پروژه ساخت و ساز

با کارتن و اره مویی

برای ابتدایی

خانواده بزرگ شهید چمران پروژه ساخت و ساز با کارتن و اره مویی برای ابتدایی

پروژه ساخت و ساز با کارتن و اره مویی

بستر پروژه، بستری مناسب برای جذاب کردن فضای آموزشی و افزایش مهارت دانش آموزان است. بسیاری از مباحث درسی را می توان در قالب پروژه های ساخت و ساز جذاب کرد. در این نوشته به پروژه ساخت و ساز با کارتن و اره مویی می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید.

شیوه کار با اره مویی

امسال در کلاس پروژه ها کار با اره مویی، کارتن و ابزارهای ساخت و ساز را با بچه ها انجام دادیم‌. اره مویی دو تا پیچ دارد، که این پیچ ها باز می شوند. تیغه اره مویی در این قسمت قرار میگیرد. دست اره مویی را می گیریم و به صورت عمودی باید اره کنیم.

اره پیش کار

وسیله دیگری به اسم اره پیش کار داریم که کار اره کردن را برای ما راحت تر می کند. به وسیله این پیچ روی میز سوار می شود. یک قسمت حفره دارد که پیچ وسیله دیگر را در داخل حفره می اندازیم. سپس صفحه  کارمان را روی میزی که می خواهیم کار کنیم قرار می دهیم. از زیر پیچ آن را سفت می کنیم. خوب سفت می کنیم که صفحه حرکت نکند. در قسمتی از صفحه دو شیار داریم که شیار بزرگ تر برای کارهای ابتدایی تر است. بهتر است که بچه ها از این شیار استفاده کنند و شیار کوچک تر برای کارهای جزئی تر و دقیق تر است.

بخوانید  آموزش مساحت اشکال با بازی (قسمت اول)

کمانگیر

بچه ها زمان کار کردن، قسمت کارتنی یا چوبی شان را روی این شیار قرار می دهند و شروع به اره کردن می کنند. وسیله ی دیگری به نام کمانگیر داریم. این وسیله باعث می شود که ما راحت تر تیغه را داخل اره مویی جا بیندازیم. برای اینکه تیغه داخل اره قرار بگیرد، اره باید فشرده شود که این کار را کمانگیر انجام می دهد به وسیله اهرمی که دارد اره را فشرده می کند. سپس پیچ ها را شل می کنیم و تیغه را قرار می دهیم.

برای راحتی کار و باز و بسه کردن پیچ ها از مشتی استفاده می کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که این پیچ ها خیلی زود هرز می شوند. برای اینکه این اتفاق نیفتد، بهتر است که ابتدا برای باز کردن پیچ ها با مشتی پیچ ها را شل کنیم و ادامه آن را با دست انجام دهیم. همین طور برعکس برای بستن پیچ ها، اول با دستمان پیچ ها را می بندیم و سپس برای سفت کردن از مشتی استفاده کنیم.

جا انداختن تیغه اره مویی

مرحله بعد، مرحله جا انداختن تیغه اره مویی است. تیغه های اره مویی دو نوع هستن، یک نوع هر دو طرف دندانه دارد و قابلیت اره کردن را دارند و نوع دیگر فقط یک طرف حالت اره دارد و طرف دیگر صاف است. زمان جا انداختن این تیغه در اره مویی حتما باید دقت بکنیم که آن قسمتی که حالت تیغه دارد بیرون قرار بگیرد و قسمت صاف درون اره باشد.

تیغه را زیر پیچ ها قرار می دهیم و سپس با دست پیچ ها را سفت می کنیم و در آخر با مشتی سفت تر می کنیم. بعد از جا انداختن تیغه، حالا آن را به وسیله اهرم کمانگیر باز می کنیم. باید تیغه ما کاملا بدون تاب و صاف باشد، یعنی زمانی که دست می زنیم شل نباشد و حرکت هم نکند. اگر اینگونه بود، دوباره اره را درون کمانگیر قرار می دهیم، پیچ ها را شل می کنیم و مراحل را مجدد تکرار می کنیم. تا تیغه هیچ پیچ و تابی نداشته باشد.

بخوانید  2 تا طرح درس جذاب ابتدایی که بچه ها عاشقش میشن!

برای کار کردن با بچه ها بهتر است که ابتدا از کارهای کارتنی استفاده کنیم تا بچه ها دستشان راه بیفتتد. سپس از تخته سه لا استفاده کنید. بعد از اره کردن چوب، رنگ گواش را در اختیار بچه ها قرار می دهیم  که بچه ها به سلیقه خودشان کارهایشان را رنگ می کنند.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی) مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص پروژه ساخت و ساز با کارتن و اره مویی فیلم آموزشی زیر که توسط مربی ادبستان شهید چمران ارائه شده است را مشاهده کنید.