری بچه ها عددی را جا نمی انداختند.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و جمع و تفریق اعداد دو رقمی

برای بازی ریاضی خلاق در مبحث جمع و تفریق، برای بچه ها داستان گفتیم. داستان شهر عددها. یک سری اعداد می خواستند اسکیت بازی کنند. اما یکی از دوست های آن ها فقط دوست داشت سرسره بازی کند. مثلاً اگر عدد ما ۱۴+۲۳ باشد،  یک اسکیت می کشیم. عدد ۲۳ را بالای اسکیت و ۱۰ را زیر ۲۳ قرار می دهیم. جمع آن ها را که ۳۳ هست را انتهای اسکیت می نویسیم. یک سرسره می کشیم و عدد ۴ را سر می دهیم به پایین و زیر اسکیت قرار می گیرد. با ۳۳ جمع می شود و  مجموع کل، می شود 37.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و تقریب زدن

داستان دختر کوچولویی که قرار بود به خانه ی مادربزرگش که در کوهستان بود، برود. خانه ی دختر کوچولو در دامنه ی اول بود که عدد ۱۰ را نوشتیم. خانه ی مادربزرگش در دامنه ی دوم بود که عدد ۲۰ را نوشتیم. برای قله عدد ۱۵ را درنظر گرفتیم. دختر کوچولو وقتی راه می‌افتد و به عدد ۱۴ می رسد باران تندی می بارد. از بچه ها می پرسیم به نظرتان به خانه خودش برگردد یا راه را ادامه دهد؟ بچه ها می گویند به خانه برگردد فردا دوباره دختر کوچولو راه می افتد به سمت خانه ی مادربزرگش. این دفعه وقتی به عدد ۱۵ می رسد برف زیادی می بارد اما دختر کوچولو دیگر برنمی گردد. اسکیت می پوشد و سر می خورد وف به خونه مادربزرگ می رسد.
یک بازی دیگر هم داشتیم و این بود که بچه ها را دو گروه کردیم و به یک گروه عددهای رند و به گروه دیگر عددهای غیر رند را دادیم. گفتیم هرکس باید یار خودش را در گروه مقابل پیدا کند.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و اشکال هندسی

برای بازی ریاضی خلاق کلاس دوم در مبحث اشکال هندسی، یک پروژه ی دست ورزی داشتیم. به بچه ها کمی خمیر و خلال دندان دادیم. از آن ها خواستیم اشکال هندسی را بسازند.
یک بازی دیگر هم داشتیم که از بچه ها خواستیم با بلوک های چوبی و رنگارنگی که در مدرسه داشتیم یک شهر بسازند که ساختمان و پارک و بیمارستان داشته باشد. از اشکال هندسی در آن شهر استفاده کرده بودند.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص بازی ریاضی خلاق کلاس دوم  ارائه زیر توسط خانم زهرا سادات مسرور، مربی کلاس دوم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی برای تثبیت و آموزش نشانه ها

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در کلاس دوم، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی،  می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانیبخش کلاس دوم مراجعه کنید.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و آمار و نمودار

برای بازی ریاضی در مبحث آمار، مراسمی که قرار بود برگزار کنیم و ژله بین بچه ها پخش کنیم، رفتیم از تک تک بچه ها پرسیدیم چه طعمی از ژله را دوست دارید و یادداشت کردیم و آمار گرفتیم.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و اعداد سه رقمی

برای بازی ریاضی خلاق در مبحث اعداد 3 رقمی، از داستان چغندر پربرکت کتاب فارسی استفاده کردیم.  مامان بزرگ پیری بود که بچه ها می خواستند برای او تولد بگیرند. اما نمی دانستند بعد از عدد ۹۹ چه عددی است و یکی از نوه های بزرگتر به آن ها توضیح داد که عدد بعدی ۱۰۰ می باشد.
به عنوان تکلیف، از بچه ها خواستیم شماره های ضروری که سه رقمی هستند را پیدا کنند و به دوست هایشان بگویند.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و اندازه گیری

می خواستیم به مناسبت جشنی، در کلاس تور بلندی بزنیم. هرکدام از بچه ها با هر چیزی که دوست داشتند تور را اندازه گرفتند، با قدم، با ماژیک، با کتاب. اما خودشان دیدند به نتیجه نمی رسند. باید معیار واحد داشته باشند و قرار شد همگی با قدم هایشان اندازه بگیرند.
فعالیت دیگردر اردوهای محلی، به مغازه های مختلف می رفتیم و از آن ها می پرسیدیم شما طلا یا میوه یا پارچه ها را با چه وسیله ای اندازه می گیرد.

بازی ریاضی خلاق کلاس دوم و تقارن دو و چهار وجهی

بچه ها را گروه بندی کردیم و شانه تخم مرغ را دو قسمت کردیم و طبق الگوی خاصی در یک طرف آن، دکمه های رنگی را گذاشتیم و از بچه ها خواستیم طرف دیگر را مانند طرف اول درست کنند.