• نام فیلم:

    پینوکیو 2022

  • شرکت یا کشور سازنده:

    والت دیزنی پیکچرز آمریکا

  • مناسب برای:

    والدین

    کودکان +12

خانواده بزرگ شهید چمران فیلم پینوکیو 2022

 موضوع کلی فیلم؟

پسرک چوبی که برای تبدیل شدن به یک‌ پسر واقعی از ماجراهای عجیبی عبور می‌کند.

اگه بخوایم یه اسم دیگه برای این فیلم بذاریم:

پسرک چوبی واقعی

خلاصه ای از داستان فیلم:

پدر ژپتو یک منبت کار تنهاست که وسایل عجیب و غریب چوبی می سازد. عروسکی با چوب درخت کاج می سازد و نام او را پینوکیو می گذارد، که توسط پری آبی جان داده می‌شود و وجدان او را به ملخی به نام جیمینی کیریکت می سپارد.
بعد از مدتی ژپتو تصمیم می‌گیرد پینوکیو را به مدرسه بفرستد، در راه مدرسه توسط یک روباه و یک گربه مورد آزار قرار می‌گیرد که آنها با حیله خود را دوست او معرفی می‌کنند و وقتی که به مدرسه می‌رود و معلم پینوکیو او را قبول نمیکند که در مدرسه او درس بخواند، با او همراه می‌شوند و او را به عنوان اینکه تو مشهور که بشوی به همه چیز خواهی رسید و پدرت از تو راضی خواهد بود به استرومبلی بازیگر که کالسکه‌ای داشت و با عروسکهای خیمه شب بازی برنامه اجرا می‌کرد و مردم به او پول می دادند فروختند.

استرومبلی هم بعدازظهر اجرای برنامه او را زندانی کرد و تا مقصد بعدی و اجرای بعدی برسند ؛ در میان راه توسط یکی از عروسک گردان های ناراضی کاروان و جیمینی موفق می‌شوند که فرار کند. در میان راه که در حال فرار کردن بود رئیس کاروان سرزمین لذت (پلژر آیلند) او را می‌گیرد و با اجبار با خود همراه می‌کند و به آن سرزمین میبرد و در آنجا که نه قانونی نه پلیسی نه پدر و مادری داشت تا هر وقت که میخواستند و از هر چیزی که میخواستند می‌توانستند استفاده کنند ،از هر چیزی در حد خراب کردن و از بین بردن و‌آزار دادن بقیه افراد حاضر در آن مکان ،انواع نوشیدنی و خوراکی و بازی و بود که می توانستند لذت ببرند ولی غافل از اینکه رئیس کاروان برای این بچه ها برنامه‌ای خاص داشت. این بچه ها بعد از بازی‌های زیاد و انجام هر کاری که دلشان می خواست تبدیل به الاغ می شدند و رئیس کاروان با اسبانی از جنس دود و باد آنها را در صندوقی می انداخت و با خود می برد در تمام طول مسیر پینوکیو حس خوبی نداشت و دوست داشت که پسر واقعی بشود و از جیمینی کمک میگرفت و توانستند با هم فرار کنند تا به دریا رسیدند و خود را به دریا انداختند و شنا کنان رفتند و خود را به خانه رساندند و متوجه شدند که ژپتو تمام ساعت‌های خود را فروخته و به دنبال پینوکیو به سمت سرزمین لذت رفته است.
پینوکیو به کمک صوفیا(مرغ دریایی دوست ژپتو)خود را به ژپتو می رساند و در همان موقع با هیولای دریا برخورد می‌کنند و هیولا آنها را می بلعد. در شکم هیولا پینوکیو فکری می‌کند و آتشی در دهان هیولا به راه می اندازه و با ترفندی خودش و پدر ژپتو و گربه و ماهی ژپتو‌ را توانست نجات دهد.
در هنگام خارج شدن از دهان هیولا قایق از وسط می شکند و ژپتو زیر آب می رود و پینوکیو پدر را نجات می دهد و با شنا کردن خودش و بقیه را نجات می دهد ‌وبه ساحل می رساند و از دست هیولا در امان می مانند.
در قسمت پایانی که پینوکیو گریه می‌کند و خواهش می‌کند پدر زنده بماند؛ گوش ‌و دمش که تبدیل به الاغ شده بود به حالت قبل بر می‌گردد و همراه پدر به منزل بر می گردند.

بخوانید  فیلم روز بله گویی

دیالوگ قشنگ فیلم:

پری آبی گفت: مهم‌ترین بخش واقعی شدن این نیست که از چه چیزی ساخته شدی، اینه که درون دلت چه خبره.

یک صحنه ی جذاب فیلم:

قسمت انتهایی که پینوکیو بعد از خروج از دهان هیولا به پدر التماس می‌کند نمیرد و گریه می‌کند. اشکش روی صورت ژپتو می ریزد و کلی ابراز علاقه به پدر می‌کند و سر را روی سینه پدر می گذارد و می‌گوید که او را تنها نگذارد.

بد آموزی های فیلم:

در قسمتی که بچه ها به سرزمین لذت می روند، آن همه تفریح بسیار جذاب به نظر می آید چون در عالم واقعیت خبری از تبدیل به حیوان شدن نیست و داشتن این همه امکانات تفریحی و لذت بردن بی قید و شرط بسیار وسوسه انگیز ‌و جذاب است.

سخن آخر:

قسمت پایانی که پینو‌کیو محبت به پدر را انتخاب می‌کند برایم دلنشین بود ولی در کل برای کودکان زیر ۱۰سال که چندان قدرت تشخیص ندارند مناسب نیست.

نویسنده: راحله رضایی