تدبر در سوره فیل برای کودکان

مناسب برای همه ی دانش آموزان

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره فیل برای کودکان

تدبر در سوره فیل برای کودکان

چگونه به فهم دانش آموزان از سوره فیل کمک کنیم؟ چگونه درک عمیق تر و با ابعاد بیشتری درباره سوره فیل برای کودکان پیدا کنیم؟ درکی که در سه لایه گرایش، بینش و کنش دید جدیدی در مورد سوره فیل برای کودکان به ما بدهد. اگر می خواهید یک مقدمه ی کوتاه در مورد تدبر در قرآن  مطالعه کنید، به لینک زیر مراجعه کنید.

لایو تدبر در سوره حمد برای کودکان

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که برخی از سوره ها مانند سوره فیل کوتاه هستند اما به لحاظ قرائت و واژه به خصوص برای اول ابتدایی مشکل هستند.

در فهم تدبری باید غرض سوره و فضای سخن را دنبال کنیم. فضای سخن فقط داستان و شأن نزول نیست. بلکه اتمسفر و فضا یا بستر سوره است که در واقع مسئله ای را مطرح می کند. غرض سوره در پی ارائه راه حل برای همین مسئله است.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

فضای سخن در سوره فیل  به فیل هایی اشاره دارد که نماد قدرت نمایی جبهه باطل است. در مقابل ابابیلی هستند که نماد قدرت الهی هستند و می خواهند این هیمنه را بشکنند.

بخوانید  حضور در هیئت همراه با کودکان

در این بخش مدل تفکری به نام گل نیلوفری معرفی میکنیم. مدل به این صورت است که یک نکته مهم یا مرکز سقل را وسط قرار می دهیم. اطراف آن ایده های مرتبط با آن را قرار می دهیم. به طور مثال در اینجا فیل را مرکز قرار می دهیم. حالا فیل چه ویژگی هایی دارد؟ قدرت، بزرگی، ابزار قدرت نمایی، برتری و..

این مدل تفکر به ما کمک میکند که بفهمیم باطل با چه مواردی میخواهد به چشم بیاید و ترس ایجاد کند. فضای سخن سوره فیل برای کودکاناین مسئله را برای ما مطرح میکند که چه چیزی اطراف ما است که خودش را بزرگ جلوه دهد؟ راه حل یا غرض سوره ما را به این می رساند که هر چه هست تو مرعوب آن نشو. در مقابل سپاه آسمانی ابابیل وجود دارد که به راحتی آن هیمنه را تبدیل به هیچ می کند.

این بزرگ جلوه داده شدن را برای دانش آموز در قالب فوتبال، موسیقی، فیلم، علم و.. می توان بیان کرد. نکته دیگر این است که خود ما هم نباید به اصحاب فیل تبدیل شویم. هر قدرت و برتری که داریم باید از جانب خدا بدانیم و متوجه باشیم که هر آن که خداوند اراده کند، دیگر آن قدرت را نداریم.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

بخوانید  چکار کنیم در مسافرت به ما و بچه ها، بیشتر خوش بگذرد؟

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر در سوره فیل برای کودکان مشاهده کنید.