از روزهای اول تاسیس حسینیه کودک شهید چمران، دوره های تربیت مربی مان شروع شد اما بیشتر تمرکزمان روی مربی های خودمان بود.

سال 97 هم یک تجربه همکاری با مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق علیه السلام داشتیم و آن هم دوره تربیت مربی مهد و پیش دبستانی بود.

و اما دوره های الفبا به صورت تخصصی و به صورت متمرکز بر آموزش و تربیت مربی مهد کودک و پیش دبستان و معلم دبستان، از سال 1400 شروع شد.

امسال هم سومین دوره الفبای چمرانی شدن در اردیبهشت و خرداد 1402 برگزار شد.

چرا این دوره را برگزار کردیم؟

در دوران کرونا و حتی پسا کرونا بروز رفتار های اضطرابی، وابستگی های افراطی، پرخاشگری و کلی اختلالات رایج دیگر در دوران پیش از دبستان و دبستان بیشتر شد.
در نتیجه نیاز خانواده ها به یک بازوی کمکی قوی، مطمئن و عالم به بهترین روش مواجهه و برخورد با کودکان بیشتر احساس شد. این بازوی کمکی همیشه مهد کودک ها و مدارس بودند.

البته ما می دانستیم که یک سری ساز و کار برای آموزش مربیان و معلمان کودکستان و پیش دبستان و دبستان وجود دارد اما به نظر می آمد محتوای ارائه شده، با نیاز اصلی بچه ها چندان همسو و هم راستا نبود. البته هنوز هم نیست و بیشتر مواقع افراد بعد از گذراندن دوره آموزشی همچنان قابلیت و مهارت کافی برای ورود به صحنه واقعی را نداشتند.

پس تصمیم گرفتیم تربیت الفبای چمرانی شدن را شروع کنیم.

اساتید این دوره چه کسانی هستند؟

طرح تربیت مربی مجموعه شهید چمران یا همان دوره الفبای چمرانی شدن خصوصا دوره اخیر، بر روی ایده های تحولی در حیطه ی آموزش، پرورش و جریان سازی، تمرکز کرد و البته سعی کردیم متقاضیان رو در یک دوره ی کوتاه مدت توانمند بسازیم.
پس اساتید این دوره الفبای چمرانی شدن همه از مربیان، معاونین و مدیریت مجموعه شهید چمران بودند.
این اساتید در کنار علمی بودن و مطالعه رویکرد های مختلف، و رصد نمونه های موفق مدارس خارجی و داخلی، سال ها با بچه ها ارتباط مستقیم و نزدیک داشتند، حاصل این ارتباط همان تجربیاتی بود که در اختیار شرکت کننده ها قرار دادند و همین تجربیات این دوره را از سایر دوره ها متمایز کرد.

بخوانید  فرم ثبت نام مهد مجازی 4 و 5 ساله - پاییز 1400

به جز اساتید ارائه دهنده، در دوره الفبای چمرانی ۱۴۰۲ امکانی فراهم کردیم تا شرکت کنندگان بتوانند زیر نظر راهبر های با تجربه از مجموعه شهید چمران فعالیت های عملی انجام بدهند و آموزش هایی که دیدند را در همین دوره هم محک بزنند.

جذب افراد شرکت کننده:

از نفرات برتر دوره و واجد شرایط، (شرط سنی و خانوادگی و …) بعد از مصاحبه حضوری و گذراندن دوره تکمیلی و کارورزی، داخل خود مجموعه شهید چمران دعوت به کار کردیم.

برگزاری دوره برای همه ی مردم ایران

البته این دوره فقط مخصوص تهرانی ها نبود. ساکنین شهرستان ها هم امکان شرکت در این دوره را داشتند. به این صورت که بخشی از شهریه افراد ساکن شهرستان کسر شد، چون امکان حضور در بخش کارگاهی و فعالیت عملی را نداشتند اما در کارگاه های آفلاین و آنلاین شرکت کردند، فیلم و صوت بخش ارائه اساتید در روزهای حضوری هم در اختیارشان قرار گرفت.

روش اجرایی طرح:

این دوره به مدت  ۴ هفته از ۱۴ اردیبهشت ماه  لغایت ۳ خرداد ماه ادامه داشت.

هر شنبه و ۲ شنبه یک کارگاه آفلاین، هر ۴ شنبه یک کارگاه آنلاین برگزار شد و هر ۵شنبه برنامه ارائه و فعالیت حضوری و عملی برقرار بود.

در جلسات حضوری اساتید با موضوعات مختلف ارائه هایی کوتاه و کاربردی داشتند و بعد از آن شرکت کننده ها گروه بندی شدند و با نظرات راهبر ها درمورد مسائل و موضوعات مشخص به تحلیل و گفت و گو، ارائه راهکار و طراحی یک فعالیت برای حل مسئله پرداختند.

کارگاه ها ترکیبی است از مباحث عمومی که برای همه مربیان در همه رده های سنی مناسب است و کارگاه های تخصصی که مختص مربیان رده سنی زیر ۷ سال و یا بالای ۷سال است.

بخوانید  پیش ثبت نام چهارساله های حسینیه کودک 1401 - 1402

لیست عناوین کارگاه ها

خانواده بزرگ شهید چمران گزارش برگزاری دوره تربیت مربی الفبای چمرانی شدن 1402
خانواده بزرگ شهید چمران گزارش برگزاری دوره تربیت مربی الفبای چمرانی شدن 1402

پشتیبانی دوره:

در این دوره علاوه بر کانال مخصوص هر رده سنی زیر ۷ و بالای ۷، کارگاه های آفلاین، صوت و پاور هرکارگاه آنلاین در فضای lms نیز بارگذاری شد تا دسترسی همیشگی و راحت تر باشد. تکالیف هم مثل همیشه در فضای lms بود.

گروه مخصوص به مربیان و شرکت کنندگان هر رده سنی نیز وجود داشت تا برگزار کنندگان و اساتید با شرکت کنندگان در ارتباط باشند و خود افراد نیز درمورد مباحث مطرح شده کارگاه ها صحبت کنند و انتقال تجربه داشته باشند.

بسته هدیه شامل دفتر یادداشت، خودکار، یک کتاب با موضوع مناسب مربی و پوشه دکمه دار تقدیم شرکت کننده ها شد.