تدبر در سوره قدر برای دانش آموزان

مناسب برای پایه ششم به بعد

خانواده بزرگ شهید چمران لایو تدبر در سوره قدر برای دانش آموزان

تدبر در سوره قدر

چرا شب قدر خیلی اهمیت دارد؟ مفهوم کلیدی سوره ی قدر این است که همه زمان ها با هم ارزش یکسانی ندارند. یک سری از زمان ها راهبردی و کلیدی تر هستند و توان بهره برداری از آن ها خیلی بالاتر است. به بیانی دیگر این زمان ها پر ظرفیت تر هستند. به طور مثال برای کسی که قصد شرکت در کنکور را دارد، یک ماه آخر ارزش خیلی بالاتری نسبت به زمان های دیگر دارد. یا در مثالی دیگر، زمان صبح برای جذب مواد مقوی توسط بدن ارزش  بالاتری دارد.

اگر می خواهید یک مقدمه ی کوتاه در مورد تدبر در قرآن  مطالعه کنید، به لینک زیر مراجعه کنید.

لایو تدبر در سوره حمد برای کودکان

نکته مهم دیگر علاوه بر ظرفیت بالای شب قدر، گره خوردن آن با سرنوشت ما است. حالا سوالی که می توانیم مطرح کنیم این است که سرنوشت ما را چه کسی تعیین میکند؟ خود ما یا خداوند یا شانس؟ پاسخ سوره این است که ما خود میتوانیم سرونشت خود را با درخواستمان رقم بزنیم. این درست است که سرنوشت را خداوند به دست امام زمان میدهد ولی این همان برنامه ای که خودمان خواسته ایم است.

چه گونه این سرنوشت را خواسته ایم ؟ با تلاش و کار و عبادت و… که در طول سال انجام داده ایم. نکته مهم این است که خداوند یک فرصت خیلی بزرگ در شب قدر فراهم می کند که بتوان کاستی و کم کاری ها و خطاهایی که از آن ها پشیمان هستیم را جبران کنیم. این فرصت باعث می شود که اتفاقا تاثیر خیلی بیشتری در سرنوشت خود داشته باشیم.
“إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ‌” در شب قدر علاوه بر این که شب سرنوشت و شب اندازه کردن زندگی بشر و… است یک اتفاق خیلی مهم دیگر می افتد. این که قران کتاب آسمانی هدایت در این شب نازل می شود. زمان نازل شدن این کتاب مهم قطعا خیلی اهمیت دارد.
“وَمَا أَدْرَ‌اكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌”  چه گونه میشود که عظمت این شب را فهمید یا شاید منظور این است که فکر کنید چرا اینقدر  این شب بزرگ است تا بتوانید از آن استفاده کنید.
“لَيْلَةُ الْقَدْرِ‌ خَيْرٌ‌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ‌” در ادامه برای تاکید بر عظمت این شب بیان میکند که ارزش این شب از هزار ماه ما بالاتر است. یعنی در این شب می توان عمل هزار ماه را جبران کرد.
“تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّ‌وحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَ‌بِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ‌” در ادامه برای بیان ارزش این شب احساسات ما را درگیر می کند و پای ماورا را وسط می کشد. در دین ما هر جا صحبت از رحمت خداوند است، صحبت از نزول و حضور ملائکه می شود.
“سَلَامٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ‌” بهترین هدیه برای بنده سلام از طرف پروردگار اوست.
اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

بخوانید  یک داستان خوشمزه ی چمرانی، پهلوانی های پهلوون پوریا

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

تدبر در  سوره قدر برای دانش آموزان

 چگونه  کودک و نوجوان قران خواندن را دوست داشته باشد؟ چگونه دانش آموز قرآن خواندن را یاد بگیرد؟ چگونه کاربرد قرآن در زندگی برای دانش آموز بیان شود؟ تدبر می تواند بهترین لایه ورود برای فهم قران برای دانش آموزان باشد. در طراحی تدبری، دور خوانی میکنیم ولی قرائت و تجوید اولویت اول نیست.
چگونه کلاس قرآن برای دانش آموز جذاب می شود؟ کلاس تدبر در قرآن برای دانش آموز باید همراه بازی و قصه باشد. گفت و گو محور باشد. می توان راجع به مفهوم کلیدی سوره انیمیشن پخش کرد.باید در پس ذهن خود داشته باشیم که هدف از  همه این فعالیت ها این است که یادبگیریم چه گونه قرانی فکر کنیم و قرانی استنباط کنیم.
برای تدبر دانش آموزان در سوره قدر می توانیم مفهوم آینده را پررنگ کنیم. مثلا بگوییم در مورد بیست سال آینده خود نقاشی بکشید. آینده مؤلفه ی خیلی مهمی در هویت سازی است. یا مثلا در مورد آرزو صحبت کنیم. از دانش آموزان بخواهیم آرزو هایشان را بنویسند. سپس در مورد آرزو ها صحبت کنیم. در مورد این که چه آرزو هایی می تواند به خانواده یا جامعه خیر برساند.
به طورخلاصه در تدبر دانش آموز در سوره قدر می توان به موارد زیر اشاره کرد.
– زمان هایی که ظرفیت بالایی دارند.
– سرنوشت و آینده و نسبت ما با خدا در تعیین سرنوشت
– توکل ( پس از تمام تلاش ها و حرکت ها و استفاده از ظرفیت شب قدر، نتیجه را به خدا میسپاریم.)
– داستان و فعالیت مرتبط

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

بخوانید  قصه هایی برای کودکان زیر هفت سال

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر هم چنین یک نمونه داستان مرتبط برای تدبر در سوره قدر برای دانش آموزان مشاهده کنید.

علاوه بر این فیلم، در لینکهای زیر می توانید قصه سوره قدر جهت تدبر دانش آموزان در ّقرآن را مشاهده کنید.

تدبر در سوره قدر برای دانش آموزان با قصه