تدبر در قرآن

برای کودکان

خانواده بزرگ شهید چمران با تدبر در قرآن برای کودکان، اونا رو عاشق قرآن کن

شاید این سوالات در ذهن شما هم باشد. چگونه کودکان را با قرآن مانوس کنیم؟ آیا تدبر در قرآن برای کودکان امکان پذیر است؟ چگونه کاری کنیم که قرآن برای کودک با بازی و قصه قابل فهم شود؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا با وجود آموزش قرآن در مدرسه، جوانان نه تنها با قرآن مانوس نیستند، بلکه در قرائت و ترجمه قرآن هم لنگ می زنند؟

در این نوشته به تدبر در قرآن برای کودکان با موضوع توحید می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در موضوع تدبر در قرآن برای کودکان و تربیت دینی، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانیبسته جامع تربیت دینی و بسته جامع قرآن و هدیه های آسمانی ، مراجعه کنید.

تدبر در قرآن برای کودکان قسمت سوره توحید را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید.

تدبر در سوره توحید برای کودکان

سوال چالشی تدبر در قرآن برای کوکان

برای تدبر در قرآن برای کوکان از یک سوال چالشی از بچه ها شروع می کنیم. زبان سوال ما مهم است، یعنی می توانیم بگوییم خدا یکی باشد بهتره یا دوتا؟ خدا چندتا می شود؟ اگر خدا دو تا بود چه می شد؟ به نظر شما آیا با یک تغییر ساده در زبان سوال ما مسیر طرح درس و تفکر بچه ها متفاوت می شود؟

داستان غذای پادشاه

برای تدبر در قرآن برای کوکان در موضوع توحید ما یک داستانی برای بچه ها تعریف کردیم. در روند گفتگو با بچه ها باید کمک کنیم پیشنهادات کوتاه و جمع و جور شود. در پایان داستان جمع بندی انجام می شود.

یک پادشاهی دوست داشت همیشه غذاهای متنوعی بخوره. هرچی آشپز می آورد بعد از مدتی  تنوع غذاهاش ته می کشید. فکری به ذهنش رسید. من دوتا آشپز میارم تا ایده هاشون را با هم ترکیب کنند و غذای جدید درست کنند.

آشپز که دو تا شد

جفت آشپزها زبردست بودند، یکی از آشپزها نمک می‌ریخت تو غذا. آشپز بعدی فکر می کرد اون نمک نریخته و دوباره نمک می‌ریخت. غذا را شور می کردند. یا برعکس غذا بی نمک می شد. یا ادویه غذا کم و زیاد می شد. گاهی غذا می سوخت. یا نپخته بود.

اگر دو تا مامان داشتیم …

بعد از مدتی پادشاه به خاطر این غذاهای عجیب و غریب، خل و چل شد. از نظر خودش پشیمون شد. حالا به نظر شما اگه مامان ما دو تا بشه چه می شود؟ اگر راننده تو جاده دوتا شود چه؟ هرکدام از این سوال ها کمک می کرد بچه ها از یک زاویه دیدی این مقوله ی خدایی را در مرحله وحدانیت نگاه کنند.

اگر خدا دو تا بود..

چون توحید در همه ی اسما و صفات وجود دارد. برای تدبر در قرآن برای کودکان، در مورد اثر وحدانیت در همه ابعاد با بچه ها صحبت کردیم. جمع بندی ما در آخر با بچه ها این می شود که اگر خدا دوتا شود یک چیزهایی را یک خدا بده و خدای دیگر ندهد چه می شود؟ یک تعدادی از بنده ها چشم دارند و تعدادی ندارند. یک خدا می گوید نماز بخوانید و خدای دیگر می گوید نخوانید.

چالش مربی

در تدبر در قرآن برای کودکان،در موضوع توحید، اگر بچه ها به این نتیجه برسند که اگر کاری را با همکاری همدیگر انجام دهیم درست انجام نمی شود. یا این که همه ی کارها را باید تنهایی انجام داد، چه جوابی به آن ها باید داد؟

فعالیت برای تدبر در قرآن برای کودکان

یک فعالیتی برای بچه ها تعریف کردیم و به دو نفر از آن ها دو تا قلم دادیم تا نقاشی بکشند و قانون این بود که هرکس باید تصویری در ذهن خودش بیاورد و هروقت نوبتش شد یک خط بکشد. نفر بعدی باید خطی متصل به یکی از خط های روی صفحه بکشد. در آخر میبینیم که تصویری ناقص کشیده می شود.

بخوانید  فرم ثبت نام مهد حضوری دختر 3 ساله ها گروه دوم - زمستان 00 و بهار 01