هیئات باید محل انتقال مفاهیم دینی و اعتقادی به نسل جدید باشند

خانواده بزرگ شهید چمران هیئات باید محل انتقال مفاهیم دینی و اعتقادی به نسل جدید باشندمصاحبه خبرگزاری مهر با احمدرضا اعلایی، کارشناس حوزه تربیت:

حجت‌الاسلام احمدرضا اعلایی از اولین فعالین و ایده پردازان حسینیه کودک در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در رابطه با لزوم راه‌اندازی حسینیه کودک در هیئات مذهبی اظهار کرد: برای اولین بار ایده حسینیه کودک را سال ۱۳۹۱ در کنار هیئت الزهرا (س) دانشگاه شریف عملیاتی کردیم و قرار بود از کودکان نگهداری کنیم و برنامه‌هایی نیز برای گروه سنی خاص متناسب با سن آن‌ها در نظر گرفتیم که از جمله این فعالیت‌ها باید به سفره گل، کاردستی، اوریگامی و… اشاره کرد.

وی ادامه داد: کم‌کم این ایده مدون‌تر شد و با توجه به رضایت والدین از این اتفاق، شب‌های ماه مبارک رمضان نیز به ایامی که این حسینیه‌ها فعالیت می‌کردند اضافه شد و در کنار آن برخی دیگر از هیئت‌ها خواستار برپایی حسینیه کودک در کنار محافل خود شدند.

این کارشناس حوزه کودک تبیین کرد: برنامه‌های ما خاص کودکان ۴ تا ۹ سال بود و کودکان کوچک‌تر از رده سنی یاد شده می‌توانستند در کنار والدینشان به ما بپیوندند و نیز نونهالان و نوجوانان بزرگ‌تر از این رده سنی نیز تفکیک می‌شدند و در فضایی جدی‌تر قرار می‌گرفتند که مسئولیت برپایی مراسم و فعالیت با خود آن‌ها بود.

اعلایی عنوان کرد: برنامه‌هایی که ما در نظر گرفتیم کم‌کم منسجم‌تر شد و با همکاری کودکان به قصه‌گویی، شعرخوانی و طرح مفاهیم در قالب نمایش‌های عروسکی و … می‌پرداختیم و قهرمانان عاشورا و مفاهیم اخلاقی و دینی را در این قالب مطرح کرده‌ایم.

وی گفت: اتفاق مهمی مانند عزاداری در ایام محرم که در فضای عمومی جامعه تأثیر دارد حتماً باید روی فضای کودکان نیز اثرگذار باشد و باید برنامه‌هایی داشته باشیم که کودکانمان که نسل آینده ما را تشکیل می‌دهند درگیر این فضا شوند.

بخوانید  مهدکودکی متفاوت و جالب که نامش «حسینیه» است!

این کارشناس حوزه کودک خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز طراحی مناسبی برای کودکان برای انتقال مفاهیم در ایام محرم و یا برنامه‌ای برای آشنا سازی آن‌ها نداریم و باید کارشناسان روی این زمینه مطالعه و پژوهش کنند تا به یک راهبرد کاربردی برسیم.

اعلایی اضافه کرد: فضاهای عزاداری کاملاً مختص بزرگ‌سالان است و عموماً برنامه‌های ما همین قشر سنی را در بر می‌گیرد، برای مثال برنامه‌های روز دانش آموز ویژه بزرگ‌سالان است و هیچ برنامه‌ای برای دانش آموزان کوچک‌تر از دبیرستان نداریم لذا تأکید می‌کنیم که هیئت‌ها باید حرفه‌ای‌تر برگزار شوند و این موضوعات در آن‌ها دیده شود.

وی گفت: رفتار بزرگ‌سالان در این برنامه‌ها معمولاً کودکان را فراری می‌کند درحالی‌که باید در آن‌ها علاقه‌مندی ایجاد کنیم و حسینیه کودک احتمالاً می‌تواند یکی از این طرح‌های جذاب باشد.

کد خبر 5555016

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.