ریاضی کلاس سوم را با بازی شیرین کن

خانواده بزرگ شهید چمران ریاضی کلاس سوم را با بازی شیرین کن

گاهی ریاضی کلاس سوم برای بچه ها سخت می شود. سختی ریاضی سوم باعث می شود که بچه ها سر کلاس کسل شوند و با ما همراه نشوند. ما اینجا به شما یاد می دهیم چگونه ریاضی کلاس سوم را با بازی جذاب کنید و آن ها را مشتاقانه با خود همراه کنید.

در این نوشته به معرفی نمونه آموزش ریاضی کلاس سوم با بازی می پردازیم.

برای استفاده از تجربه های چندین ساله ی تیم چمرانی ها در کلاس سوم، در قالب کارگاه ها و ایبوک های آموزشی و تربیتی، می توانید به سایت کاچی (محصولات چمرانی)، بخش کلاس سوم مراجعه کنید.

روش های خلاقانه آموزش ریاضی کلاس سوم با بازی

آموزش الگویابی ریاضی کلاس سوم با بازی

 در فصل اول بحث الگویابی هست که با سال های پیش تفاوت دارد. برای آموزش ریاضی کلاس سوم با بازی ابتدا بازی هب و بعد بازی یه مرغ دارم رو انجام می‌دادیم. در الگوهای مرحله ای ما از لگو استفاده کردیم. بازی یه مرغ دارم را سخت‌تر کردیم. از کاشی‌های رنگی مقوایی استفاده کردیم و برای آن پروژه تعریف کردیم و در نهایت تمارین کتاب را حل کردیم.

آموزش ماشین ورودی و خروجی ریاضی کلاس سوم با بازی

بحث بعدی ورودی خروجی بود. برای آموزش ریاضی کلاس سوم با بازی بسته به فضای کلاس یک ماشین چرخ گوشتی را طراحی کردیم. یک ورودی می‌دادیم خودش یا مقداری اضافه می‌کرد یا مقداری کم می‌کرد. بچه‌ها حاصل را به دست می‌آوردند. جایی خروجی را داشتیم کم و زیاد را هم می‌دانستیم و باید مقدار ورودی را پیدا می‌کردیم. سپس جدول‌ها و مثال‌های کتاب را انجام می‌دادیم.

آموزش تقارن ریاضی کلاس سوم با بازی

برای آموزش ریاضی کلاس سوم با بازی، بحث تقارن را هم با آموزش گل شاه عباسی و رنگ کردن متقارن و ریسه کردن در کلاس آموزش دادیم.

آموزش اعداد 4 رقمی ریاضی کلاس سوم با بازی

فصل دوم آشنایی با اعداد ۴ رقمی است. باز از قصه کمک گرفتیم. شمع تولد هزار سالگی شخصیت داستان را فوت کردیم. بعد هم دوباره از لگوها استفاده کردیم. روی هر کدام نوشتیم ۱۰۰ و ۱۰ تا بسته ۱۰۰ تایی که می‌شود هزار تا جدا کردیم .با ارزش مکانی عدد ۱۰۰۰ آشنا شدیم و بحث مهم گسترده نویسی را با تکه‌های کاغذ تمرین کردیم.

آموزش تومان و ریال ریاضی کلاس سوم با بازی

برای بحث تومان و ریال داستان سفر به خارج از کشور را تعریف کردیم مثل سفر اربعین که خود بچه‌ها تجربه‌های زیادی برای گفتن داشتند برای تومان و ریال شعر گفتیم تا فراموش نکنند.

آموزش کسر ریاضی کلاس سوم با بازی

فصل بعدی که فصل کسرها بود. از مثال‌های عینی مثل سیب میان وعده استفاده کردیم. برای خط کسری از نقاشی پیتزا استفاده کردیم. مثلاً باید ۸ قسمت داشته باشیم و هر قسمت یک ماده جدا از بقیه قسمت‌ها داشته باشد. قسمت کسر در اندازه‌گیری هم ما یک خط‌کش بزرگ به نام غولی درست کردیم تا بچه‌ها بهتر ببینند و بهتر متوجه شوند.

آموزش ضرب ریاضی کلاس سوم با بازی

مهمترین بخش کتاب ریاضی سوم ضرب و تقسیم هست. ما از ابزار انبار مدرسه استفاده می‌کردیم هر سری یک وسیله برای دسته‌بندی‌ها انتخاب می‌شد. بحث اصلی ضرب را با وسیله ساده‌تر مثل نخود لوبیا انجام می‌دادیم. برای پیشرفت کار بچه‌ها جدولی را که در کلاس درست کرده بودند کامل می‌کردند. هر سری دانش آموزی می‌رفت و از بقیه سوال می‌کرد، بازی دست بازی را هم انجام می‌دادیم.

آموزش تقسیم ریاضی کلاس سوم با بازی

برای تقسیم هم باز از ابزار ساده استفاده کردیم ۴ تا لیوان گذاشتیم. ۱۲ تا چوب بستنی حالا به هر کدام چند تا می‌رسد. شروع بحث تقسیم این بود. بعد با علامت تقسیم آشنا شدند. کیک‌های تولد بچه‌ها را ما وسیله آموزش کردیم و کسر را یاد دادیم. برای درک مسئله که سخت‌تر بود ما از مثال عینی استفاده می‌کردیم. مثلاً غذا و میان وعده را دریافت و تقسیم می‌کردیم. هر طبقه چند کلاس هر کلاس چند نفر دارد؟ بعد از درک عینی از تقسیم، سراغ حل ذهنی رفتیم که برایشان ساده شده بود.

آموزش محیط ریاضی کلاس سوم با بازی

فصل پنجم فصل محیط و مساحت که مفاهیم جدید هست باید کار جدید صورت می‌گرفت. برای مفهوم کلمه محیط از عبارت «دورت بگردم» استفاده می‌کردیم. برای مساحت هم ما یک شکل می‌کشیدیم و با لگو سطح داخلی آن را پر می‌کردیم. بعد می‌پرسیدیم این سطح از چند لگو تشکیل شده است. بعد از آن سطح را که کشیدیم، تعداد زیادی مربع‌های یک در یک در اختیارشان قرار دادیم. گفتیم این سطح از چند مربع تشکیل شده است؟ اینگونه مفهوم متر مربع را آموزش دادیم. به وسیله همین مربع‌ها علت استفاده از ضرب را توضیح دادیم.

آموزش احتمال ریاضی کلاس سوم با بازی

فصل ۷ آمار و احتمال هست که ما یک تاس بزرگ درست کردیم و از بچه‌ها خواستیم هر کدام چند بار بیندازند. 

برای کسب اطلاعات دقیق تر درخصوص آموزش احتمال ریاضی کلاس سوم با بازی، توضیحات ارائه شده توسط مربی کلاس سوم ادبستان شهید چمران را مشاهده کنید.

بخوانید  بازی ریاضی خلاق کلاس دوم، قسمت دوم