آزمایش های

علوم

پایه

ششم

خانواده بزرگ شهید چمران چگونه آزمایش های علوم ششم را جذاب کنیم؟

آزمایش های علوم پایه ششم ابتدایی ممکن است آنقدرها برای دانش آموزان جذاب نباشد. چه کار کنیم که روحیه پژوهش در دانش آموز ما زنده شود؟ ما به دانش آموزان کمک می کنیم که خودشان مانند یک دانشمند واقعی به اطراف خود نگاه کنند و از کشف قوانین راز آلود طبیعت لذت ببرند.

در این نوشته به شیوه انجام چند آزمایش علوم ششم ابتدایی می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در کلاس ششم، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس ششم مراجعه کنید.

علوم تجربی بر پایه تجربه   

  کتاب علوم پایه ششم تکمیل کننده ی پایه‌ها است. علوم تجربی از تجربه می‌آید و باید بچه‌ها را وارد تجربه کنیم. خود کتاب یک سری آزمایش دارد ولی ما به عنوان معلم باید یک سری آزمایش مکمل به آزمایش های علوم ششم ابتدایی اضافه کنیم. در فصل اول با نام زنگ علوم آخرین مرحله پژوهش را به بچه‌ها یاد می‌دهیم. در حالی که سال‌های قبل‌تر مراحل مشاهده کردن، سوال پرسیدن، جمع آوری اطلاعات را یاد گرفته‌اند. الان به سمت فرضیه‌سازی و نتیجه‌گیری پیش می‌روند.

دفترچه ثبت یک پژوهشگر واقعی

  ما برای جذاب کردن آزمایش های علوم ششم ابتدایی به بچه‌ها یک دفترچه پژوهشگر چمرانی دادیم. باید خودشان آن را درست می‌کردند. باید به محیط می‌رفتند و با دقت مشاهده می‌کردند. کشفیات خود را می‌نگاشتند. از میان سوال‌ها سوال‌های علمی را پیدا می‌کردند و بررسی می‌کردند؛ مثلاً: چرا شهرداری روی برف‌ها شن می‌ریزد این کار را با شکر نمک و شن بر روی یخ آزمایش کردند.

 راه های پژوهش در آزمایش های علوم ششم

1. پژوهش در کتاب های مرتبط

در فصل ۲ و ۳ که به یکدیگر مرتبط هستند بحث مواد و ساخت کاغذ هست. بچه‌ها را گروهبندی کردیم. سه کتاب در اختیارشان قرار دادیم، قرار شد تحقیق و خلاصه آن را برای بچه‌های سایر کلاس‌ها ارائه دهند. در آن کتاب‌ها مراحل ساخت کاغذ و اولین کشور سازنده و صنعت چاپ از ابتدای تاریخ چه اتفاق‌هایی افتاده را بررسی کردند. مثلاً برای صنعت چاپ چرم مصنوعی و چرم طبیعی تهیه شد و آنها را بررسی کردند.

2. آزمایش های علوم ششم با مواد در دسترس

  برای آزمایش های علوم ششم در بحث مواد از آب کلم و وایتکس و سرکه به جای مواد گفته شده در کتاب که گاهی دسترسی سختی دارند استفاده شد و تغییر رنگ‌ها را مشاهده کردند.

3. آزمایش های علوم ششم با ساخت و سازهای جذاب

 فصل ۴ و ۵ از آزمایش های علوم ششم راجع به زمین و اتفاقات آن است. در فصل ۴ لایه‌های زمین بررسی شد و توپی را برداشتند با سنگ گل و خمیر لایه‌های میانی را ساختند و حالت‌های هر لایه زمین را نشان دادند.در فصل ۵ بحث امواج لرزه‌ای را با دومینوهای پلاستیکی و چوبی انجام دادیم که سطح لرزه و مقاومت سنگ‌ها سنجیده شد. در بحث کوه آتشفشان ما یک کوه آتشفشان با سرکه و جوش شیرین درست کردیم و تفاوتش را با ریختن آب و سرکه نشان دادیم.

3. آزمایش های علوم ششم با فعالیت های دم دستی

 در فصل ۶ و ۷  در آزمایش های علوم ششم بچه‌ها انرژی و نیرو را یاد می‌گیرند. در بحث نیروها ما با هول دادن و کشیدن یک سری میز این نکات را آموزش دادیم. در این بحث بچه‌ها چالش‌هایی دارند که با همین بازی‌ها حل می‌شود. سپس بحث جرم و وزن است که با وسیله اندازه‌گیری هر کدام تفاوتشان را آموزش دادیم.

4. سایر روش های جذاب کردن آزمایش های علوم ششم

برای آزمایش های علوم ششم در هر فصل می توانید ایده خلاقانه ای داشته باشید. در فصل ۸ تغییر کنیم و بسازیم یک سری وسیله بازیافتی در اختیار بچه‌ها قرار گرفت و از آنها خواسته شد چیزی درست کنند که حرکت کند. برای فصل ۹ سفر انرژی هم خود بچه‌ها درس‌ها را ارائه کردند و از قبل راجع به مباحث با معلم گفتگو می‌کردند. فصل خیلی بزرگ و خیلی کوچک با رفتن به پارک و اشیای یافت شده ای که در زیر میکروسکوپ گذاشتند آموزش داده شد.

فصل ۱۲ جنگل برای کیست یاد گرفتند که موجودات قرار است چگونه کنار هم زندگی کنند و خودشان درس را ارائه دادند و آزمایش کپک‌ها را انجام دادند. فصل ۱۳ سالم بمانیم خود بچه‌ها رفتند و راجع به بیماری مدل انتقال شکل بیماری تحقیق کردند و ارائه دادند. دو نکته در مورد کتاب علوم ششم باید دقت شود که آزمایشاتی که انجام می‌شود حتماً به نتیجه برسد و برای آزمون بچه‌ها باید یک سری اطلاعات تکمیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص آزمایش های علوم ششم، مطالب ارائه شده توسط مربی کلاس ششم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی های درسی فارسی دبستان