تدبر در سوره ی تین برای کودکان و نوجوانان

مناسب برای دوره ی دوم ابتدایی و دوره ی متوسطه

خانواده بزرگ شهید چمران تدبر در سوره تین برای کودکان و نوجوانان

تدبر در سوره ی تین برای کودکان و نوجوانان

سوره ی تین با قسم پرورگار آغاز می شود. خداوند در قسمت های متعددی در قرآن کریم از قسم استفاده کرده است. قسم خوردن چه تاثیری بر مخاطب دارد؟ قسم باعث می شود که مخاطب به یقین بالاتری در مورد موضوع مطرح شده برسد. حس مهم و جدی بودن موضوع به مخاطب القاء می شود. در واقع خداوند با استفاده از قسم مخاطب را متوجه می سازد که موضوع بسیار محکم و قطعی و تغییر ناپذیر است.

خداوند در ابتدای سوره ی تین به انجیر و زیتون و سرزمین های مقدس قسم خورده است. چرا خداوند به این موارد قسم خورده است؟ ارتباط این موارد با غرض اصلی سوره چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا به غرض اصلی سوره می پردازیم.

اگر می خواهید یک مقدمه ی کوتاه در مورد تدبر در قرآن  مطالعه کنید، به لینک زیر مراجعه کنید.

لایو تدبر در سوره حمد برای کودکان

“لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ” آیه بیان می کند که انسان در نیکو ترین اعتدلال آفریده شده است. این در حالی است که تضادهای زیادی از جمله خشم و عطوفت، خوی حیوانی و حالت ملکوتی و…در انسان وجود دارد. با همه ی این تضادها آفرینش انسان به گونه ای است که همه این ویژگی ها در او به تعادل می رسند و او را به اوج می رسانند. در واقع آیه بیان می دارد که انسان از ابتدا خلقتی نیکو و متعادل و پر از استعداد داشته است.

“ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ” حالا همان انسان نیکو سرشت متعادل، اگر به برخی از این ویژگی ها بیش تر از بقیه توجه کند، از تعادل خارج می شود و به پست ترین درجه سقوط می کند. کسی که بدون توجه به ملکوت خود غرق در دنیا پرستی شود، مثال همین خروج از تعادل و سقوط است.

“إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ” مگر کسانی که ایمان و عمل صالح را هم زمان داشته باشند. یعنی همان کسانی که در تمام ویژگی های خود تعادل ایجاد می کنند و به همه چیز از جمله خورد و خوراک و شهوت و معنویت و عقل و جامعه و… نگاه متوازن دارند. پاداش ایشان بدون منت و تمام نشدنی است.

“فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ” حالا چه چیزی باعث می شود که روز جزا را تکذیب کنند. اگر روز جزا نباشد چه گونه فرق انسان متعادل صعود کرده و انسان سقوط کرده مشخص بشود.

“أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ” حالا چه کسی بهتر از خداوند می تواند حکم کند. او است که این انسان را خلق کرده و به صعود و سقوطش آگاه است.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، کارگاه های تربیت دینی در لینک های زیر دریچه ی جدیدی به روی شما باز می کند.

بخوانید  یک داستان خوشمزه ی چمرانی؛ آقای خوابالو و حیوانات مزرعه

کارگاه مجازی تربیت دینی ۱- (هفت سال اول کودکی)

کارگاه مجازی تربیت دینی ۲ (هفت سال دوم کودکی)

اگر معلم قرآن هستید و میخواهید کلاس قرآنی جذاب داشته باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه کتاب درسی قرآن

سوره ی تین برای کودکان و نوجوانان

تدبر در سوره ی تین برای کودکان و نوجوانان باید از زاویه قابل فهم و کاربردی انجام شود. ظرفیت درونی و استعداد انسان میتواند بهترین و کاربردی ترین زاویه باشد. تعبیری که میتوان در مورد ارتباط تین و زیتون و غرض سوره داشت این است که این دو گیاه نسبت به دیگر گیاهان استعداد ذاتی بالاتری دارند و می توانند در هر سرزمینی رشد کنند. انسان نیز می تواند با هر محیط و شرایطی خود را منطبق کند.

انسان پر از ظرفیت و استعداد است. اگر فقط به بعضی استعداد های خاص مانند ریاضی توجه کنیم، در واقع تک بعدی نگاه کرده ایم و این گنج بشر را نادیده گرفته ایم. نکته ای که بسیار اهمیت دارد قدرت خود کنترلی و توان مدیریت استعداد است. این موضوع برای پایه های نهم و بالاتر که درگیر انتخاب رشته و آینده هستند می تواند جذاب باشد. بیان این نکته که درگیر استعداد خاصی نباشند و توان مدیریت آن را به دست آورند، اهمیت بالایی دارد.

انیمیشن Re-gifted برای مقدمه جهت تدبر در سوره ی تین برای دانش آموزان مناسب است. انیمیشن داستان تخم مرغی است که مدام هدیه داده می شود. دست به دست می شود و هیچ کسی استفاده ای از آن نمی کند. تا این که به صورت اتفاقی در گوشه ی سمساری باز می شود و مشخص می شود که موزیکال و جذاب بوده ولی کشف نشده و هدر رفته است. حالا میتوان از زاویه ی استعداد انسان و کشف آن در سوره تین تدبر کرد.

می توانیم بحث را با این سوال آغاز کنیم که چه راه هایی وجود دارد که مثل این تخم مرغ درون خود را ببینیم و استعداد های خود را کشف کنیم؟ در مورد جواب ها گفت و گو کنیم. سپس می توان این راه حل ها را عنوان کرد. مهم ترین چیزی که به کشف استعداد کمک می کند تجربه است. ما با تجربه در حوزه های متفاوت می توانیم بفهمیم که در چه جاهایی استعداد داریم. مشاهده و مطالعه ی تجربه های دیگران هم می تواند مفید باشد.

اگرمربی یا والد کودک هستید ودغدغه تربیت دینی دارید، ایبوک های های تربیت دینی در لینک های زیر آگاهی های زیادی در این زمینه به شما می دهد.

بخوانید  داستان های تدبر در قرآن؛ کتاب راهنما

ایبوک تربیت دینی ۲(بالای ۷ سال)

ایبوک تربیت دینی ۱(زیر هفت سال)

اگر می خواهید در  زمینه ی تدبر در قرآن برای کودکان تاثیر گذار باشید به لینک زیر مراجعه کنید.

کارگاه درس پژوهی تدبر در قرآن

خلاصه ای از مطالب ارائه شده توسط حجت الاسلام اعلایی بیان شد. در این فیلم می توانید نکات ذکر شده را با جزییات و مثال های دقیق تر برای تدبر  در سوره ی تین برای کودکان مشاهده کنید.