• نام انیمیشن:

    ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی

  • شرکت یا کشور سازنده:

    سونی پیکچرز، امریکا

  • مناسب برای:

    والدین، مربیان

    کودکان +8

خانواده بزرگ شهید چمران انیمیشن ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی

 موضوع کلی فیلم؟

باور توانایی های خود و تلاش و استقامت برای رسیدن به یک هدف با همه بالا و پایین هایش.

اگه بخوایم یه اسم دیگه برای این فیلم بذاریم:

رستوران هوایی ” یا “شهر خوش اشتها”

خلاصه ای از داستان فیلم:

پسری خلاق و متفاوت بنام فیلینیت که همراه با بقیه شخصیت های اصلی داستان همچون پدرش، دوست خبرنگارش سم اسپارکس، بنت کوچولو نماد کارخانه بزرگ شهر و پلیس شوخ طبع و خانواده دوست شهر، در بستری تخیلی و مهیج ماجرایی جذاب را رقم می زنند.

پسر قصه ما آرزو دارد برای خدمت به اهالی شهرش یک چیز فوق العاده اختراع کند، او تصمیم می گیرد با اختراع ماشین تبدیل آب به غذا بحران غذای شهر را حل کند و با وجود بارها شکست و مخالفت های پدر و بی توجهی های مردم شهر، پر تلاش و مصمم به کار خود ادامه می دهد تا بالاخره موفق می شود.

با اختراع او شهر پر می شود از بارش غذاهای رنگارنگ و خوشمزه. همه چیز خوب پیش می رود تا اینکه او بی توجه به هشدارهای پدر و دوستش ،به همراه شهردار منفعت طلب شهر تصمیم اشتباهی می گیرد و تمام اهالی را دچار دردسر بزرگ و وحشتناکی می کند.

او با دیدن گردباد اسپاگتی بود که متوجه اشتباهش می شود، خوشبختانه پدر در شرایط سخت از او حمایت می کند و او از مردم معذرت خواهی می کند و با کمک و اتحاد مردم و دوستان و پدرش در صدد جبران اشتباه بر می آید و با سختی های فراوان و البته پر ماجرا توانست اوضاع شهر را به حالت عادی برگرداند و رضایت و تایید اهالی و پدرش را به دست آورد.

دیالوگ قشنگ فیلم:

” بهت افتخار میکنم فیلینت ! از اینکه من ، یه آدم عادی ، پدر یه آدم فوق العاده ای مثل تو ام به خودم میبالم ” به نظرم دلچسب ترین دیالوگ این انیمیشن بود .

بخوانید  انیمیشن قرمز شدن

یک صحنه ی جذاب فیلم:

و اما یکی از جذابترین صحنه های این کار صحنه ی باشکوه تحقق رویاها و تلاش های فیلینت ، صحنه ی بارش چیزبرگر کنار ساحل بود ، آن هم بعد از شکست آزمایش اولش مقابل مردم و پدرش ، درست آنجا که احساس ناامیدی و سرخوردگی میکرد .

بد آموزی های فیلم:

در این انیمیشن چند مفهوم متضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی عزیزمان دیده میشود ، همچون دوستی دختر و پسر ، بعضا پوشش نامناسب ، صحنه هایی هرچند کم از خشونت و ترس ، و ترویج نگهداری حیوان خانگی (میمون دستیار فیلینت) .

۱. در بخشهایی از کار خشم و رفتارهای نامناسب نمایش داده می شود . مثال : صحنه های درگیری فیلینت و شهردار

۲. بخش هایی از کار، جلوه ها و موسیقی هایی دارد که ممکن است کودکان را بترساند ، مانند ریزش غذاهای غول آسا بر سر مردم یا صحنه های انتهایی حمله به دستگاهی که شبیه کوفته قلقلی شده یا مرگ احتمالی فیلینت.

۳. رابطه ی بعضا احساسی که بین فیلینت و سم در چند موقعیت نشان داده شد نامناسب بود.

۴. نوع برخورد پلیس با فیلینت در نیمه اول فیلم کمی منزجر کننده بود که در نیمه دوم اصلاح شد.

۵. صحنه ی دروغ گفتن فیلینت به پدرش( در مغازه پدر) که در نهایت منجر به یک هنجار بزرگ در جامعه شهری میشود قابل تامل است.

خوبی های فیلم:

۱. به وضوح دیدنِ ارزشهایی مانند استقامت ، تلاش ، صبر و امید حال من را خوب میکرد.

۲.پرداختن به تاثیر گذاری المان هایی چون نقش خانواده ، نقش دوست ، نقش کار تیمی ، در رسیدن به یک موفقیت بزرگ را دوست داشتم.

۳. اهمیت موضوع “انگیزه و حمایت پدر و مادر” پررنگ بود . انگیزه ای که از کودکی از مادر گرفته و حمایت هایی که ناباورانه در اوج لحظات ناامیدی از پدر دریافت میکند.

۴.صحنه ی عذرخواهی فیلینت از مردم شهر بعد از پی بردن به اشتباهش و تلاش برای جبران ،نقطه مثبت این کار بود.

۵.فضای تخیلی که بر کار حاکم بود جهان خوراکی ها را ملموس و باورپذیر به تصویر میکشید.

سخن آخر:

دلم میخواست با وجود این میزان فضا و بستر هیجانیِ کار ، صحنه های بامزه ی فیلم بیشتر می بود و بچه ها را در وعده های بیشتری به خنده میهمان می کرد.

بخوانید  فیلم جنگ با بابابزرگ

دیدن این فیلم را به کودکان رده سنی ۸+ و کودکانی که قالبهای ذهنی تعریف شده دارند و کودکانی که علاقه به کشف و اختراع چیزهای عجیب و غریب دارند پیشنهاد میکنم.

و در نهایت اگر انتخاب ما ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی شد ، پیشنهاد میکنم با اطلاع و شناختی که از قبل درباره محتوای فیلم داریم آن را همراه کودکان مان ببینیم ، به این ترتیب هم لذت تماشای دسته جمعی را میچشیم و هم کودکانمان در میان کوچه های هیجان و خنده، و شاید سوال و ترس تنها نمیمانند و فرصت ناب گفتگو با آنها درباره فیلم را خواهیم داشت.