تدبر در سوره ی ناس و فلق برای کودکان با قصه

مناسب برای همه ی دانش آموزان

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر درسوره ناس و فلق برای کودکان با قصه

تدبر در سوره ی ناس و فلق

نام دیگر این دو سوره معوذتین است. این دو سوره  جزء ۴ قل هستند و سفارش زیادی به آن ها شده است. آن ها به لحاظ مفهومی اهمیت بالایی دارند و می توانیم با درک مفهوم آن ها در نگرش توحیدی عمیق شویم.
این دو سوره یک وجه مهمی از نگاه توحیدی را می سازند. موضوع سوره ی توحید نگاه عام توحیدی است. در حالی که موضوع سوره های فیل و قریش و ناس و فلق  یکی از اجزای نگاه توحیدی، یعنی توحید ربوبی است.

یک نکته مهم در قرآن این است که، زمانی که قرآن به بحث توحید می پردازه عمده ی برهان ها و تمثیل ها متمرکز بر توحید ربوبی است نه توحید الوهی. فرق توحید ربوبی و توحید الوهی چیست؟

خیلی موقع ها فکر میکنیم معنی شرک این است که یک عده تعدادی بت ساخته اند و تصور می کنند که این بت ها خالق آن ها هستند. در حالی که در قران گفت و گوی این افراد با خداوند آمده است. از آن ها سوال می شود که خالق شما کیست؟ همه میگویند خدا. یعنی در توحید الوهی یا این که خالق چه کسی است مشکلی ندارند. بلکه در لایه ربوبیت یعنی این که تدبیر و روزی دهنده کیست مشکل دارند. آن ها برای تدبیر در هر موضوعی از جمله ازدواج، باد و باران و گرفتاری و… بت دارند.

حضرت ابراهیم برای توضیح توحید ربوبیت به مشرکان زمان خودش این گونه می گوید. رب من کسی است که من را روزی می دهد و سیر میکند. وقتی مریض میشوم شفایم میدهد. طمع دارم که خطاهایم را ببخشد. ایشان یک تصویر کامل ربوبیت خداوند از لایه روزی و بیماری تا هدایت و مغفرت ارائه می دهند.

اگر نگاه درستی به توحید ربوبیت نداشته باشیم توکل ما ضعیف می شود، به خاطر روزی ازدواج نمی کنیم و… نگاه توحیدی ربوبیت دقیقا مقابل چیزی است که غرب میخواهد در ذهن ها القاء کند. نگاهی که همه چیز را یک تصادف بزرگ یا تدبیر طبیعت می داند.

در نگاه ربوبی سوره ی فیل و قریش خداوند هیمنه و ابزار ها را کنار می زند و خودش را قدرت مطلق معرفی می کند. در سوره فیل ابزار و قدرت بیرونی را ناچیز می داند و درسوره ی قریش ابزار و هیمنه درونی را ناچیز می داند.

بخوانید  یک داستان خوشمزه چمرانی، تسبیح طهورا

مفهوم کلیدی سوره ناس از واژه ی اعوذ بیرون می آید. اعوذ به معنی پناه بردن است. با استفاده از مدل تفکر گل نیلوفری، واژه اعوذ را وسط قرار می دهیم و کلمات کلیدی مرتبط را اطراف آن قرار می دهیم.

پناهگاه ، عدم امنیت ، برای امنیت دنبال پناهگاه می روند، دوام، جامعیت : یعنی برای هرنوع تهدیدی پناه باشد.رشد : هر چه قدر رشد می کنیم، پناهگاه محکم تری می خواهیم. محسوس : پناهگاه برای خطر های نا محسوس هم پناهی دارد؟ از خطر ناملموسی مانند شک به کجا می توان پناه برد؟ دشمن و مهاجم بیرونی با وسوسه : خناس ، جن ، انس

سوره ی ناس رب را به عنوان پناهگاه مهمی که دوام و جامعیت دارد معرفی میکند. این پناهگاه هم برای خطر های محسوس هست و هم نامحسوس. این رب اله هم هست. مالک هم هست. هر چیزی که میخواهد برای تو ناامن باشد، برای خداست. همه چیز در زمین تدبیر خدا و تحت مالکیت خدا است. نتیجه هر چه قدر توجه به اله بیش تر باشد آرامش بیش تر است.

در سوره ی فلق مهاجم بیرونی در جنس دیگری خودش را نشان میدهد. فلق به معنی تاریک و روشن است. فضایی که نا امنی ایجاد میکند غبار آلود و تاریک است. این فضا مبهم است و تشخیص خطر ها سخت است. مثلا حسادت حسود را ممکن است متوجه نشویم. گره ای که بدکاران پنهانی درکار می اندازند را نمی فهمیم.

حالا اولین چیزی که در مشکلات به آن پناه میبرم و احساس امنیت میکنیم چیست؟

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

تدبر در سوره ی ناس فلق برای کودکان با قصه

بخوانید  یک داستان خوشمزه ی چمرانی؛ کودک و پرنده
نکته مهمی که در تدبر در سوره های توحیدی برای کودکان وجود دارد این است که از نقطه ابتدا نمی توانیم وارد نگاه توحیدی شویم. بلکه باید از یک نقطه قابل فهم آغاز کنیم. موضوع پناهگاه می تواند نقطه خوبی برای آغاز باشد. وقتی که مفهوم پناهگاه برای کودک جا بیفتد، هر چه قدر که رشد کند نیاز به پناهگاه محکم تری را حس می کند.
چه زمانی به پناهگاه نیازداریم؟ وقتی که حس بدی پیدا میکنیم. وقتی که استرس میگیریم یا می ترسیم. درجلسه امتحان یا جدا شدن از مادر یا در جمع صحبت کردن و…در آن زمان نیاز به امنیت داریم. برای دانش آموزان بزرگ تر می توانیم گفت و گو را با فکر به ربوبیت و توان کمک خداوند ادامه دهیم.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

داستان برای تدبر در سوره ی ناس و فلق برای کودکان

سه بچه گوسفند بودند که دیگر بزرگ شده بودند. پدرشان گفت که دیگر مستقل شده اید. باید بروید و برای خودتان خانه بسازید. اولی با پوشال ساخت. دومی با چوب و سومی با آجر و.. حالا درمورد این صحبت می کنیم که پناهگاه چه کسی محکم تر است؟ سعی می کنیم که مفهوم پناهگاه را برای کودکان جا بیندازیم.

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر در سوره ی ناس و فلق برای کودکان با قصه را مشاهده کنید.

علاوه بر این فیلم می توانید در لینک های زیر ایده های جذابی برای تدبر در سوره ناس و فلق برای کودکان با قصه مشاهده کنید.

تدبر در سوره ی ناس برای کودکان با قصه

تدبر در سوره ی فلق برای کودکان با قصه