هیئات باید محل انتقال مفاهیم دینی و اعتقادی به نسل جدید باشند

خانواده بزرگ شهید چمران هیئات باید محل انتقال مفاهیم دینی و اعتقادی به نسل جدید باشندمصاحبه خبرگزاری مهر با احمدرضا اعلایی، کارشناس حوزه تربیت:

حجت‌الاسلام احمدرضا اعلایی از اولین فعالین و ایده پردازان حسینیه کودک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با لزوم راه‌اندازی حسینیه کودک در هیئات مذهبی اظهار کرد: برای اولین بار ایده حسینیه کودک را سال ۱۳۹۱ در کنار هیئت الزهرا (س) دانشگاه شریف عملیاتی کردیم و قرار بود از کودکان نگهداری کنیم و برنامه‌هایی نیز برای گروه سنی خاص متناسب با سن آن‌ها در نظر گرفتیم که از جمله این فعالیت‌ها باید به سفره گل، کاردستی، اوریگامی و… اشاره کرد.

وی ادامه داد: کم‌کم این ایده مدون‌تر شد و با توجه به رضایت والدین از این اتفاق، شب‌های ماه مبارک رمضان نیز به ایامی که این حسینیه‌ها فعالیت می‌کردند اضافه شد و در کنار آن برخی دیگر از هیئت‌ها خواستار برپایی حسینیه کودک در کنار محافل خود شدند.

این کارشناس حوزه کودک تبیین کرد: برنامه‌های ما خاص کودکان ۴ تا ۹ سال بود و کودکان کوچک‌تر از رده سنی یاد شده می‌توانستند در کنار والدینشان به ما بپیوندند و نیز نونهالان و نوجوانان بزرگ‌تر از این رده سنی نیز تفکیک می‌شدند و در فضایی جدی‌تر قرار می‌گرفتند که مسئولیت برپایی مراسم و فعالیت با خود آن‌ها بود.

اعلایی عنوان کرد: برنامه‌هایی که ما در نظر گرفتیم کم‌کم منسجم‌تر شد و با همکاری کودکان به قصه‌گویی، شعرخوانی و طرح مفاهیم در قالب نمایش‌های عروسکی و … می‌پرداختیم و قهرمانان عاشورا و مفاهیم اخلاقی و دینی را در این قالب مطرح کرده‌ایم.

وی گفت: اتفاق مهمی مانند عزاداری در ایام محرم که در فضای عمومی جامعه تأثیر دارد حتماً باید روی فضای کودکان نیز اثرگذار باشد و باید برنامه‌هایی داشته باشیم که کودکانمان که نسل آینده ما را تشکیل می‌دهند درگیر این فضا شوند.

بخوانید  کودکان تا هفت سالگی باید آزاد باشند؛ حسینیه‌ای که کودکان آن را مدیریت می‌کنند

این کارشناس حوزه کودک خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز طراحی مناسبی برای کودکان برای انتقال مفاهیم در ایام محرم و یا برنامه‌ای برای آشنا سازی آن‌ها نداریم و باید کارشناسان روی این زمینه مطالعه و پژوهش کنند تا به یک راهبرد کاربردی برسیم.

اعلایی اضافه کرد: فضاهای عزاداری کاملاً مختص بزرگ‌سالان است و عموماً برنامه‌های ما همین قشر سنی را در بر می‌گیرد، برای مثال برنامه‌های روز دانش آموز ویژه بزرگ‌سالان است و هیچ برنامه‌ای برای دانش آموزان کوچک‌تر از دبیرستان نداریم لذا تأکید می‌کنیم که هیئت‌ها باید حرفه‌ای‌تر برگزار شوند و این موضوعات در آن‌ها دیده شود.

وی گفت: رفتار بزرگ‌سالان در این برنامه‌ها معمولاً کودکان را فراری می‌کند درحالی‌که باید در آن‌ها علاقه‌مندی ایجاد کنیم و حسینیه کودک احتمالاً می‌تواند یکی از این طرح‌های جذاب باشد.

کد خبر 5555016

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.