پروژه جذاب

 اختراع خط

مطالعات اجتماعی

چهارم دبستان

خانواده بزرگ شهید چمران پروژه جذاب اختراع خط مطالعات اجتماعی چهارم دبستان

پروژه مطالعات اجتماعی چهارم دبستان

ما در مدرسه چمران برای یادگیری عمیق و با لذت، برنامه ریزی می کنیم. برای این هدف باید تلاش کنیم که یادگیری اجتماعی چهارم دبستان با استفاده از پروژه اجتماعی چهارم دبستان انجام شود. ما نباید برای آموزش عجله کنیم. جوری که یادگیری صورت نگیرد و فقط انباشت اطلاعات غیر کاربردی برای دانش آموز اتفاق بیفتد. یادگیری اجتماعی چهارم دبستان باید با ذوق و اشتیاق همراه باشد.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه چهارم ابتدایی، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس چهارم، مراجعه کنید.

پروژه مطالعات اجتماعی چهارم دبستان در مبحث تمدن

در فصل نهم زمانی که وارد مبحث شهرنشینی و تمدن می شویم. تمدن ویژگی هایی دارد که خوب است یادگیری آن مفهومی انجام شوند. کار خوبی که ما انجام دادیم این بود که راجع به بیشتر ویژگی های تمدن گفت و گو کردیم. مثلا راجع به حکومت و فرمانروا. مثلا گفتیم: زمانی که شهر دایر شد، تصمیم گرفتند برای اینکه هر کسی ساز خودش را نزند، یک حاکم برای شهر تعیین کنند. آن شخص برای شهر تصمیم بگیرد و آن شخص را خودشان انتخاب می کردند. بچه ها با این گفت و گو خیلی خوب ارتباط گرفته بودند و اتفاقا خودشان سوالات مختلف می کردند.

پروژه جذاب مطالعات اجتماعی چهارم دبستان، اختراع خط

یکی از ویژگی های تمدن که اختراع خط بود. ما آن را به شیوه جالبی در کلاس پیش بردیم. اختراع خط یکی از پروژه های جذاب مطالعات اجتماعی ما بود. ابتدا با این سوال پیش رفتیم که فکر می کنید خط چطوری به وجود آمده است. خوب ذهن بچه ها درگیر شد. واقعا جواب این سوال را نمی دانستند. ما گفتیم آن شخصی که خط را ابداع کرده برای خودش یک نشانه ای را درنظر گرفته است. مثلا فرض کنید شکل یک گل حرف آ باشد یا یک برگ حرف ب باشد.

بخوانید  داستان جذاب برای آموزش سوخت فسیلی دوم دبستان

بعد بچه ها گفتند این جوری هر کس می تواند خط خودش را داشته باشد. ما گفتیم: دقیقا همین طور است. شماهم می توانید با استفاده از خلاقیت خودتان یک خطی را برای خودتان ابداع کنید. همه ی بچه ها دست به کار شدند. هر کسی برای خودش یک خطی ابداع کرد. مثلا ما گفتیم یک دایره مثلا می شود میم. یا یک مثلث میشود دال.، سین مثلا مستطیل باشد و … حالا مثلا با این حروف می توانیم بنویسیم مدرسه. بعد چیزی که ما نوشتیم در ظاهر یک شکل بود ولی از نظر خودمان خط مان بود.

فایده های پروژه اختراع خط مطالعات اجتماعی چهارم دبستان

ابن فعالیت برای بچه ها خیلی جالب بود و بچه ها را تا آخر روز درگیر کرد. بچه ها کلی نامه و جمله با خط ابداعی خودشان نوشتند. یک ویژگی مثبت دیگری که این فعالیت داشت، این بود که بچه ها را از قالب ذهنی دور می کرد. این را به بچه ها می فهماند که حتما نباید با حروف همیشگی نوشت. من دوست دارم خطی که طراحی می کنم، حروفش این گونه باشد. در آخر هم بچه ها فهمیدند که یکی از ویژگی های شهرنشینی همان ابداع خط بوده است که سبب برقراری ارتباط بین آدم ها می شود.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در پایه چهارم ابتدایی، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس چهارم، مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص پروژه اجتماعی چهارم دبستان، توضیحات ارائه شده توسط مربی اجتماعی چهارم دبستان ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی های درسی فارسی دبستان

پروژه اختراع خط مطالعات اجتماعی چهارم دبستان در آموزش مجازی

 در این آموزش مجازی قراد شد ابداع خط توسط دانش آموزان انجام شود. هرکدام از ما یک تمدن بسازیم. اولین چیزی که برای ساخت یک تمدن نیاز داشتیم، ساخت یک زبان بود.
داوطلب اول: اسم زبان او خرچنگ قورباغه است و وقتی زبان او را رمز گشایی کردیم فهمیدیم او بعد از هر حرف یک «ل» می چسباند. مثلاً سلام را می گوید سل لل ال مل.
داوطلب دوم: زبانش متشکل از اشکال هندسی است.
داوطلب سوم: زبانش متشکل از اعداد است یعنی برای هر حرف یک شماره قرار داده است.

مثلا آ=۱

م=۲۸

س=۱۶

ل=۲۷

و هر جمله باید در یک خط باشد. بین هر عدد یک فاصله «/» قرار داده می شود. برای مثال «سلام» به این شکل نوشته می شود.۱۶/۲۷/۱/۲۸
⁦داوطلب چهارم: زبانش متشکل از علامت + و – و اعداد است‌. برای مثال  سلام ۱ +۱=۲بچه ها۴-۵=۱

داوطلب پنجم: زبانش ترکیبی از نقاشی و اعداد است. برای مثال. = آ* = زخانواده بزرگ شهید چمران پروژه جذاب اختراع خط مطالعات اجتماعی چهارم دبستانخانواده بزرگ شهید چمران پروژه جذاب اختراع خط مطالعات اجتماعی چهارم دبستان = ت

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص پروژه اجتماعی چهارم دبستان، نمونه انجام این پروژه در کلاس مجازی اجتماعی چهارم دبستان را مشاهده کنید.