خلاقیت در هنر دبستان

خانواده بزرگ شهید چمران خلاقیت در هنر دبستان

آموزش هنر برای دبستانی ها فوت و فن های خاص خودش را دارد. هم باید ساده و جذاب باشد. هم کاربردی. اگر بیش از اندازه برای هنر چارچوب مشخص کنیم؛ خلاقیت بچه ها را سرکوب کرده ایم. خلاقیت در هنر دبستان اهمیت زیادی دارد.

در این نوشته به معرفی چند نمونه خلاقیت در هنر دبستان می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)مراجعه کنید.

اگر به دنبال خلاقیت در هنر دبستان هستید. بسته جامع فعالیت های هنری همان چیزی است که شما به دنبال آن هستید.

ورود به پروژه آبرنگ

برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان؛ با یک کار آبرنگی ساده شروع کردیم. ورودمان به پروژه آبرنگ با تابلوی سلام بود. چون آبرنگ یک ویژگی دارد که خیلی خوب می‌توانند ترکیب شوند و حالت رویایی دارد، ما سعی کردیم دو تا رنگ انتخاب کنیم. بنفش و قرمز یا سبز و زرد. دو تا رنگ و یک کادر کشیدیم. گفتیم یک طرفش را سبز یک طرف را زرد می‌کنیم. این رنگ‌ها را ادامه می‌دهیم و با آب خیس می‌کنیم تا تونالیته رنگی ایجاد شود. این شروعی بود برای اینکه بچه‌ها با رنگ و آبرنگ و اینکه چه جوری آبرنگ را با آب خیس بکنند؛ آشنا شوند.

معرفی چند پروژه هنر دبستان

بعد از تابستان وارد پروژه‌های مجازی می‌شویم. پروژه مجازی هم آبرنگ و هم گواش را شامل می‌شود. که باز ما پروژه‌های مختلفی داشتیم. با اشکال هندسی کار کردیم. تابلو درست کردیم. کارت تبریک درست کردیم. خیلی از مناسبت‌ها را پوشش دادیم. طراحی معماری و حرم نگاری داشتیم. کارت پستال داشتیم. فعالیت‌های رنگ انگشتی داشتیم و بعد سفالگری، با بچه‌های اول و دوم و با گل سفال، و بچه‌های سوم و چهارم با گل سفید کار می‌کردیم.

گل آبرنگی

می‌خواهیم راجع به پروژه‌های آبرنگ صحبت کنیم. برای شروع پروژه آبرنگ سعی کردم یک گلی را به بچه‌ها آموزش بدهم که حالا هم متنوع باشد و قبلاً کار نکرده باشند. هم اینکه شروع کارمان با آبرنگ، آموزش ساده‌ای باشد. برای آموزش من اول می‌کشیدم بعد به بچه‌ها می‌گفتم که خوب نگاه کنید. بعد حالا تمرین کنید و چند بار گل را بکشید.  بعد شروع به اجرا کنید.

بخوانید  بازی ریاضی خلاق کلاس دوم، قسمت دوم

مقواهای فابریانو مخصوص آبرنگ

چون ما برای پروژه‌های آبرنگ با بچه‌ها با این عنوان شروع کردیم که ما به شما مقواهای مخصوص آبرنگ دادیم. مقواهای فابریانو که بافت خوبی دارد. وقتی خیس می‌شود، از بین نمی‌رود و نتیجه کار بچه‌ها خوب می‌شود. بعد به بچه‌ها گفتیم که شما دیگر بزرگتر شدید و هنرمندتر و قرار است با این مقواهای مخصوص کار کنید. حواستان باشد به خاطر همین ما اول روی کاغذ تمرین می‌کردیم و بعد می‌گفتیم حالا گل را روی مقوای اصلی هم بکش.

ما برای یک مناسبتی ‌خواستیم، بچه‌ها قابی درست کنند و نوشته‌هایی را داخل آن بنویسند و به این صورت با بچه‌ها کار کردیم. این آموزش برای بچه‌های دوم و سوم و چهارم بود. خود بچه‌ها ممکن بود گل‌های دیگری بکشند. برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان، اینجوری نبود که ما بگوییم چرا گل دیگری کشیدی؟ چرا شبیه چیزی که ما گفتیم نکشیدی؟ همین که سعی می‌کردند در آن قاعده پیش بروند، برایشان کافی بود. ترکیب بندی قاب به تفکر و خلاقیت بچه‌ها بستگی داشت.

خلاقیت در هنر دبستان به همراه آموزش

خلاقیت در هنر دبستان می تواند به گونه باشد که به خدمت آموزش هم  در بیاید.ما پروژه‌ها را سعی می‌کردیم جوری پیش برویم که مسائل آموزشی را هم پوشش بدهیم. در کلاس دوم بچه‌ها آموزش آشنایی با اشکال هندسی داشتند. سعی کردیم در بسته هنر شابلون‌هایی قرار بدهیم که شکل‌های هندسی داشت. مثل مربع، مثلث و غیره. مربع‌ها از کوچک تا بزرگ داشت. بعد سعی کردیم برای عید غدیر تابلوی یا علی درست کنیم. گفتیم یک خط زمینه می‌کشید و نوشته را می‌نویسید. حالا با مربع یا دایره داخلش را پر می‌کنید.

خلاقیت در هنر دبستان با آبرنگ خیس

برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان، تکنیک دیگری که در آبرنگ یاد گرفتیم، آموزش روش آبرنگ خیس بود. به این صورت که صفحه را خیس می‌کنیم و چند تا قطره رنگ روی آب می‌ریزیم و آن پخش شدن یک اتفاق خیلی هیجان انگیز است. برای این کار اول فیلم را برای بچه‌ها پخش کردم. برای این آموزش که مجازی بودنش سخت است، من فیلم را گذاشتم. این برایشان خیلی جالب بود.

بخوانید  بازی و ریاضی ابتدایی

خلاقیت در هنر دبستان با نقاشی فوت فوتی

یک کار دیگر کارت تبریک روز مادر بود. برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان، از نقاشی فوت فوتی کمک گرفتیم. ما با آبرنگ یا گواش رقیق روی کاغذ می‌گذاریم و فوت می‌کنیم و با حرکت فوت، رنگ‌ها توی هم ترکیب می‌شوند. این مدل پایین  که حالت اوریگامی دارد، برای بچه‌های کلاس سوم و چهارم است. این روش را به بچه‌ها آموزش دادیم اما بعضی‌ها دوست نداشتند، انجام بدهند.

خلاقیت در هنر دبستان با چاپ نمدی

یک مناسبت دیگر روز پدر بود. برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان، سعی کردیم از تکنیک چاپ برای بچه‌ها استفاده کنیم. خیلی روش خلاقانه‌ای بود. ما با نمد مستطیلی را تا می‌کنیم و لول می‌کنیم بعد با کش انتهایش را می‌بندیم و داخل گواش می‌زنیم و باهاش چاپ می‌زنیم و یک دسته گل درست می‌شود. روش دیگر این بود که بچه‌ها با گوش پاک کن چاپ می‌زنند.

خلاقیت در هنر دبستان با ساختن نشان کتاب

بستر دیگر برای پروژه آبرنگ، نشان کتاب بود. سعی می‌کنیم هنر ما کاربردی باشد نه اینکه دفتر نقاشی پر شود و قاب‌ها زیاد شود. برای بچه‌ها هم کاربردی بودن هنر مهم است. چون ما بچه‌های کتابخوانی داشتیم سعی کردیم خودمون با هم درست کنیم. حتی بیشتر درست کنیم و هدیه بدهیم. برای داشتن خلاقیت در هنر دبستان، خیلی مهم است در کلاس اول ما آموزش مستقیمی نداریم که بخواهد الگو پذیری شود. ما موضوع را می‌دهیم بستر و نحوه اجرا با خود بچه‌هاست. ما چهارچوب را تعیین می‌کنیم اما باز هم خروجی با خود بچه‌هاست.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص خلاقیت در هنر دبستان ، توضیحات ارائه شده توسط مربی  ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.